Fries softwarebedrijf verovert internationale markt

22 februari 2022 11:47

Fries softwarebedrijf verovert internationale markt

“Dat jullie niet alleen in jullie sector in Nederland, maar ook internationaal en misschien zelfs wereldwijd toonaangevend mogen worden”, zei onze prins Constantijn van Oranje-Nassau en tevens start-up ambassadeur bij Techleap. En óf Elfsquad aan de weg timmerde.

De oplossing ligt in eigen handen

De schoenen die je draagt, de auto waarin je rijdt, de wikkel om je chocoladereep – alles kun je tegenwoordig online customizen. Dit stond destijds nog zo in de kinderschoenen, dat er nog geen concrete oplossingen waren voor business-to-business. Software, waarmee je eenvoudig complexe producten samen kunt stellen. Brolsma ging na zijn studie Operations en Supply Chain Management als zzp’er aan de slag. Bij vele maakbedrijven liep hij tegen deze vraag aan. Er was simpelweg nog niet een bestaande oplossing. Dus zat er maar één ding op: de oplossing zelf bedenken.

Een gepersonaliseerde pizza

In een piepklein kantoortje in Drachten legde Brolsma het fundament van Elfsquad. Samen met Johannes Heesterman, die dag in dag uit in zijn eentje zat te programmeren. Ook in het weekend en op feestdagen. “Ik weet nog dat Johannes voorstelde om even achter in een restaurantje te zitten, daar waar iets meer mensen zijn. Het was immers wel erg stil op kantoor.” Maar voordat beide mannen met een bruikbaar product op de markt kwamen, verstreken er drie jaar van proberen, onderzoeken, fouten maken en hiervan leren. “Het is tenslotte complexe materie”, vertelt Brolsma. “Als de enige belegkeuzes voor je pizza kaas en salami zijn, dan kun je drie pizza’s maken. Eén met kaas, één met salami en één met kaas en salami. Heb je tien ingrediënten, dan kun je al meer dan 1000 verschillende pizza’s bouwen. Stel je nu eens een bedrijf voor dat transportbanden maakt. Dan praat je niet over duizenden, maar miljarden verschillende variaties. Het is onmogelijk om al die mogelijkheden foutloos te produceren en te verkopen.”

“Het liefst veroveren we de wereld vanuit Friesland”

Uiteindelijk lukte het om CPQ software te ontwikkelen waarmee klanten en verkopers snel en makkelijk een product naar eigen behoefte kunnen samenstellen en produceren. En hieruit volgt dan ook direct een foutloze offerte. Kennis in logica gieten, dat is eigenlijk wat de software doet.” Inmiddels groeit Elfsquad ontzettend snel. In 2020 en 2021 groeide het bedrijf met meer dan 150% per jaar. Elfsquad is de Nederlandse grenzen allang overgestoken. Begonnen aan de Berglaan, in een piepklein kantoortje. Het team groeide snel, waardoor ze al gauw het grootste kantoor van het pand betraden. En halverwege 2021 betrad Elfsquad haar eigen kantoorpand, welke begin 2022 al te klein lijkt te worden. Door de snelle groei wordt er continu gezocht naar personeel. “Het liefst veroveren we de wereld vanuit Friesland. Dit is de plek waar het gros van de collega’s geboren en getogen is. Bovendien vinden we in het Noorden goede programmeurs, terwijl bedrijven in het Westen hun developers uit het buitenland moeten halen.”

Grote namen sluiten zich bij het klantenbestand aan

Onlangs heeft het softwarebedrijf nog een grote nieuwe klant aan haar klantenbestand mogen toevoegen. Elfsquad gaat samenwerken met 1 van de grootste multinationals ter wereld. Hiermee zet Elfsquad de volgende grote stap op de Amerikaanse en internationale markt. Coca-Cola was op zoek naar een softwarepartner voor de koelers die ze aan bedrijven verkopen. Er moest software komen waarmee elke gebruiker de ideale koeler voor zijn situatie, continent en regio kon vinden.

‘’Na een succesvol Proof of Concept hebben we gekozen voor Elfsquad CPQ, dat vinden we een geavanceerd en elegant platform. Dat een intuïtieve gebruikerservaring biedt terwijl gebruikers controle krijgen over de gegevens en hoe deze worden weergegeven in de vorm van een vraag-antwoord spel’’, aldus Coca-Cola.

Met behulp van guided selling worden gebruikers stap voor stap door het proces geleid richting een foutloze configuratie. Na 8 weken testen en uitproberen bleek Elfsquad de ideale partner. Brolsma is natuurlijk erg trots. Niet alleen op zijn product, maar ook op het team: “Toen we in 2015 begonnen, had ik nooit durven dromen dat we zo hard zouden groeien. De mensen die bij ons werken, hebben ook echt dezelfde visie en werken keihard met en voor elkaar. En dat we nu weer zo’n megastap zetten met een klant als Coca-Cola, laat me zien dat we goed bezig zijn.”

Elfsquad
Dopheide 12
9202 PB Drachten
Tel. +31 85 065 66 38

E-mail info@elfsquad.io
www.elfsquad.io

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.