7 tips voor het inhuren van een SEO specialist

2 juli 2020 13:54

7 tips voor het inhuren van een SEO specialist

Vooral in deze tijd zien steeds meer bedrijven in hoe belangrijk zoekmachine optimalisatie is. Hoe kan je immers het feit negeren dat jouw klanten in de zoekmachines op zoek zijn naar jou? Maar hoe ga je die kennis in huis halen? Op zoek naar jouw ideale SEO specialist of zijn er meer opties? Ik geef je 7 tips voor een weloverwogen keuze!

Tip 1: een SEO specialist moet goed kunnen schrijven

Als SEO specialist richt je je volledig op de zoekmachines, maar schrijf je absoluut niet alleen voor de zoekmachine. Sterker nog, een echte specialist schrijft voor de bezoekers en weet natuurlijkerwijs zijn SEO specialiteit toe te passen. Daarmee heb je direct een goede schrijver in huis gehaald die dezelfde taal kan spreken als jouw doelgroep.

Tip 2: een SEO specialist heeft een sterk netwerk

Een specialist weet als geen ander hoe belangrijk het is om content te verspreiden, om zo belangrijke externe links binnen te halen in de juiste context. Daarvoor moet je wel beschikken over een groot netwerk. Zo weet de SEO specialist precies welke platformen waardevol zijn voor jouw product of dienst. Daarmee is het veel eenvoudiger om diversiteit in je linknetwerk aan te brengen. Een ontzettend belangrijke eigenschap van een website met sterke autoriteit in een vakgebied.

Tip 3: analyserend vermogen is onvermijdelijk binnen SEO

SEO bestaat voor een groot deel uit het maken van analyses en rapportages. Daarmee kan een specialist namelijk aantonen dat zijn of haar werk tot de gewenste resultaten heeft geleid. Daarbij kan hij o fzij met dank aan goede analyses direct aansturen op optimalisatie van de campagne. Het is immers een continu proces, dat niet eindig is. Zodra je SEO naast je neerlegt, ben je namelijk ook niet meer up-to-date voor je bezoekers. Daarmee kan je pas echt duurzame posities in de zoekmachines bemachtigen.

Tip 4: een specialist zonder goede tools is geen specialist

Raar maar waar; een SEO specialist is nét zo goed als zijn tooling, zeggen we wel eens. Daarmee bedoelen we dat het in bezit zijn van de juiste tools een cruciaal onderdeel is binnen het specialisme. Zonder goede tooling kan je geen juist onderzoek doen naar je doelgroep, kan je geen uitgebreide analyses maken, beschik je niet over de juiste rapportages, heb je geen inzicht in je concurrentie, etc. Het punt lijkt me duidelijk. Zorg voor de tools die een SEO specialist nodig heeft.

Tip 5: goede afbeeldingen en visualisaties zijn belangrijk

Je denkt er wellicht niet gelijk aan, maar afbeeldingen zijn mooie kansen om je website nieuw leven in te blazen. Zo bieden ze meer duidelijkheid bij tekst en uitleg, geeft een afbeelding rust en afwisseling en kan je ze optimaliseren voor de zoekmachine bots. Als je het goed doet bemachtig je namelijk zelfs een featured snippet, waarin jouw afbeelding uitgelicht wordt in de zoekmachine. Daarbij is het voor bepaalde informatie op je website ook erg waardevol om een mooie infographic of visual te maken.

Voorbeeld van een featured snippet met een afbeelding

Tip 6: een SEO specialist beschikt over technische kennis

Als SEO specialist ben je gewend om problemen en issues op de website op te lossen. Dat kan variëren van de eenvoudigere problemen, zoals gebroken links en pagina’s, tot de lastigere problemen, waarbij je in de koude websitecode moet klussen. Dat is echter niet vaak een goed idee, want het thema van de website kan bijvoorbeeld beschadigd worden. Daarvoor schakelt een specialist met de webdeveloper. Om het issue snel te verhelpen moet je als SEO specialist jezelf dus kunnen verplaatsen in de uitgangspunten van een developer. Dat komt de samenwerking ook nog eens ten goede. Mocht de developer verdere uitleg van je nodig hebben, dan moet je in staat zijn om hem uit te leggen wat voor code aangepast moet worden of in wat voor format dat dient te gebeuren.

Tip 7: SEO specialisten ademen trends en ontwikkelingen

Onze online marketing wereld beweegt dagelijks. Buiten het feit dat Google zelf het algoritme al dagelijks updatet, ontwikkelen tools zich ook dagelijks door in het uitbreiden van mogelijkheden. Dat alles maakt het werk van een SEO specialist uitdagender, maar betekent wel dat je jezelf continu moet blijven inlezen. Liever gister dan vandaag. Alleen op die manier blijf je vooraan lopen en doe je daar je voordeel mee.

SEO specialist inhuren of een specialist in een bureau

Beschik je, of beschikt jouw specialist over al deze eigenschappen? Dan heb je een specialist in zijn vak in huis. Ben je op zoek naar zo’n specialist? Dan wens ik je alle nodige succes, want dat zal een pittige zoektocht worden. Je loopt ze niet zomaar tegen het lijf. Daarom is het goed om je alternatieven af te wegen. Zo zijn er ook gespecialiseerde bureau’s met SEO specialisten in huis. Het voordeel daarvan is dat jouw specialist altijd sparringpartners heeft en dat diverse eigenschappen nog verder gespecialiseerd zijn binnen een bureau. Zo krijg je bij een bureau alle experts onder één dak, waardoor jouw specialist tot alle middelen beschikking heeft.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.