Kiezen tussen een freelance online marketeer of een online marketing bureau?

28 maart 2024 15:16

Kiezen tussen een freelance online marketeer of een online marketing bureau?

Wil je jouw online marketing uitbesteden aan een specialist, maar twijfel je tussen een marketingbureau of een freelancer? Lees dan verder en ontdek de voordelen en nadelen van een freelancer tegenover een bureau.

Als ondernemer is online marketing belangrijk voor de zichtbaarheid van je bedrijf. Online marketing beslaat een breed scala aan onderwerpen en expertises. Denk aan online adverteren in de zoekmachines (Google en Bing), adverteren op social media (denk aan LinkedIn of Facebook/Instagram), SEO, e-mail marketing, en meer.

Als kleine ondernemer kun je zelf nog dit soort taken uitvoeren. Een Online Marketing Kennisbank of gratis artikelen over B2B marketing op Het Ondernemersbelang kunnen daar goed bij helpen. Echter, wanneer je bedrijf groeit, is de kans groot dat je deze taken zult uitbesteden.

Een medewerker intern verantwoordelijk maken voor online marketing is mogelijk, maar veel medewerkers doen deze taken ‘erbij’ of hebben te weinig expertise om online marketing succesvol in te zetten.

Een externe partij inschakelen, is voor veel bedrijven daarom een logische keuze. Een online marketing specialist met kennis en ervaring die in een korte tijd een grote impact kan maken voor je online zichtbaarheid en resultaten zoals verkopen of leads.

Hieronder kijken we waar je op moet letten als je een freelance online marketeer of online marketing bureau wilt inhuren. Voor het MKB is een freelance online marketeer vaak de beste keuze om mee te beginnen omdat de kosten vaak lager zijn en je vrij makkelijk een freelancer kunt vervangen. Bij succes kun je dit altijd groter uitrollen, eventueel met een online marketing agency.

Hieronder geven we zes voorbeelden waar je rekening mee kunt houden.

1. Kosten

Het grootste voordeel van een freelance online marketeer is zonder twijfel de lagere kosten. Een online marketing freelancer heeft veel lagere overheadkosten dan een online marketing bureau, en kan daarom tegen lagere kosten voor je aan de slag.

Waar een marketingbureau al snel een tarief van ongeveer €100 per uur rekent, ben je bij een online marketing freelancer voor gemiddeld uurtarief van €75 per uur al klaar.

2. Ervaring en expertise

Een online marketingbureau wordt vaak niet voor niets een urenfabriek genoemd. Het spel is simpel: zet seniors in om het denkwerk te doen en laat het werk vervolgens uitvoeren door juniors. Je betaalt voor een senior, maar vaak voert iemand met minder dan drie jaar werkervaring het werk uit.

Als freelancer ben je verantwoordelijk voor sales, klantcontact, strategie en de uitvoer. Dit maakt het voor de freelancer redelijk pittig, maar als klant krijg je het meeste waar voor je geld.

3. Betrokkenheid

Bij een online marketingbureau wordt het werk vaak niet alleen door juniors uitgevoerd, maar zij moeten ook nog eens 80% van hun tijd ‘declarabel’ zijn. In de realiteit betekent dit dat zij altijd een klok hebben lopen. Ze hebben niet de luxe om te wachten tot ze inspiratie hebben voor het uitvoeren van hun werk, maar moeten van 9 tot 5 keihard aan de slag om zoveel mogelijk uren te schrijven.

Waar een medewerker van een bureau de ene na de andere opdracht achter elkaar uitvoert, kan een freelancer met focus aan een opdracht werken en pas stoppen als hij tevreden is met het eindresultaat. De freelancer is immers zelf verantwoordelijk voor het opgeleverde werk en als een klant ontevreden is, raakt hem dat in zijn portemonnee. Reken er daarom maar op dat een freelancer harder voor je zal lopen.

4. Referenties

Als je de referenties van een freelancer controleert, dan weet je zeker dat die referenties ook relevant zijn. Als je de referenties een belletje geeft, dan krijg je immers mensen aan de lijn die echt met de freelancer gewerkt hebben.

Bij een bureau ligt dit net anders. Hoe goed de reputatie ook is, je weet niet met wie je uiteindelijk zal werken. Dit kan een heel gemotiveerde specialist zijn of iemand die net aan zijn carrière begint en nog erg worstelt met de materie. Het blijft dus een beetje gokken.

5. Flexibiliteit

Waar je als MKB-ondernemer voor een bureau vaak automatisch een kleine klant bent, word je door een freelancer veel serieuzer genomen. Naast een hogere betrokkenheid betekent dit ook dat je op meer flexibiliteit kunt rekenen.

Dit merk je in de samenwerking. Ben je aan de late kant met je briefing en moet het eigenlijk morgen af zijn? Als je een goede band met een freelancer opbouwt dan is hij vast niet te beroerd om ’s avonds nog even achter de laptop te kruipen. Bij een bureau kun je hier niet op rekenen.

6. Specialisatie

Zijn er ook nadelen aan een freelance online marketeer? Zeker. Een freelance online marketeer is vaak een specialist. Goed in slechts een paar facetten zoals SEO, Google Ads, conversie optimalisatie of social media.

Wil je echter een omni-channel strategie opzetten met meerdere kanalen die allemaal goed op elkaar aansluiten en elkaar versterken? Dan heb je óf meerdere freelancers nodig, óf je kunt kiezen voor een online marketing bureau. Vaak hebben online marketing bureaus verschillende specialisten in dienst met hun eigen expertise, en heb je zo een one-stop-shop voor al je online marketing taken.

Als grotere organisatie kan een marketing bureau daarom van toegevoegde waarde zijn omdat je niet veel tijd kwijt bent aan individuele freelancers zoeken. Kies één online marketing bureau en breng daar al je taken onder.

We hopen dat je zo beter inzicht hebt op welke punten je moet letten bij het uitbesteden van online marketing. Bij Marquant Marketing staan we altijd open voor een gratis adviesgesprek om te ontdekken welke kansen je kunt benutten (of onbenut laat) met je huidige website. Neem contact op of vraag onze gratis quickscan aan.

Marquant is een samenwerking tussen Nick Struik en Bart Fellinger.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.