ZPPC verbindt havenbedrijfsleven

10 oktober 2017 15:30

ZPPC verbindt havenbedrijfsleven

Netwerken is een belangrijke doelstelling van Zeeland Port Promotion Council (ZPPC). De koepel probeert alle belanghebbenden in de haven met elkaar te verbinden. ZPPC organiseert bijvoorbeeld twee keer per jaar een havenlunch om mensen samen te brengen en elkaar te informeren over interessante ontwikkelingen. Zo was er op woensdag 20 september een zonovergoten havencruise in de Kanaalzone, met lunch aan boord van de Denick 2. Arie de Bode, directeur van Heros Sluiskil, gaf een interessante presentatie.

Een belangrijke taak van ZPPC is partijen bij elkaar te brengen en te houden. Deze verbindende factor krijgt vorm door netwerkevenementen als bedrijfsbezoeken, havenlunches, lezingen en andere informatieve bijeenkomsten. Tevens is er gezamenlijke deelname aan handelsmissies en buitenlandse beurzen. ZPPC organiseert twee keer per jaar een havenlunch, waar presentaties worden gegeven over nieuwe ontwikkelingen in de Zeeuwse haven en de maritieme industrie. Eind maart was er een boeiende presentatie van Overdulve Offshore Services (OOS) bij L’Escaut in Terneuzen. In 2016 werden de participanten van ZPPC rondgeleid bij staalgigant Outokumpu in Westdorpe, dat dit jaar in het teken staat van het zilveren jubileum. Vorig jaar was de netwerkclub ook te gast bij Century Aluminum in Vlissingen, op het voormalige Zalco terrein. In 2015 werd er een bezoek gebracht aan Zeeland Refinery in Vlissingen Oost en Multraship Towage & Salvage in Terneuzen.

Verbindende factor

De bedrijvigheid in het havengebied is het fundament van de Zeeuwse economie. Bijna een kwart van de Zeeuwse werkgelegenheid is direct of indirect gerelateerd aan de havens, goed voor ongeveer 30.000 banen. ZPPC, dat circa 120 participanten telt, maakt zich van oudsher sterk voor de promotie van de havens van Terneuzen en Vlissingen. “ZPPC is de verbindende factor tussen alles en iedereen die direct en indirect belang heeft bij de Zeeuwse havens”, legt voorzitter Henk de Haas uit. De havens van Zeeland hebben een strategische ligging tussen Rotterdam en Antwerpen. Ze bieden ruimte voor nieuwe vestigingen, liggen aan diep vaarwater, hebben directe toegang van en naar open zee en beschikken over terminals voor de handling van allerlei goederen. Daarnaast hebben de Zeeuwse havens uitstekende filevrije achterlandverbindingen van en naar West-Europa over de weg, via het spoor en binnenvaart.”

Arbeidsethos

De participanten van ZPPC bieden havengerelateerde diensten en logistieke oplossingen voor alle type goederen. “De Zeeuwse havenbedrijven zijn flexibel, bieden service en kwaliteit, zijn betrouwbaar en gemakkelijk om zaken mee te doen. De medewerkers zijn toegewijd en hoogopgeleid. Er heerst een uitstekend arbeidsethos in de Zeeuwse havens”, verklaart de voorman van ZPPC.

Portaal van Vlaanderen

Na de aankondiging van vicevoorzitter Bert van Hoepen van ZPPC, die preses Henk de Haas tijdens de recente havencruise verving, was het woord aan De Bode. Het boegbeeld van Heros Sluiskil is tevens voorzitter van het Portaal van Vlaanderen, hét maritiem informatiecentrum van Terneuzen. Het Portaal is ook hét informatiecentrum van de Nieuwe Sluis, het grootste bouwproject in Zeeuws-Vlaanderen sinds de Westerscheldetunnel. Door de aanleg van de Nieuwe Sluis wordt de haven van Gent bereikbaar voor de grootste zeeschepen en zal het capaciteitsknelpunt voor de binnenvaart worden opgelost. “Het verdient aanbeveling een bezoek te brengen aan Het Portaal, toch zeker wanneer bouwcombinatie ‘Sassevaart’ eerdaags de werkzaamheden aan de Nieuwe Sluis zal aanvangen. Het Portaal verzorgt ook vaararrangementen tezamen met Denick”, aldus De Bode in zijn inleidende woorden.

Heros Sluiskil

Vervolgens werd de koers verlegd naar Heros Sluiskil. “Wat beweegt zich achter die muur en die landschapswal waar we straks langs varen? Vanaf het water blijft dat gissen. Vandaar dat ik daar iets over zal vertellen. Heros is sinds een jaar of vijf onderdeel van het Duitse Remex, dat zelf weer een dochter-onderneming is van Remondis, ofwel het grote familiebedrijf Rethmann. Daar zijn we blij mee. De groei van Heros Sluiskil is in belangrijke mate mogelijk gemaakt door ons Duitse moederbedrijf. Waar kunt u Heros vinden? Speciaal voor de aanwezige mensen van ’de overkant’ zal ik dat duiden aan de hand van een aantal plaatjes. We varen straks onder de Brug van Sluiskil door. Dan verschijnt aan de linkerzijde al snel het bedrijf Heros. Onze buurman is Yara Sluiskil. Kijken we verder naar het zuiden dan doemt daar Sas van Gent op. De grens met Vlaanderen. Verder reikt deze foto niet. De beoogde havenfusie is immers nog geen feit. Een volgende luchtfoto zal dan ook uitgebreider zijn met sas van Gent als stralend middelpunt”, vertelt De Bode met een kwinkslag.

Tank Terminal Sluiskil

Heros, specialist in herwinning van grondstoffen uit afval, heeft een impuls gegeven aan de economie en werkgelegenheid in Zeeuws-Vlaanderen door ongeveer 20 miljoen euro te investeren in nieuwe installaties. Dit jaar is de nieuwe bodemas opwerking installatie in gebruik genomen, evenals de nieuwe fabriek voor de opwerking van fijnere non-ferro metalen. Op het Ecopark Terneuzen is sinds eind 2016 ook Tank Terminal Sluiskil (TTS) operationeel. EcoService Europe, ATM Moerdijk en Heros Sluiskil zijn gezamenlijk eigenaar van de terminal, met een totale tankopslagcapaciteit van 50.000 kuub.

AEC-bodemas

AEC-Bodemas als corebusiness, maar wat houdt dat in ? “Wij verwerken de verbrande grijze afvalresten van het huisvuil van zo’n zes miljoen mensen. Die wonen her en der verspreid. Vandaar dat bij Heros het vervoer over water van groot belang is. Per jaar is Heros goed voor zo’n anderhalf miljoen ton scheepsvervoer. Het grijs restafval wordt verbrand bij diverse afvalenergiecentrales.

De verbrande resten bevatten veel ijzer en non-ferro metalen. Ook edele metalen als goud en zilver, afkomstig van verloren sieraden of mobiele telefoons. Deze metalen worden teruggewonnen en teruggebracht in de circulaire economie. Vroeger ook wel recycling genoemd.”

Wegenbouw

De opgave voor de branche is om de AEC-bodemas zo schoon te krijgen dat deze bouwstof zonder afdichting en isolerende voorzieningen kan worden toegepast in de infrastructuur. “Maar inmiddels ook in beton of asfalt of in sportvelden. Daartoe investeert Heros momenteel fors. Vandaag de dag wordt echter nog altijd 50 procent geheel traditioneel toegepast in de wegenbouw.”

Sloeweg

De Bode laat een groot aantal infrastructurele projecten zien waarin AEC-bodemas is toegepast, zoals de stortplaats Koegorspolder maar ook (meer recent) het knooppunt Joure waar een rotonde vervangen wordt door ongelijkvloerse kruisingen. Tevens toont hij knooppunt Sloeweg waar ook een ongelijkvloerse kruising wordt gerealiseerd, met toepassing van zo’n 500.000 ton AEC-Bodemas. Deze hoeveelheid ligt al enige tijd gereserveerd bij Heros.

Plastic

De directeur van Heros relativeert het belang van gescheiden inzameling van plastic, blikjes en melkpakken. “Vanuit het duurzame denken is dat nog helemaal geen goede activiteit. Zie ook de recente CPB publicatie. Doe dat scheiden met papier en glas. Dat is tenminste circulair. Plastic is immers nog lang geen circulaire economie. Dat komt pas wanneer bedrijven als Dow dit plastic in gaan nemen en gebruiken in hun primaire proces. Analoog aan schroot in de staalindustrie. Wij halen uit het verbrande restafval gewoonweg maximaal de metalen. Gooi je lege blikje doperwten maar gewoon in de kliko. Bij Heros wordt het uit het AEC-bodemas gehaald en geschikt gemaakt voor de staalindustrie om weer ‘blik’ te worden”, aldus De Bode aan het slot van de ZPPC presentatie.

Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen was samen met de wethouders Jack Begijn en Frank Deij eveneens van de partij op de havencruise. Al varende gaf Lonink ook een toelichting op de passerende bedrijven, waaronder dat van de gastspreker. “Heros is een van de meest innovatieve bedrijven op het gebied van herwinning van grondstoffen uit afval. Dit bedrijf is ook een exponent van de groeiende economie in de Kanaalzone”, aldus de burgemeester.

Shipyard Reimerswaal

“ZPPC biedt een platform om te ontmoeten, te informeren en zaken te doen. Een havenlunch is geen doel op zich, maar een middel om mensen samen te brengen en elkaar te informeren over interessante ontwikkelingen”, zegt voorman Henk de Haas van ZPPC. Op donderdag 26 oktober organiseert de netwerkorganisatie een bedrijfsbezoek bij de nieuwe vestiging van Shipyard Reimerswaal in Vlissingen Oost. ZPPC is samen met Zeeland Seaports uitgever van het blad PortNews dat vier keer per jaar verschijnt en naar alle nationale en internationale relaties van de Zeeuwse haven gaat. Ook is ZPPC aanwezig op voor haar participanten belangrijke internationale beurzen.

Open Havendag 2018

ZPPC en Zeeland Seaports zijn inmiddels gestart met de voorbereidingen van de Open Havendag, die medio 2018 weer in de Kanaalzone en Het Sloegebied wordt gehouden. Doelstelling van dit grote tweejaarlijkse evenement is om burgers en bedrijfsleven te laten zien hoe fascinerend en veelzijdig de Zeeuwse havens zijn. Op de Open Havendag is er in samenwerking met onderwijsinstellingen en bedrijfsleven ook volop aandacht voor technische en logistieke opleidingen en beroepen. “Het Zeeuwse havengebied is goed voor een brede diversiteit aan logistieke en technische functies. De toenemende krapte op de arbeidsmarkt biedt echter zorgen. Het is dan ook essentieel om mensen te interesseren voor een havengerelateerde baan of opleiding, om ook op termijn te kunnen beschikken over voldoende gekwalificeerde werknemers en concurrerend te kunnen blijven in de Hamburg-Le Havre range”, aldus Henk de Haas. «

www.zppc.nl

www.heros.nl

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.