Webshop fulfilment tips voor de feestdagen

17 november 2020 09:40

Webshop fulfilment tips voor de feestdagen

De e-commerce piek staat weer voor de deur met feestdagen. De eindejaarsperiode is vaak de drukste periode van het jaar voor webshops. Zo’n forse toename is natuurlijk fijn voor de omzet, maar er zijn ook logistieke uitdagingen waar je rekening mee moet houden. Hieronder delen wij 5 webshop fulfilment tips voor de feestdagen.

Logistieke voorbereidingen

Tijdens de feestdagen neemt het aantal bestellingen op je webshop waarschijnlijk fors toe. De verwachting is dat dit jaar het aantal online aankopen nog meer zal toenemen. Vooral vanwege de maatregelen rondom COVID-19 zijn consumenten massaal overgestapt van fysieke winkels naar webshops. Voor veel bedrijven komt er daardoor grote druk te staan op de logistiek. Ieder feest vraagt om een specifieke voorbereiding en dit geldt ook voor webshops.

Waarom is fulfilment zo belangrijk?

Wat is fulfilment nu eigenlijk precies? E-fulfilment of fulfilment is het afhandelen van het gehele logistieke proces. Het juist uitvoeren van fulfilment draagt bij aan een succesvolle webshop met tevreden klanten. Vooral tijdens de feestdagen is fulfilment erg belangrijk. Rondom deze dagen worden bestellingen dan ook vaak op het laatste moment geplaatst. Het laatste wat je wil zijn ontevreden klanten die bestellingen te laat in huis hebben. Om zulke situaties te voorkomen delen wij 5 tips met je.

5 webshop fulfilment tips voor de feestdagen

  • Begin op tijd met de voorbereidingen. Het is nooit te vroeg om goed voorbereid te zijn. Start met een terugblik op de piekperiode van vorig jaar. Deze cijfers geven een goed beeld van de best verkochte producten.
  • Strategische magazijnindeling. Ook voorbereiden op het gebied van logistieke inrichting is belangrijk. Plaats de best verkochte producten vooraan in je magazijn om orderpickers een hoop afstand en tijd te besparen.
  • Extra voorraad en personeel. Grote kans dat de verkoopcijfers zullen stijgen tijdens de feestdagen. Dat betekent dus ook dat je een grotere voorraad, opslagruimte en meer personeel nodig hebt om deze orders te kunnen verwerken. Het zou immers zonde zijn als de meest populaire producten vroegtijdig uitverkocht zijn of niet op tijd geleverd worden.
  • Retourtermijn verlengen. Een toename van orders betekent vaak een toename van retouren. Volgens verschillende onderzoeken is gebleken dat consumenten minder snel retourneren als de retourtermijn langer is, omdat de urgentie ontbreekt om iets snel terug te sturen. Kijk daarom nog eens goed naar je retourbeleid.
  • Fulfilment uitbesteden. Zie jij al tegen de webshop fulfilment op tijdens de feestdagen? Besteed je webshop logistiek dan uit aan een fulfilment center. Een fulfilment center ontzorgt webwinkels in het logistieke proces. Het beheert de voorraad van je webshop, verwerkt de orders en verstuurt de bestellingen. Ook bieden ze vaak services voor retourneren aan. Met het uitbesteden van fulfilment kan je je volledig focussen op andere zaken rondom je webshop, zoals sales en marketing, terwijl je ervan gerust bent dat de orderverwerking vlekkeloos verloopt.

Fulfilment uitbesteden

Kan je nog ondersteuning gebruiken bij de voorbereidingen van je webshop voor de feestdagen? Dan is het zeker een aanrader om je te verdiepen in fulfilment bedrijven en te kijken naar de verschillende opties. Een fulfilment center ontzorgt webwinkels in het logistieke proces, van orderverwerking tot retouren. Daarnaast bieden ze vaak ook next-day delivery aan. Dat is natuurlijk een extra service die je je klanten wil aanbieden, juist rondom de feestdagen. Voor welke optie je ook gaat, wij wensen je fijne en vooral succesvolle feestdagen toe!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.