Albeda zet de toon!

18 april 2017 16:08

Albeda zet de toon!

Met de onlangs gepresenteerde nieuwe strategische visie, getiteld Albeda zet de toon!, is het Albeda College klaar voor de toekomst. Voor zichzelf als onderwijsinstelling, voor zijn studenten, maar zeker ook voor het bedrijfsleven in de regio Rijnmond. Voorzitter van het College van bestuur Ron Kooren geeft tekst en uitleg.

strijdbare boodschap van het Albeda College goed kan verwoorden is het Ron Kooren (54) wel. De voorzitter van het college van bestuur werd geboren in de Haagse Schilderswijk, maar heeft zijn hart verpand aan de Rijnmondse regio. Rotterdam heeft het laagste opleidingsniveau van Nederland en er is veel armoede en ongelijkheid. Bij het Albeda proberen we dat te bestrijden”, zegt Kooren in zijn kantoor met uitzicht op De Kuip en daar waar straks Feyenoord City moet gaan verrijzen. “We leven natuurlijk in een andere tijd, maar wat nog altijd geldt: door aanpakken kan je veel bereiken. Mijn eerste baantje was schoonmaker in het onderwijs! Ik had gestudeerd voor maatschappelijk werker, maar toen ik niet meteen aan de bak kwam, ben ik gaan schoonmaken. Ja, van schoonmaker tot voorzitter, zo kan het dus gaan in het leven als je gelooft in wat je kan. Dat geldt zeker ook voor mbo’ers, die een beroepsopleiding volgen.” Mbo’ers kunnen veel meer dan vaak gedacht wordt. Zij vormen de motor van de economie en het Albeda is de Emancipatiemotor. Hier krijgen studenten de kans om zich te ontwikkelen.”

Opnieuw uitvinden

Zo, de toon is gezet! En laat ‘de toon is gezet’ dus ook het adagium zijn van de nieuwe strategische visie die Albeda eind 2016 lanceerde. Na een afgeketste fusie met Zadkine in 2015 was het zaak voor Albeda om zichzelf als sterk merk opnieuw uit te vinden én op de kaart te zetten. “Het was meteen een ideaal moment om eens te kijken welke kant we op wilden, nee: móésten”, aldus Kooren. “We hebben gesproken met honderden mensen. Met leerlingen, ouders van leerlingen, vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, de politiek. Kortom, alle stakeholders hebben we betrokken in onze nieuwe manier van onderwijs geven.

“Iedereen die bij Albeda werkt, is ook zélf betrokken bij onderwijs, soms in meest letterlijke zin van het woord”

Dat heeft geresulteerd in een prachtig document, op een zeer eigentijdse manier vormgegeven. Maar dat is uiteraard de theorie, het gaat om de praktijk. En die praktijk zegt dat we op de goede weg zijn! We hebben inmiddels prachtige samenwerkingen met organisaties en bedrijven, zoals Excelsior Rotterdam, Randstad NL en Cruiseterminal Rotterdam. Studenten zijn blij met de leer-werkplaatsen die we samen met bedrijven creëren, bedrijven zijn content met onze mbo-leerlingen. Een enorme win-winsituatie.”

Respect, structuur en aandacht

onderwijs om respect, structuur en aandacht. Daarbij berust het huidige succes van Albeda op drie belangrijke pijlers. “Allereerst hebben we gezegd: de organisatie moet staan als een huis. Dat betekent onder meer: roosters, cijfers, docenten op tijd, goede bereikbaarheid. We moesten af van het beeld dat een ROC een logge organisatie is, waarbinnen alles tijd vergt. Een andere topprioriteit is dat we onze school naar buiten brengen. We creëren zoals zojuist al aangegeven zowel in- als extern leer-werkplaatsen voor onze studenten. Dat motiveert niet alleen enorm, maar is ook ontzettend leerzaam voor studenten. De tijd dat studenten acht uur in een lokaal zaten te luisteren naar een leraar is voorbij. Dat is letterlijk old school. Tot slot: iedereen die bij Albeda werkt, is ook zélf betrokken bij onderwijs, soms in meest letterlijke zin van het woord. Zelf sta ik bijvoorbeeld op maandagochtend nog voor de klas. Ik geef les aan studenten die het op dat moment iets lastiger hebben om hun diploma te kunnen behalen. Handen uit de mouwen dus, niets mis mee in Rotterdam.”

Uitdaging

Mooie concrete woorden, maar toch … Albeda staat nog altijd voor een grote uitdaging, zo weet Kooren. “Het imago van het mbo is niet onverdeeld positief”, beseft Kooren terdege. “Het is jammer dat er een verkeerd beeld ontstaan is van het beroepsonderwijs, maar het is niet anders. Het is aan ons om dit om te buigen en aan bedrijven te laten zien dat ook mbo’ers de toekomst zijn. In Rotterdam studeren maar liefst 50.000 jongeren aan het mbo, waarvan er 20.000 hebben gekozen voor Albeda. De meesten studeren af, halen hun diploma en vinden een baan. Dus hoezo negatief? Maar als Albeda realiseerden we ons als geen ander dat we moesten veranderen. Dat waren we verplicht aan onszelf, onze studenten én de samenleving. We zijn volop aan de slag gegaan om maatwerk te bieden en leer-werkplaatsen binnen onze nieuwe colleges te realiseren. Binnen die colleges zorgen we voor herkenbaarheid van verwante opleidingen en beroepen. Verbetering en vernieuwing staan hierbij centraal. Het is aan het bedrijfsleven om ons hierbij te helpen. Het mes snijdt dan aan twee kanten, want ook bedrijven profiteren. Zij krijgen gemotiveerde arbeidskrachten, die straks zo in kunnen stromen. Zo dragen we samen bij aan de vitalisering van de samenleving in de stad Rotterdam én de regio Rijnmond!” «

Albeda College

www.albeda.nl

Tekst: Fred Louter / Fotografie: Hans Boutkan

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.