Waarde uit data halen: vijf redenen om een Chief Data Officer te benoemen

23 april 2024 18:06

Waarde uit data halen: vijf redenen om een Chief Data Officer te benoemen

Data is een steeds belangrijkere brandstof voor de aansturing van organisaties en toch kost het ze veel moeite om toegevoegde waarde te halen uit de snel toenemende datahoeveelheid. Voor sommige organisaties is de voornaamste reden voor een ineffectief datagebruik de afwezigheid van een eindverantwoordelijke voor het moderniseren van de technologie, het opstellen van een datastrategie en het versnellen van een datagedreven cultuur: de Chief Data Officer (CDO). Zonder het benoemen van een CDO kan een managementteam belangrijke kansen missen.

CDO-rol

Een CDO is verantwoordelijk voor en stuurt de datastrategie van een organisatie. Hij of zij beheert hoe data wordt verzameld, gecontroleerd en gebruikt, om de doelstellingen te bereiken. Tevens ontdekt en implementeert de CDO mogelijkheden om data te gelde te maken en de digitale transformatie te versnellen. Zonder zo’n datakampioen zal het managementteam minder snel integrale data-inzichten ontdekken, gezien de overweldigende wildgroei aan data.

Hier volgen vijf redenen waarom organisaties een CDO nodig hebben:

Datagedreven cultuur creëren

C-level managers hebben een grote invloed op de organisatiecultuur. Als ze datagestuurde besluitvorming niet verplicht stellen en toepassen, wordt het geen onderdeel van de cultuur. Hoewel iedereen kan praten over het implementeren van een datagedreven cultuur, is er voor een effectieve datastrategie gerichte actie nodig. De CDO stimuleert het implementeren en gebruik van platforms, tools en processen ter ondersteuning van een datavisie en -strategie en helpt bij het vormgeven, communiceren en implementeren daarvan voor alle belanghebbenden.

Zonder een CDO kan data intern een bijzaak worden, terwijl het in de markt waardevoller wordt. Een andere manager, zoals de CIO, kan naast de kernverantwoordelijkheden ook een aantal datagerelateerde taken erbij krijgen. Het ontwikkelen van een datastrategie zal dan mogelijk niet de topprioriteit zijn en een datagedreven cultuur wellicht niet helemaal tot stand komen.

Inspireer en motiveer om bedrijfsdoelen te realiseren

Om een effectieve datastrategie te kunnen implementeren, hebben datateams een CDO nodig die hen leidt en motiveert om de bedrijfsdoelen te helpen realiseren. Zowel door middel van het formuleren van duidelijke doelen en communicatie daarover, als zo nodig een koerscorrectie.

Zonder leider kunnen datateams zich onbegrepen en ongemotiveerd voelen. Het verzamelen en opslaan van data uit verschillende bronnen is onvoldoende als strategie, omdat data zelf geen waarde genereren. Datateams moeten begrijpen met welke soorten data ze omgaan en waar deze vandaan komen, zodat ze de benodigde KPI’s en doelen voor het gebruik van data goed kunnen stellen. Zonder goed gedefinieerde doelen, onder leiding van een CDO, kunnen organisaties mogelijk niet de volledige waarde uit alle beschikbare data halen.

Stimuleer rendementen op investeringen

Datagebaseerde keuzes moeten altijd worden gemaakt met het oog op het rendement op de investering (ROI). Hoewel de hoeveelheid data die wereldwijd wordt opgeslagen exponentieel blijft groeien, vormt de opslag van grote datahoeveelheden niet langer een belemmering voor het behalen van de ROI van een datastrategie. In plaats daarvan is het belangrijk alle data op eigen servers, in (openbare) clouds en edge-netwerken effectief te beheren en te optimaliseren.

Veel organisaties hebben speciale oplossingen voor databeheer en -analyse geïmplementeerd. Hoewel deze tools effectief kunnen zijn voor specifieke dataprocessen, waardoor de illusie wordt gewekt van een snelle time-to-value, creëren ze vaak meer complexiteit en verhogen ze de uitgaven. 78% van de datamanagers is van mening dat ze de kosten van data opdrijven.

De implementatie van een moderne data-architectuur, met een data lakehouse, data mesh en data fabric, kan een betere ROI opleveren en continue steun van het management garanderen. Deze rendementen worden vaak gemeten in bedrijfswaarde, die mogelijk niet te realiseren is zonder een apart benoemde CDO.

Verantwoordelijkheid nemen voor successen en mislukkingen

Finance heeft een CFO en marketing een CMO. Deze functies zijn van cruciaal belang voor de bedrijfsvoering en worden daarom op directieniveau ingevuld om iemand eindverantwoordelijk te maken voor de successen en mislukkingen van hun afdeling.

Nu data een steeds belangrijker bedrijfsmiddel wordt, biedt de CDO een vergelijkbaar niveau van verantwoordelijkheid. Ze zorgen er daarmee voor dat de successen van hun investeringen zichtbaar zijn op directieniveau. Zonder een CDO begrijpen de overige directieleden mogelijk onvoldoende de waarde die het datateam de organisatie te bieden heeft.

Flexibiliteit en concurrentiepositie verbeteren

Uit een onderzoek van Harvard Business Review blijkt dat 41% van de ondervraagde CDO's hun succes definieert door het bereiken van zakelijke doelen en het creëren van waarde via de datastrategie. CDO's bieden ‘thought leadership’ die zowel de flexibiliteit als concurrentiepositie kunnen verbeteren. Dat kan onder andere door de bedrijfsprestaties en het klantgedrag beter te voorspellen en die inzichten in te bedden in nieuwe productfunctionaliteit en diensten.

Richting een datagedreven toekomst

In de hedendaagse datagedreven wereld behoren datamanagers een C-level positie te hebben.

Deze rol is namelijk van cruciaal belang om de datastrategie van een organisatie aan te sturen, een datagestuurde cultuur te bevorderen en moderne data-architecturen en AI-technologieën te implementeren. Alleen dan kunnen organisaties de volledige waarde van al hun data ontsluiten, ongeacht of deze zich op locatie of in de cloud bevinden.

Auteur: Rein de Jong, Regional Vice President BeNeLux bij Cloudera

rein de jong

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.