Het leukste thema in de maakindustrie: van maatwerk naar standaard

11 maart 2022 12:35

Het leukste thema in de maakindustrie: van maatwerk naar standaard

Mooi dat je als bedrijf in de maakindustrie maatwerk kunt leveren maar als je wilt groeien, zal je toch na moeten denken hoe je je maakproces meer kunt standaardiseren. Want wees eerlijk, stiekem kost het de engineering vaak veel meer tijd (en daarmee geld) dan je van tevoren had ingeschat om tegemoet te komen aan de vraag van de klant. Als je dat voor alle klanten zo moet doen, is dat simpelweg niet haalbaar. Overstappen van Engineer to Order (ETO) naar Configure to Order (CTO) is daarmee een must.

Vandaag maar direct beginnen…? Of toch niet?

Veel bedrijven in de maakindustrie zijn zich bewust van de urgentie en zitten volop in de transitie van ETO naar CTO, oftewel de overstap van maatwerk naar standaarden en dus serieproductie. Het gaat echter om veel meer dan simpelweg wat standaardmodules ontwikkelen op basis van de kennis in de hoofden van de engineers. Het kost tijd om het goed te doen, waardoor bedrijven er soms voor terugschrikken.

De dynamiek van de markt, met een steeds wisselende vraag, maakt het ook niet makkelijker. Sommige bedrijven zijn namelijk (ten onrechte) bang dat ze bij meer seriematig werk niet meer flexibel genoeg zijn om daaraan tegemoet te komen.

Sommige bedrijven geven het na een aantal pogingen op: “We hebben het al zo vaak geprobeerd, daar leent ons product zich simpelweg niet voor”, hoor ik regelmatig. In veel gevallen ligt het echter niet aan het product maar aan de organisatiestructuur.

Als jouw bedrijf van origine ETO ingesteld is, is de organisatiestructuur daar van oudsher ook op ingericht: er zijn bijvoorbeeld veel engineers maar er is weinig mankracht voor de werkvoorbereiding en/of de verkoop is minimaal aangehaakt bij de engineering. Ze blijven bijvoorbeeld opdrachten voor specials doorsturen waardoor de engineers alsnog een maatwerkoplossing moeten realiseren. Om te zorgen dat de overstap van ETO naar CTO slaagt, zal de bestaande organisatiestructuur aangepast moeten worden. Doe je dat niet, dan zijn je inspanningen gedoemd te mislukken.

Dé 4 redenen om over te stappen van ETO naar CTO

Wat mij betreft zijn dit de belangrijkste redenen waarom je je product moet standaardiseren:

1. Voorspelbaarheid in het maakproces zorgt voor lagere kosten

Naarmate je gaat groeien als bedrijf wordt het steeds moeilijker om klant specifieke opdrachten volledig uit te werken binnen de engineering. De vele uren vanuit engineering maken het proces inefficiënt waardoor je kostprijs op een gegeven moment gewoon te duur wordt en de concurrentie vanuit andere landen niet (meer) aan kunt. Het is een utopie dat de engineering helemaal niet meer nodig is (je maakt immers geen massaproduct), je kunt hun inbreng met CTO echter wel aanzienlijk reduceren.

2. Je kunt je productie efficiënter inrichten

Doordat je het hele maakproces gaat standaardiseren en het mogelijk wordt om bijvoorbeeld in kleine series te produceren, kun je ook de productie slimmer inrichten. Bij Engineering to Order (ETO) is die gericht op het snel vervaardigen van een custom product en het vermogen eventuele fouten adequaat op te kunnen lossen. Als je omschakelt naar meer repeterend werken (CTO) haal je die fouten er al aan de voorkant uit (waarmee foutkosten worden voorkomen).

3. Je kunt voor een lagere prijs inkopen

Je weet bij Configure to order (CTO) exact wat je nodig hebt en kunt dit in grotere aantallen inkopen waardoor je aantrekkelijke prijsafspraken kunt maken met leveranciers. Vergis je niet, de ROI is hier behoorlijk hoog. Eveneens relevant in dit kader is dat er steeds meer geautomatiseerde toeleverketens ontstaan: als je met je eigen producten binnen de geldende standaarden blijft, kun je noodzakelijke onderdelen probleemloos bestellen, anders wordt het een probleem.

4. Het wordt makkelijker zelf te sturen op innovaties

Bij ETO bestaat het risico dat je klant grotendeels bepaalt welke innovaties worden doorgevoerd. Door met CTO continuïteit in te brengen in het hele proces, denk je al aan de voorkant na wat jouw klanten nu en over een paar jaar willen. Daar kun je vervolgens op inspringen door zelf slimme, nieuwe producten te bedenken.

Begin klein

Natuurlijk hoef je niet opeens van het ene op het andere moment de overstap te maken naar CTO. 100% CTO werken is wat mij betreft ook niet de heilige graal. Het begint vooral met een visie wat jouw kernproducten precies zijn en welke elementen je kunt standaardiseren in de vorm van modules. Durf daar keuzes in te maken. In principe zou je alle repetitieve werkzaamheden die je doet in een standaard kunnen vatten. Het is een beetje als herboren worden, je vindt jezelf in zekere zin opnieuw uit. Laat je niet verleiden om puur op het product te focussen maar start met het proces want bij CTO is het zelflerend vermogen van je organisatie essentieel. Je moet jezelf voortdurend blijven verbeteren. Zo wordt ETO (binnen de standaard toch klantspecifiek maatwerk kunnen leveren) een verkoopwaarde in plaats dat het je bestaansrecht is.

Veel bedrijven zijn al geholpen als ze 50% van hun productie kunnen opbouwen uit standaardmodules. Dit past ook bij de ontwikkeling die gaande is van ‘mass customization’ naar ‘smart customization’. Met behulp van slim gedefinieerde standaardmodules een uniek klantspecifiek product opbouwen, waarmee maatwerk zonder al te veel meerkosten mogelijk wordt, dat is toch wat iedereen wil? Wil je als bedrijf mee blijven tellen in de maakindustrie, dan zal je hierin mee moeten gaan.

Meer weten?

Wil je met iemand van gedachten wisselen om te kijken wat dit betekent voor jouw organisatie? Stuur me gerust een mail, zodat we een afspraak kunnen maken. Of wissel van gedachten over dit soort thema’s met gelijkgestemde directeuren uit de maakindustrie tijdens onze strategiesessies. Bekijk de data en thema’s via www.enginia.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.