WDAdvising B.V. - 25 jaar advies in omgevings- en ruimtelijke ordeningszaken

9 mei 2017 14:15

WDAdvising B.V. - 25 jaar advies in omgevings- en ruimtelijke ordeningszaken

WD advisingOp 1 november was het 25 jaar geleden dat Hennie Weeda onder de naam WDAdvising is gestart als zelfstandig en onafhankelijk adviseur op het gebied van de ruimtelijke ordening en het omgevingsrecht.

Anno 2016 is WDAdvising B.V. een landelijk werkend en multidisciplinair adviesbureau dat deskundige ondersteuning verleent over de volle breedte van het omgevingsrecht. Dat varieert van het opstellen van ruimtelijke onderbouwing en bestemmingsplannen, de begeleiding bij anterieure overeenkomsten met betrekking tot het kostenverhaal, tot het begeleiden en voeren van gerechtelijke procedures bij rechtbank en Raad van State. De aard van de projecten en opdrachten is zeer divers. Van grootschalige gebiedsontwikkelingen, recreatieparken en landgoederen tot individuele woningen. Uiteraard is hierbij van belang dat er ruimschoots kennis en ervaring is op het gebied van de bestaande en toekomstige wet- en regelgeving.

Zo heeft op 22 maart 2016 de Eerste Kamer gestemd over de nieuwe Omgevingswet en heeft deze met grote meerderheid van stemmen aangenomen. Dat betekent dat de gewenste inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2019 een forse stap dichterbij is gekomen. De Omgevingswet is een raamwet. Onderdelen dienen te worden uitgewerkt in zogenaamde Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB). Deze zijn inmiddels in een consultatieronde gebracht voor het geven van reacties.

Waarom de Omgevingswet

Het zal niet onbekend zijn dat in Nederland veel wetgeving bestaat als het gaat om de fysieke woon- en leefomgeving. Voor een deel loopt deze wetgeving parallel aan elkaar, maar ook voor een deel is de verschillende wetgeving tegenstrijdig aan elkaar. Deze wetgeving kan leiden tot verschillende en langdurige procedures. Om deze wetgeving nu beter te structureren wordt de nieuwe Omgevingswet opgesteld. In deze nieuwe wet worden 26 bestaande wetten samengevoegd, waaronder de Wet ruimtelijke ordening en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Daarnaast worden verschillende delen van wetten of volledige wetten via latere wetswijzigingen opgenomen in de Omgevingswet.

Doel van de Omgevingswet

Belangrijkste nieuwe aspect van de Omgevingswet is wel dat het een proactief instrument beoogt te worden, in plaats van het oude regiem, dat meer gericht was op het verdedigen van bestaande belangen en elementen. De opzet van de Omgevingswet is stimulerend in plaats van werend. Daarnaast moet besluitvorming over projecten sneller, beter en transparanter plaatsvinden. Een eenduidige regeling van de voorbereiding van projecten in de fysieke leefomgeving komt in de plaats van de bestaande procedureregelingen. Van belang is te investeren in de kwaliteit van de voorbereidingsfase van een project. Kort samengevat houdt dat in een open gebiedsgerichte probleemanalyse en inventarisatie van oplossingsrichtingen, een getrechterde aanpak in de alternatievenafweging en ruimte voor serieuze publieksparticipatie. Een belangrijk onderdeel in het kader van de ruimtelijke ordeningspraktijk is ook het uitgangspunt dat onderzoek zinvol, bruikbaar en realistisch dient te blijven om bij te dragen aan zorgvuldige besluitvorming en om plankosten te besparen. Ook de geldigheidsduur van onderzoeken wordt aangepast in de zin dat, indien er geen aanleiding bestaat dat wijzigingen in de bestaande situatie hebben plaatsgevonden, de geldigheidsduur van onderzoeken langer dan vijf jaar kan zijn, de norm die nu wordt gehanteerd voor onderzoeken.

De rol van WDAdvising

De rol van WDAdvising is met name gericht op een goede communicatie tussen enerzijds de initiatiefnemer en anderzijds, in het algemeen, de gemeentelijke overheid. Indien partijen tot overeenstemming komen over het te voeren project en het te volgen traject coördineert het bureau de benodigde werkzaamheden in het kader van de te volgen procedure en stelt daarbij ook zelfstandig bestemmingsplannen (in de Omgevingswet: omgevingsplannen) op volgens de vereiste standaarden en met de vereiste datasets. Daarnaast alle overige ruimtelijke instrumenten zoals ruimtelijke onderbouwingen en motiveringen. Bedacht moet worden dat de laatstgenoemde stukken juridische stukken zijn en moeten voldoen aan dezelfde standaarden qua datasets als een bestemmingsplan.

De werkwijze, zoals in de Omgevingswet wordt voorgesteld, wordt door WDAdvising al jarenlang gevolgd. Op deze wijze kunnen zij de opdrachtgever ontzorgen. Tevens gaan procedures bewezen sneller. «

WDAdvising BV

www.wdadvising.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.