Exclusiviteit, stijl en comfort

11 oktober 2017 11:12

Exclusiviteit, stijl en comfort

De Jaguar Land Rover vestiging van de Terlouw Autogroep is de beeldvanger van Park 15 vanaf de snelweg. Alles straalt exclusiviteit, stijl en ambitie uit. A-kwaliteit op een A-locatie. Rick Terlouw vertelt.

De Terlouw Autogroep is een jong bedrijf. In 2012 zette naamgever Rick Terlouw de stap naar zelfstandigheid met de koop van de Land Rover vestiging in Arnhem. Hij bestempelt zich dan ook als een ‘Land Roverman van origine’. Vanuit gedeelde ambities en ter versterking en verbreding van expertise werd de directie versterkt met broer Emile en financiële man Wouter Roelofsen. Begin 2016 wist Terlouw ook voor Jaguar het zelfstandig dealerschap te realiseren.

Beide Britse topmerken behoren sinds 2008 tot dezelfde ‘autogroep’. In dat jaar nam TATA Motors de merken over van Ford en bundelde hun activiteiten in één nieuwe organisatie: Jaguar Land Rover. Het was de aanzet tot een gefaseerde herinrichting in gezamenlijke dealervestigingen. “Voor beide merken was onze vestiging in Arnhem te klein. Bovendien moest de huisstijl worden aangepast volgens de nieuwe maatstaven van Jaguar en Land Rover. Er waren twee opties: het huurpand in Arnhem kopen, uitbreiden en volledig herinrichten, of verhuizen naar een nieuwe A-locatie.”

Zichtbaarheid

Terlouw koos voor een ‘nieuwe start’ en daarmee voor een volgende ambitieuze stap. “Ambities mag je uitdragen. En die van ons matchen met die van Jaguar en Land Rover: verder groeien vanuit een sterke merkidentiteit.” Overigens was Park 15 niet direct in beeld. “Ons verzorgingsgebied wordt ruwweg begrensd door Tiel in het Westen, Apeldoorn in het Noorden, Winterswijk in het Oosten en Boxmeer in het Zuiden. Gelet op die omvang zijn we om ons heen gaan kijken.”“Een gelukkige omstandigheid heeft ons gebracht waar we nu zijn, namelijk een verlaging in de zichtwal langs de snelweg bij Park 15. Die is er omdat op deze plek de hoofdgasleiding loopt. Zonder deze ‘bres’ was vestiging geen optie, wegens de eisen die Jaguar Land Rover stelt aan een A-locatie. Zichtbaarheid is hiervan een belangrijk aspect.”

Verwachtingen waarmaken

Het franchise-eisenpakket van Jaguar en Land Rover is strikt. “Alles is voorgeschreven, de aankleding en indeling van het pand, de functies en de werkprocessen. Overigens een gegeven in de autobranche. Nederland telt twee-en-twintig Jaguar Land Rover dealers. Er is een faire spreiding, die eenieder ruimte biedt. De kunst is je binnen dat raamwerk te onderscheiden als dealer.”

Het imago van zowel Jaguar als Land Rover is goed, en dat is vertaald in de nieuwe huisstijl. Die versterkt enerzijds de eigenheid van Jaguar en Land Rover, maar benadrukt tegelijkertijd de gezamenlijke wortels als exclusief, comfortabel, stijlvol en van Britse origine. “Wie kiest voor een Jaguar of een Land Rover verwacht - heel terecht - een hoog serviceniveau bij aankoop, aftersales en onderhoud”, aldus Terlouw. “Onze ambitie is die verwachtingen waar te maken en liefst te overtreffen.”

“Wij voegen aan onze services, haal en breng, vervangend vervoer et cetera graag een persoonlijke component toe: het onze klanten zo comfortabel mogelijk maken. Een kwestie van het creëren van een eigen sfeer, een thuisgevoel. Het zit in kleine dingen, persoonlijke finesses. Wie bij ons binnenstapt wordt op een open, ontspannen, respectvolle en vriendelijke wijze te woord gestaan en geholpen. Noem het een klik, onderling in het team én met de klant.”

Merkidentiteit

De samenvoeging van Jaguar Land Rover heeft zich ook vertaald in de werkplaats. “We hebben in ons nieuwe pand één open werkplaats voor beide merken. En met open bedoel ik dat alles transparant en voor iedereen zichtbaar is. Dat we één werkplaats hebben is mogelijk omdat de techniek in beide merken voor een deel hetzelfde is en vanwege de toename van hightech componenten (software gestuurd) in moderne auto’s. Dat wil overigens niet zeggen dat alleen de vormgeving van de merken nog verschillend is.”

Ondanks het feit dat Jaguar en Land Rover één autogroep vormen, wordt de eigenheid en het imago van elk merk strikt bewaakt. En dat imago berust op Britse wortels, exclusiviteit, degelijkheid, comfort en kenmerkende styling. Terlouw bestempelt de vorming van de Jaguar Land Rover organisatie als een zegen. “In tegenstelling tot wat je zag bij andere merken die werden samengevoegd, is TATA vanaf het prille begin in Jaguar Land Rover blijven investeren. In het bestaande product en in de merkwaarde daarvan.” Ook de Jaguar- en Land Rover-rijder hebben een eigen, onderscheidend profiel, dat zich overigens ontwikkelt. “Was Land Rover vroeger met name een auto voor hobbymatig en bedrijfsmatig gebruik off-road, nu is het vooral een SUV merk dat je vooral op de gebaande paden tegenkomt. Jaguar was en is een auto die vooral wordt geapprecieerd door zakelijke rijders die hechten aan comfort, stijl en exclusiviteit.”

“Autorijden was, is en blijft voor een heel groot deel beleving. En die beleving is voor onze klanten optimaal in een Land Rover of Jaguar. En daaraan dragen wij zo goed als mogelijk is bij vanuit onze nieuwe vestiging op Park 15.”

Terlouw Autogroep

Rietgraafsingel 46678 PH Oosterhout (GLD)

Telefoon - 026 - 323 33 44

E-mail info@terlouw.nl

facebook.com/TerlouwJLR/

www.terlouw.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.