De gladde verkoper

13 februari 2017 14:48

De gladde verkoper

Wij krijgen regelmatig vragen van mensen die spijt hebben van een telefonische of aan de deur gesloten overeenkomst.

U kent dat wel: vlot babbelende verkopers die ongevraagd opbellen of langs komen om hun product te promoten. U was eigenlijk helemaal niet op zoek naar het product, maar heeft na handig aandringen toch toegestemd in een offerte. Daar heeft u telefonisch akkoord op gegeven of misschien zelfs een krabbeltje gezet. Voordat u het weet blijkt u er aan vast te zitten en is de verkoper ineens niet meer bereikbaar.

Als u meldt dat het uw bedoeling niet was om iets definitief te kopen dan wordt er verwezen naar een bandopname of bindend contract en kunt u er niet meer, of pas over een jaar weer vanaf. Als u de factuur niet betaalt sturen ze een incassobureau op uw dak, waardoor er nog forse extra kosten bij komen. Omdat veel klanten geen zin hebben om voor die paar honderd euro een procedure te beginnen, wordt er vaak morrend betaald. Er zijn genoeg louche incassobureautjes die daar hun verdienmodel van hebben gemaakt.

De kans is groot dat de verkoper zich tijdens het verkoopgesprek niet aan de regels heeft gehouden. Een verkoper op afstand is verplicht om zijn identiteit en het doel van het gesprek te melden, en ook wat de prijs en de specificaties van het product en de gegevens van de leverancier zijn. Ook mag hij u geen beloften doen die door het product niet waargemaakt kunnen worden.

Als de verkoper de regels heeft overtreden kunt u daarover klagen bij www.consuwijzer.nl. Probleem daarbij is doorgaans dat u niet over bewijs beschikt dat de verkoper de regels heeft overtreden. Vaak beschikt de verkoper wel over een bandopname die pas gaat lopen als u ja gaat zeggen (waarvan u achteraf natuurlijk maar een deel te horen krijgt) dan wel over de offerteaanvraag die u heeft ondertekend maar die stiekem een onvoorwaardelijke opdracht blijkt te bevatten.

Veel mensen weten niet dat een consument een wettelijke bedenktermijn van veertien dagen heeft. Binnen die termijn kunt u de verkoper melden dat u zich heeft bedacht en kunt u het gekochte terugsturen. Zonder opgaaf van redenen. De verkoper moet u dan een formulier toesturen met informatie over het retourneren. Als de verkoper u geen formulier toestuurt, wordt de bedenktermijn verlengd tot één jaar. Vanwege deze termijnen doet u er dus verstandig aan om per aangetekende brief een beroep op de bedenktermijn te doen.

Die bedenktermijn gaat in op de dag nadat u de gekochte goederen heeft ontvangen. Dus als u het product drie weken na totstandkoming van de overeenkomst heeft ontvangen, is de bedenktermijn nog niet voorbij maar begint die pas ‘morgen’ te lopen. Dat is trouwens ook het moment waarop de verkoper u pas kan verplichten om de koopsom te betalen. Bij op afstand gekochte diensten gaat de bedenktermijn wel lopen op de dag nadat de overeenkomst is gesloten.

Voor een aankoop ter plaatse (in een winkel), voor reizen, verse producten (bloemen of tijdschriften), reizen en speciaal voor u gemaakte producten geldt de wettelijke bedenktermijn niet.

Tot slot geldt nog dat u geen genoegen hoeft te nemen met een tegoedbon: u moet gewoon uw geld terugkrijgen.

Mocht u van een op afstand gesloten overeenkomst af willen dan doet u er dus verstandig aan om zoveel mogelijk bewijs te verzamelen en uw advocaat te bellen. «

Menno de Neef

E-mail info@deneefadvocaten.nl

www.deneefadvocaten.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.