4 tips voor de startende webshop ondernemer

1 juni 2022 10:26

4 tips voor de startende webshop ondernemer

Online winkelen is ongekend populair. Steeds meer mensen doen het grootste deel van hun aankopen online. In een tijd waarin alles snel en makkelijk leverbaar is en we ook nog eens ontzettend druk zijn met werk, het gezin en vrije tijd is dat een hele fijne optie. Ben je van plan ook een webshop te starten, dan ben je natuurlijk niet de enige. Je moet je zien te onderscheiden van de rest. 

Blijf bij je eigen kracht

Een webshop beginnen kan praktisch iedereen. Je hoeft niet over alle kwaliteiten te beschikken om een goede ondernemer te zijn. Soms zit de kracht er ook in om bepaald werk uit te besteden zodat jij je kunt focussen op jouw kwaliteiten. Wil jij je bijvoorbeeld meer richten op de ontwikkeling van je bedrijf en de inhoud? Dan kun je de logistieke kant van je webshop uitbesteden aan een fulfilment center. Een fulfilment center is een organisatie die ervaren is op het gebied van logistieke zaken zoals orders verwerken, inpakken en verzenden. Dit bespaart je ontzettend veel tijd waardoor jij je veel beter kan richten op zaken waar je meer verstand van hebt. Dit komt de groei van je bedrijf op de lange termijn alleen maar ten goede.   

Kies het juiste product

Het juiste product is niet alleen een product dat mensen graag willen kopen, maar ook iets dat bij jou past. Je kunt veel beter iets verkopen waar je zelf helemaal achter staat en waar je in gelooft dan iets op de markt brengen waar je niet enthousiast over bent. Daarnaast moet je product zich of onderscheiden van vergelijkbare artikelen of vernieuwend zijn op de markt. Anders raak je al snel vergeten in het enorme aanbod. 

Vertel je eigen verhaal

Online ondernemingen kunnen minder persoonlijk aanvoelen dan een fysieke winkel. Wanneer je in een winkel iets koopt heb je direct contact met de verkoper en heb je daar een beeld bij. Bestel je iets online, dan is die connectie er minder. Het gevaar daarachter is dat je klanten minder snel aan je kunt binden. Je product moet dan wel erg sterk zijn wil je het onder de aandacht brengen bij klanten en het ook onder de aandacht houden. Door jezelf online ook zichtbaar te maken zet je een sterk merk neer. Heb je een uniek verhaal waarom je bijvoorbeeld deze webshop bent begonnen of waarom je specifiek voor een bepaald product hebt gekozen? Laat dit dan ook zien aan je klanten. Hierdoor ontstaat er een sterke klantenbinding en bovendien zorgt het vaak voor een goede mond-tot-mond reclame. 

Professionele uitstraling

Het aanbod online is groot. Je moet je dus zien te onderscheiden van je concurrentie. Dat begint ten eerste met een professionele uitstraling. Je webshop moet geloofwaardig zijn en er betrouwbaar uit zien. Komt een klant op jouw website terecht en is de opbouw niet duidelijk of ziet het er niet goed uit, dan zijn ze ook snel weer weg. Het gaat niet alleen om de looks, maar ook om hoe de website in elkaar zit. Productfoto’s moeten duidelijk zijn met een heldere omschrijving. Het moet goed te zien zijn waar de klant moet zijn om af te rekenen en waar ze antwoord kunnen vinden op veelgestelde vragen. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.