Zekerheid voor een vast bedrag

15 augustus 2018 13:54

Zekerheid voor een vast bedrag

Dankzij de samenwerking met andere SPIE-vestigingen heeft SPIE TB DELFT B.V. de beschikking over alle expertise die voor het technisch beheer van gebouwen nodig is. Optimaal onderhoud is echter niet alleen een kwestie van technologie, ook van heldere afspraken. Onderhoud kan zo worden gepland dat er geen sprake is van storingen en dus ook niet van andere onverwachte kosten. De kracht van SPIE is een volkomen voorspelbaar lopend gebouwenbeheer, met een gegarandeerde continuïteit van de activiteiten in het pand, en dat voor een vast maandelijks bedrag.

SPIE is een Franse bouwreus die de voorbije jaren zijn aanwezigheid in Nederland heeft versterkt door de overname van tal van middelgrote bedrijven. Een daarvan was de groep Alewijnse Elektrotechniek. De Alewijnse vestiging in het westen heeft zijn naam gewijzigd in SPIE West Het bijzondere van deze overnames is dat de bedrijven niet zijn ‘uitgekleed’ in een geforceerde zoektocht naar synergie maar een grote mate van autonomie hebben behouden. “SPIE dirigeert niet op een dwingende manier vanuit Frankrijk maar laat ons onze vrijheid van ondernemen,” aldus commercieel manager Peter Boer. “Een goed voorbeeld vind ik onze wijze van recruiten. We werven veel extra personeel, maar via de website van SPIE bleken kandidaten ons niet te kunnen vinden. Dan kwamen ze na éénentwintig muisklikken eens bij ons uit. Tegen die tijd had iedereen al afgehaakt. We hebben een eigen website opgetuigd, compleet met SPIE look en feel, www.werkenbijspiewest.nl ,en dat was een schot in de roos. Denk je dat het hoofdkantoor verbolgen was over dat eigenmachtige optreden? Geweldig initiatief, zei men, laten de andere vestigingen ook maar zoiets doen.”

Geen opslag

Synergie moet volgens SPIE gevonden worden in samenwerking, in het delen van kennis, in het uitwisselen van personeel. Daar past geen eilandmentaliteit bij. “Als we inschrijven voor een groot project, zoals momenteel het aanpassen van de Drechttunnel, worden daar diverse businessunits en dus ook vestigingen bij betrokken. Vroeger fungeerde er één als hoofdaannemer en de rest als onderaannemers. Aan die onderaannemerij hebben we een einde gemaakt, vooral aan het systeem van opslag rekenen dat daarbij hoort. We gunnen elkaar de eer en we weten dat we zelf een volgende keer weer aan de beurt zijn,” zegt Peter Boer.

Een vorm van verzekeren

Onderaannemerij leidt automatisch tot hokjesdenken, tot een oneigenlijke vorm van competitie waar de in laatste instantie ook de opdrachtgever niet bij gebaat is. Integendeel, die heeft belang bij samenwerking met de opdrachtnemer, niet alleen bij nieuwbouw en renovatie, maar zeker ook bij het regelen van het technisch beheer van een bestaand bedrijfspand. “Ondernemers staan er soms te weinig bij stil dat het geruisloos functioneren van zaken als de stroomvoorziening, verwarming en telecommunicatie van essentieel belang zijn voor hun bedrijfscontinuïteit. Het onderhoud daarvan is eigenlijk een vorm van verzekeren: je sluit een brandpolis af, in de hoop dat je er nooit een beroep op hoeft te doen. Hetzelfde geldt voor een noodstroomvoorziening en een sprinklerinstallatie. Maar de financiële gevolgen van een simpele storing kunnen al verstrekkend zijn. Als hartje zomer de airco uitvalt in een glazen kantoorpand waar een architectenbureau in is gevestigd, staat binnen een half uur iedereen op straat omdat het in de werkruimtes niet meer te harden is van de hitte. Dat leidt tot achterstand. Daardoor wordt wellicht een deadline niet gehaald of een fout gemaakt, met dure boetes als resultaat. Het punt is: tegen de tijd dat die boete wordt geïncasseerd wordt het oorzakelijk verband met die storing misschien niet meer gelegd.”

Tijdig vervangen

En dat terwijl storingen geen onvermijdelijk natuurverschijnsel zijn. “Wanneer treden die op? Bijvoorbeeld als je onderdelen pas helemaal aan het eind van hun levensduur vervangt,” zegt Peter Boer. “Een simpele TL-balk gaat maximaal veertien maanden mee. In plaats van te wachten tot hij het in de dertiende of de veertiende maand gegarandeerd begeeft vervangen wij die na twaalf maanden. Hetzelfde geldt voor accu’s van de noodverlichting. Die onderdelen zelf kosten gewoonlijk een paar tientjes. Bij een geplande vervanging worden de kosten van de werkzaamheden geïntegreerd in de reguliere inspectierondes. Bij een storing daarentegen moet er naar ons gebeld worden, moet er een monteur worden geregeld die zo snel mogelijk naar daar moet, moet er een aparte werkbon en een aparte factuur worden gemaakt en verstuurd. Met een beetje pech heeft zo’n monteur het verkeerde onderdeel meegenomen, kortom: dit zijn kosten waar niemand op zit te wachten. Ook wij niet. Een monteur levert zijn geld op als hij werkzaamheden verricht die voor hem zijn ingepland. In tegenstelling tot wat men wel eens denkt leveren storingen een installateur geen dikke winst op. Het zijn net goed zo storingen voor ons. Hoe meer storingen, hoe meer onvrede, bij alle betrokkenen, maar in de eerste plaats bij de klant die aan het eind van de rit die een vijfjaarcontract vormt aanzienlijk duurder uit is dan hij had gebudgetteerd en dus wel twee keer nadenkt eer hij het verlengt.”

Niet meer verspillen

SPIE West heeft onderhoudscontracten met gerenommeerde bedrijven en instellingen in de Randstad, waaronder de Haagse Hogeschool en de TU Delft. De keuze viel en valt op SPIE vanwege de kwaliteit van de dienstverlening maar ook wegens de financiële zekerheid. “Wij durven prestatiecontracten af te sluiten, waardoor de opdrachtgever een vast bedrag per maand kwijt is en nooit meer. Als we het vertrouwen krijgen het preventief onderhoud volledig in te richten zoals wij dat willen, kunnen we dat voor elkaar krijgen,” aldus Peter Boer. “Storingen uitsluiten is daarbij een doelstelling, de energierekening omlaag brengen een andere. Bij veel klanten hebben we indrukwekkende besparingen gerealiseerd, tot wel vijftig procent, en dat lang niet altijd met investeringen in duurzame technologie. Besparen is eerst en vooral niet meer verspillen. In hoeveel ruimtes staan in het voor- en najaar de airco en de verwarming niet tegen elkaar op te boksen? Dat kun je voorkomen door overal sensors te installeren, maar ook door bordjes op te hangen en het personeel hierop te wijzen. SPIE heeft een eigen businessunit Smart Cities. We zijn dus vertrouwd met de nieuwste technologieën, maar we gebruiken ook simpelweg ons gezond verstand. Ons doel is niet om maar zoveel mogelijk stekkers, kabels en sensors te leveren, ons doel is al helemaal niet eindeloze hoeveelheden facturen voor kleine bedragen te verzenden, want het opstellen van één factuur voor honderd euro kost evenveel als een rekening voor honderdduizend. Ons doel is een tevreden klant, een opdrachtgever die zich volledig op zijn core business kan concentreren, omdat hij letterlijk en figuurlijk geen omkijken heeft naar het gebouw waarin hij die activiteiten ontplooit.” «

SPIE TB DELFT B.V.

e-fficient buildings

Tech FM

Westlandseweg 13

2624 AA Delft

www.spie-nl.com

Tekst: Jeroen Kuypers

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.