Zorgeloos exporteren binnen Europa

31 juli 2023 13:15

Zorgeloos exporteren binnen Europa

De grenzen binnen de landen van de Europese Unie staan wagenwijd open. Maar dat wil nog niet zeggen dat het voor ondernemers een ‘eitje’ is om hun goederen naar andere landen te exporteren. Je krijgt nog altijd te maken met douaneformaliteiten. En het transport op zich moet natuurlijk ook nog worden geregeld. Daarvoor kun je het beste gebruik maken van een vervoerder die hier ervaring mee heeft. Zeker als het gaat om goederen waar tijdsdruk op zit, zoals bloemen of versproducten.

Een transport regelen naar Italië

Als je een transport naar italië wilt regelen dan komt daar heel wat bij kijken. Wanneer moeten de goederen worden opgehaald en wanneer moeten we arriveren bij de klant? Waar in Italië is de ontvanger gevestigd? Het maakt een groot verschil of de spullen in Milaan moeten worden afgeleverd of in het uiterste zuiden van het land. In de zomer kan de temperatuur in Italië snel oplopen. Dit heeft gevolgen voor goederen die gekoeld moeten worden getransporteerd. Het is dus zaak om het transport goed voor te bereiden.

De douaneformaliteiten al in Nederland regelen

Je kunt voor een transport naar het buitenland de formaliteiten voor de douane al in Nederland regelen. Er zijn speciale bedrijven die dit regelen. De formulieren worden in orde gemaakt en digitaal doorgestuurd naar het land van bestemming. Bij het passeren van de grens kan de chauffeur dan vrij snel doorrijden in plaats van uren te moeten wachten om de lading te laten controleren. Dit systeem werkt ook voor bepaalde landen buiten de EU. Deze procedure scheelt natuurlijk heel veel tijd en daarmee flink wat kosten.

Klimaatneutraal transport

Bedrijven zoals Kuipers Logistics denken ook steeds meer na over klimaatneutraal transport. Er worden al elektrische vrachtwagens gebouwd, maar die zijn nu nog schaars. Daar komt bij dat het aantal laadpunten, vooral in het buitenland, vaak nog laag is. Een transporteur wil natuurlijk niet het risico lopen dat een chauffeur ergens langs de snelweg strandt omdat de accu’s leeg zijn. Daarom wordt er anno 2023 nog vooral met wagens op diesel gereden. Dan is het immers zeker dat de chauffeur veilig en op tijd op zijn bestemming arriveert. In de toekomst zal het aantal elektrische vrachtwagens echter verder gaan toenemen. De overheden in steeds meer landen stellen strenge voorwaarden. Zo mogen vervuilende diesels veel steden niet meer in. Dan moet de vracht aan de rand van de stad worden overgeladen in een elektrische wagen of in ieder geval één die minder uitstoot veroorzaakt.

Regel je transport ruim op tijd

Binnen de transportsector is sprake van een groot tekort aan personeel. Chauffeurs gaan met pensioen maar er zijn niet genoeg opvolgers. Dat betekent dat veel transportbedrijven meer werk hebben dan ze aan kunnen. Als je een transport naar het buitenland wilt regelen is het daarom zaak om je opdracht zo vroeg mogelijk aan te melden. Op die manier kan deze tijdig worden ingepland. Je loopt dan niet het risico dat je opdracht moet worden uitgesteld of zelfs geweigerd omdat er geen chauffeur beschikbaar is.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.