Samen werken aan hanteerbare toepassingen voor gebruikers

31 oktober 2016 12:07

Samen werken aan hanteerbare toepassingen voor gebruikers

Het Centrum IT & Media is onderdeel van de HAN faculteit Techniek. Studenten en medewerkers doen er toegepast onderzoek, waarbij ‘de menselijke maat’ maatstaf is. René Bakker, lector Networked Applications, licht toe.

Toegepast onderzoek is een geïntegreerd onderdeel van het opleidingsprogramma op de HAN. Studenten leren en ervaren er hoe theorie zich verhoudt tot de praktijk. Namelijk als een kader waarbinnen je verkent of wat je bedenkt ook in de praktijk werkt. Of niet. En waarom wel of niet. En dat onderzoek geen rechte lijn van A naar B is, met van tevoren gegarandeerde resultaten.

Uitkomsten vrij beschikbaar

Onderwijs en onderzoek aan de HAN wordt gefinancierd uit de algemene middelen. Dat betekent dat de resultaten van onderzoek vrij en publiek beschikbaar zijn. Bakker: “Commerciële bedrijven kunnen opdrachtgever zijn voor onze lectoraten. Sterker, we hebben de opdracht een deel van onze financiering zelf binnen te halen door opdrachten voor externen.”“Bedrijven zijn uiteraard vooral geïnteresseerd in praktijkgericht onderzoek dat in het beste geval ten goede kan komen aan hun eigen activiteiten. Wij zijn echter geen commercieel bedrijf en dus verkopen we onze kennis niet exclusief aan opdrachtgevers. Wij vertalen hun vraag naar een project in ‘pre-competitieve’ sfeer. De uitkomst van zo’n traject is een vrij beschikbaar ‘prototype’. Het is aan bedrijven zelf om dat, met aanpassingen, als een concurrerend product in de markt te zetten.”

Toegevoegde waarde

Het HAN Centrum IT & Media bestaat uit drie lectoraten: Networked Applications, Media Design en Model Based Information Systems. Bij alle drie is de inzet van techniek direct gekoppeld aan toepassing daarvan door gebruikers. En daarbij gaat het erom dat de techniek iets toevoegt, dus voor gebruikers leidt tot een positief effect of resultaat. Het is wat Bakker ‘de menselijke maat’ noemt.

“Techniek is een middel, geen doel”, beklemtoont René Bakker. “Toegevoegde waarde voor de gebruiker is altijd ons uitgangspunt. Ontwerp, vorm en bruikbaarheid zijn allemaal van cruciaal belang voor de acceptatie en toepassing van techniek als hulpmiddel. Daarom ontwerpen en testen we alles met de gebruikers.” Die gebruikers ofwel opdrachtgevers zijn instellingen en bedrijven. Behalve het oppakken van externe gebruikersvragen, initiëren de lectoraten ook zelf onderzoek.

Open innovatie

Een deel van het onderzoek betreft zogenoemde ‘open innovatie’ opdrachten. “We verkennen dan met de gebruikers of we samen iets kunnen oppakken dat niet helemaal naar wens gaat.” Bakker geeft een voorbeeld. “Hoe betrek je in het verpleeghuis naast de mantelzorger de overige familie meer bij de zorg? Daarvoor brengen we eerst in kaart welke rol iedereen op elk moment heeft in de zorg. Volgende vraag: waarmee kunnen we het beoogde effect bereiken? Door anders handelen? Met inzet van techniek? Beide? Dat is samen stappen zetten, dingen uitproberen. Werkt het? Werkt het deels? Werkt het niet? Waarom? En reken er altijd op dat onverwachte dingen gebeuren. Ten goede of ten kwade.”

Al werkende bleek de tabletcomputer met familieportret de oplossing. Familieleden krijgen een foto/ berichtje toegestuurd van diegene die op bezoek is in het verpleeghuis. Bakker: “Het ‘portret’ is een laagdrempelige manier de familie letterlijk meer in beeld te brengen, voor elkaar en voor het verpleeghuis. Het werkt, want er is meer direct contact over en weer. Achteraf lijkt zoiets simpel. En ja, dat is het ook. Oplossingen hoeven niet ingewikkeld te zijn. Liever niet. Ze moeten werken.”

Open innovatieproject

Een grensoverschrijdend project waar IT & Media de tanden in heeft gezet gaat over ‘iets toevoegen’ aan de werkelijkheid. Het Centrum IT & Media werkt hierbij samen met onder andere Museum Arnhem, het Openluchtmuseum, Kasteel Zypendaal en Archäologischer Park Xanten. Bakker: “Vraag is wat we kunnen toevoegen om bezoekers een extra dimensie te bieden qua beleving en betekenis? En hoe geven we dat vorm en inhoud? Hier zitten allerlei aspecten van tijd, ruimte en materie aan waar IT-ers en mediamensen hun creativiteit op kunnen botvieren. Het project is daarnaast ook interessant voor bedrijven en instellingen, want toevoegingen aan de werkelijkheid bieden legio mogelijkheden voor informatievoorziening op maat aan medewerkers en cliënten.”

Springplank

Behalve onderzoek voeren HAN studenten via het Student Research Center opdrachten uit voor derden, meest bedrijven. Bijvoorbeeld het evalueren van bedrijfswebsites en bedrijfsfilms door studenten IT en Media. Van hun bevindingen stellen ze een rapport op met eventuele aanbevelingen. Daar komen dan weer nieuwe opdrachten uit voort. Bijvoorbeeld de uitnodiging een bedrijfsfilm voor een (in dit geval) gerenommeerd bedrijf te maken. Zodoende vormen de opdrachten een springplank naar een baan of de opstap naar een eigen bedrijfje.

“Digitalisering en miniaturisering hebben in de wereld van IT & Media toepassingen een revolutie teweeggebracht”, aldus Bakker. “State of the art systemen zijn betaalbaar en hanteerbaar. Functionaliteiten zijn naar wens toe te voegen.” Bakker laat graag even zien waar we vandaan komen. Op de bovenste verdieping van de faculteit staat een 40 jaar oude computerinstallatie die alle wanden van de ruimte beslaat. “Bedenk dat wat hier staat maar een fractie aan geheugen en werkkracht heeft van onze smartphone. Die innovatie ligt in het elkaar ontmoeten, het uitwisselen van ervaringen en ideeën, en samenwerken.”

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Faculteit Techniek

Ruitenberglaan 26, Arnhem

Tekst en fotografie: Huub Luijten

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.