De waarde van een whitepaper voor jouw bedrijf

16 juli 2020 13:53

De waarde van een whitepaper voor jouw bedrijf

Je weet ook dat content waarde heeft. Het heeft waarde voor bezoekers, je vindbaarheid, zichtbaarheid en nog veel meer. Er zijn genoeg voordelen aan content en genoeg redenen om te gaan bloggen, adverteren en om gebruik te maken van social media kanalen.

Toch worden grote contentstukken vaak vergeten. Een goed voorbeeld daarvan is de whitepaper. Deze maak je niet zomaar en het kost vaak net even wat meer tijd dan een blog. Een whitepaper is belangrijker dan je denkt. Wij leggen je graag uit waarom en wat een whitepaper op kan leveren.

Je start altijd online

Of je nu zoekt als particulier, of gewoon zoekt voor je bedrijf, vrijwel iedereen start zijn zoektocht online. Eerst ben je vooral op zoek naar informatie over een product of dienst. Relevante informatie om een goede beslissing te kunnen maken. Een whitepaper kan daarvoor een goed hulpmiddel zijn.

Wanneer een lead een whitepaper vindt met alle informatie over de dienst of het product waarin hij geïnteresseerd is, kan dit hem over de streep trekken. Bovendien laat jij hiermee zien dat jij een echte expert bent. Immers, alle informatie die zij nodig hebben, heb jij!

Voor wie?

Een whitepaper kan jouw lead over de streep trekken. Maar voor wie maak jij een whitepaper? Je hebt natuurlijk al nagedacht hoe jij wilt positioneren op de markt. Dat is geen geheim meer. Maak je een whitepaper, zorg  er dan voor dat deze onderdeel is van strategie. Het moet aansluiten op de problemen die jouw doelgroep ervaart.

Om je doelgroep op de juiste manier te classificeren moet je deze ook uitwerken. Dit kan met een buyer persona. Je kenmerkt wie jouw doelgroep is, maar bekijkt ook welke problemen zij precies ervaren. Je graaft steeds dieper en dieper in jouw doelgroep. Op deze manier weet jij welke content aansluit op jouw doelgroep. Want je weet welke problemen zij ervaren, naar welke informatie zij op zoek zijn en hoe zij deze content het liefst zien.

Doelgroep klaar? Schrijven maar!

Nu je weet voor wie je wilt schrijven, is het ook tijd om te gaan schrijven. Schrijf een helder verhaal met een duidelijke visie en wees onderscheidend. Laat zien waarom jij anders bent en welke innovatie jij brengt. Dit verhaal moet natuurlijk de doelgroep aanspreken, dus jij schrijft ook in de stijl van je doelgroep. Sluit zo goed mogelijk aan op de problemen en kansen van jouw doelgroep.

Een whitepaper geeft dus niet alleen informatie, het geeft ook een kijkje in jouw bedrijf. Het toont waarom jij anders bent. Nou moet het natuurlijk geen reclamepraatje worden, maar met informatie alleen kun je dit al doen. Een whitepaper overtuigt dankzij feiten en niet dankzij reclame.

Vormgeving van een whitepaper

Goede informatie is belangrijk, maar goede informatie moet natuurlijk ook goed worden vormgegeven. Laat altijd je huisstijl terugkomen in de whitepaper, maar vergeet je doelgroep niet. Laat ook jouw beeldmateriaal aansluiten op je doelgroep, zodat het nog meer prikkelt.

Het resultaat van een whitepaper?

Een whitepaper dat aansluit op jouw doelgroep en triggert, zorgt ervoor dat een lezer ook gegevens achter wil laten. En deze informatie is waardevol voor jou. Wil je in contact komen met nieuwe klanten? Dan zet je zeker de whitepaper in! Zo bereik je jouw doelgroep op een natuurlijke manier en kun jij makkelijker met hen in contact komen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.