Als jouw werknemers déze competenties en kwaliteiten hebben, dan feliciteren we je!

28 februari 2018 09:14

Als jouw werknemers déze competenties en kwaliteiten hebben, dan feliciteren we je!

Als je het met ondernemers en werkgevers hebt over de arbeidsmarkt, dan zie je meteen gefronste wenkbrauwen. Want, er is wel wat aan de hand op de plek waar vraag en aanbod van personeel samenkomt. Er valt dus veel over te zeggen.

De arbeidsmarkt is in beweging. Van het toenemend aantal zzp’ers tot aan de algehele wens tot flexibilisering omdat ondernemers dat ook nodig vinden. Maar ook de constatering dat wet- en regelgeving traditioneel achterloopt. Ook is er steeds meer vraag vanuit werkgeversland over ‘wat te doen met zieke werknemers?’ En… de zorg dat bestaand personeel vaak niet genoeg meebeweegt op allerlei ontwikkelingen. Personeel wordt soms nog wel eens als ‘ballast’ gezien.

We spraken er over tijdens een rondetafelgesprek van Hét Ondernemersbelang, dat werd georganiseerd bij gastheer ROHDE & GRAHL in Amersfoort. Het doel? We gaan de ondernemers en werkgevers van Nederland inspireren met prikkelende tips en tricks!

In dit blog stelden de deskundige deelnemers aan het rondetafelgesprek een lijst van benodigde competenties en kwaliteiten vast, die de werknemers van nú écht moeten bezitten, willen ze van échte toegevoegde waarde zijn…

  1. Sociale intelligentie (Marith Huijsman)

    Werknemers moeten overal goed kunnen communiceren. Ze kunnen het zich niet meer veroorloven om stand-alone te werken. De dwarsverbanden binnen organisaties en met de markt zijn complexer geworden. Kennis is overal. Die moet je dus kunnen halen en brengen.

  2. Samenwerkend vermogen (Marith Huijsman)

    Als werknemers star zijn in hun wijze van communiceren, dan worden ze vaak een ballast voor werkgevers en hun collega-werknemers. Dan wordt samenwerken heel lastig. Het is belangrijk dat werknemers ook zelfkritisch kunnen zijn. Daarnaast moeten ze kunnen ‘meeveren’ met bewegingen in de organisatie. Samenwerking wordt dan makkelijker. Doordat jongere werknemers gewend zijn om veel te communiceren, via allerlei kanalen, inspireren ze, waardoor zij als teamplayer een aanwinst voor een werkgever kunnen zijn.

  3. In rollen denken (Harold van Aart)

    Werknemers willen een bepaalde rol vervullen, waardoor hun toegevoegde waarde toeneemt. Denk dus niet meer in functies maar in de rol die een werknemer moet vervullen. Stuur niet op het uitvoeren van taken maar op output. Dat is goed voor de organisatie.

  4. Flexibel zijn (Marc Dijk)

    Als je breed (maatschappelijk) bent georiënteerd, dan ben je ook in staat om beter te reageren op maatschappelijke ontwikkelingen of plotse wendingen binnen de markt of jouw organisatie. Een slimme werknemer traint zijn eigen flexibiliteit.

  5. De diepte in (Cornell Jaspers)

    Als medewerkers de diepte in kunnen, bijvoorbeeld door analytisch te denken en daaruit conclusies te trekken, dan zijn ze van ongekende waarde voor het bedrijf of de organisatie. Het gaat uiteindelijk maar om 20% kennis. 80% is gedrag. Daarmee beïnvloeden ze op een positieve wijze de processen.

  6. Scriptloos werken (Harold van Aart)

    In de sales zie je de kentering, dat we steeds meer oplossingen verkopen in plaats van producten. Waar in de sales ‘verkoopscripts’ werden afgedraaid, zo zie je nu dat er meer geluisterd en creatief gedacht moet worden. Dat beeld ondersteunt de overgang van functie naar rol. Laat patronen los en geef medewerkers de ruimte om creatief te zijn.

  7. Leergierig (Suzanne Meijers)

    Als werknemers méér in het leven hebben gedaan dan alleen maar werken, dan is zijn levenservaring rijker. Misschien zijn ze wel op reis geweest? Of, hebben ze een jaar lang ergens vrijwilligerswerk gedaan. Dat soort activiteiten bevordert de leergierigheid. Zeer nuttig om mensen die leergierig zijn binnen je organisatie te hebben.

  8. Probleemoplossend vermogen / creativiteit (Marith Huijsman)

    Werknemers moeten in staat zijn om problemen op te lossen en creatief mee te denken. Steeds meer processen worden geautomatiseerd, waardoor het voor een werkgever belangrijk is om personeel aan je te binden dat in staat is om mee te bewegen met de koers van de onderneming en de verandering van werkprocessen.

Deelnemers aan het rondetafelgesprek:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst: Jerry Helmers // Fotografie: Ruud Voest

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.