Wat zijn de voordelen van influencer marketing en hoe werkt het?

20 mei 2022 11:53

Wat zijn de voordelen van influencer marketing en hoe werkt het?

In de wereld van nu is er erg veel concurrentie als het gaat om online concurreren. Wat vooral invloed heeft op de potentiële klant is social media. Vrijwel iedereen maakt dagelijks gebruik van de online kanalen met verschillende influencers. Influencers zijn personen of pagina’s die veel volgers hebben en daarmee veel invloed hebben. In deze blog lees je hoe het gebruik van influencers jouw bedrijf naar een hoger niveau kan brengen.

Wat is influencer marketing?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat influencer marketing is voordat je het kan gaan inzetten voor je bedrijf. Influencer marketing is een vorm van marketing met de focus op personen die veel volgers hebben op social media kanalen. Deze personen zijn vaak een voorbeeld voor de volgers waardoor ze invloed hebben op het gedrag. Als bedrijf kun je een samenwerking aangaan met influencers die een product of dienst voor je promoten op hun kanaal. In ruil daarvoor kun je een financiële vergoeding geven maar ook zeker het weggeven van een product of korting bij de aankoop. De influencer kan dit op verschillende manieren promoten door bijvoorbeeld een filmpje van het demonstreren van het product op TikTok of een blog met een review over een dienst. Zie je nu door de bomen het bos niet meer tussen alle verschillende influencer marketing mogelijkheden, via Sortlist kan je hier meer inzicht in krijgen en kan je een geschikt bureau vinden die past bij jouw behoeftes.

Het effect van een influencer

Bij het uitkiezen van de juiste influencer is het belangrijk om iemand te kiezen die nauw is aangesloten bij jouw doelgroep. Tegenwoordig wordt je overspoelt met advertenties en zijn mensen vaak geneigd om daardoor niet over te gaan tot kopen omdat ze het vervelend vinden. Een influencer wordt gezien als voorbeeld en is een stuk persoonlijker doordat een persoon het product aanprijst en niet een push bericht. Het effect van een influencer is goed te meten door verschillende technieken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kortingscode met de naam van de influencer, zo kun je goed zien hoeveel aankopen er worden gedaan via de influencer. Of de influencer ook een deel krijgt van het aankoopbedrag hangt volledig af van de afspraken die jullie maken. De mate van vergoeding is ook erg afhankelijk van de grootte van het bereik van de influencer. Iemand met 5.000 volgers krijgt natuurlijk minder voor elkaar dan iemand met 10.000 volgers.

Kortom, een influencer kan veel effect hebben op je bedrijf. Deze marketingvorm is in bijna elke branche wel toe te passen en is vooral aantrekkelijk wanneer je naamsbekendheid wilt creëren. Voornamelijk de efficiëntie en het bereik wat gecreëerd wordt met influencers maakt deze vorm van marketing erg interessant.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.