Nieuwe serie over WeWork leert veel over modern zakendoen

5 juli 2022 09:24

Nieuwe serie over WeWork leert veel over modern zakendoen

De streamingdienst Apple heeft dit jaar uitgepakt met een nieuwe miniserie over WeWork. Dit model voor een gedeelde werkplek zou een aantal jaar geleden de beurs opgaan, maar crashte al voordat de beursgang een feit was. De serie heet ‘WeCrashed’ en leert ondernemers veel over de harde wereld van zakendoen.

Financiële bubbels

In de wereld van ondernemers is niets zo beangstigend als een financiële bubbel. Van de internetzeepbel uit de jaren 90 tot de financiële crisis in 2008. Een bubbel geeft aan dat je bedrijf niet echt belooft wat het doet. Het laat zien dat je verkooppraatje en je pitch beter is dan je product. In een periode waarin we ons graag beter voordoen dan we zijn op Facebook en Instagram is dit aan de orde van de dag. Maar met de komst van meer eerlijke platforms zoals TikTok, wordt het ook voor ondernemers duidelijk dat jezelf beter voordoen dan je echt bent, geen zakelijk model is met een lange houdbaarheidsdatum. Eerlijke communicatie over je product en dienst en inzetten op reviews zijn belangrijker dan ooit. In de serie zien we bovendien dat oprichter van WeWork Adam Neumann, gespeeld door Jared Leto, kwistig met geld strooit en flink Tequila drinkt samen met zijn vrouw, een rol van Ann Hathaway.

WeCrashed laat zien hoe het niet moet

De miniserie WeCrashed te zien op Apple TV laat vooral zien hoe je niet een bedrijf moet runnen. Een genre dat verrassend genoeg hoogtij viert. Het begon misschien al met de populariteit van meesteroplichter Jordan Belfort die krachtig werd vertolkt door Leonardo DiCaprio in The Wolf of Wolfstreet. Vervolgens kregen we ook een reeks andere series en films te zien. Ook het enerverende verhaal over Uber kreeg een serie met de naam ‘uper Pumped: The Battle for Uber’. Het succes van deze films en series ligt vooral in het feit dat mensen graag waargebeurde en haast onvoorstelbare verhalen willen zien. Bovendien passen deze fims en series in het ultieme doel om snel en succesvol een winstgevende startup op te zetten. Dat dit in sommige gevallen te mooi om waar te zijn is, leert ondernemers die in het echte leven met vallen en opstaan iets opzetten dat succes geen makkelijke weg kan zijn, maar altijd een lastig traject is.

Nog meer lessen 

De serie WeCrashed laat ook zien dat je een goede band moet opbouwen met je investeerders maar deze ook moet respecteren. Smijt niet met geld dat er niet is en maak continu goede beslissingen. Laat je merk ook nooit leiden rond een persoon en vergeet niet wat nieuwe klanten en consumenten van je verlangen. Het succes van films en series rond zogenoemde scam-trepreneurs, ook wel ‘Bad Entrepreneur TV’ genoemd, laat zien dat consumenten klaar zijn met holle frases van het kapitalisme en echt waar voor hun geld willen hebben. Voor ondernemers is het dus niet alleen leerzaam de serie zelf te zien, maar ook te begrijpen in welke context dit genre zo populair werd.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.