Wat is internal branding?

21 december 2018 15:54

Wat is internal branding?

Steeds meer bedrijven houden zich actief bezig met internal branding. Bij internal branding focus je je niet op externe doelgroepen, maar richt je je op een interne doelgroep. Het gaat om de medewerkers van het bedrijf, die met de juiste internal branding echte ambassadeurs van de organisatie moeten worden. Dit is niet gemakkelijk, maar absoluut de moeite waard om na te streven. Met internal branding kun je jouw bedrijf namelijk zeer effectief naar een volgend niveau tillen.

Internal branding: een korte introductie

Internal branding richt zich op de medewerkers van een organisatie. De externe profilering van een bedrijf moet verbonden worden met het gedrag van de medewerkers. Oftewel, de medewerkers van een bedrijf leven het merk zowel intern als extern zoals het beloofd wordt aan klanten.

Er zijn twee vormen van internal branding. Internal branding 1.0 heeft een outside-inside benadering. Dit wil zeggen dat je bij internal branding 1.0 vanuit het externe merk naar binnen toe werkt. Eerst wordt het externe merk bepaald, om dit merk vervolgens naar binnen door te vertalen. Bij internal branding 2.0 werkt dit anders. Deze vorm van internal branding heeft een inside-outside benadering. Met internal branding 2.0 bouw je van binnenuit een sterk merk op, dat je vervolgens extern kunt laten zien.

De twee doelen van internal branding

Internal branding heeft twee belangrijke doelen. Het eerste doel is het optimaliseren van de klantbeleving. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een merk naar buiten toe sterker wordt als dit merk intern gedragen en geleefd wordt door de medewerkers. Met internal branding kun je extern dus veel bereiken.

Het tweede doel van internal branding is het stimuleren van medewerkersbetrokkenheid. Door actief bezig te zijn met internal branding, voelen medewerkers zich vanzelf meer betrokken bij het bedrijf. Dit zorgt voor een verbondenheid die jouw organisatie aanzienlijk versterkt.

Het verschil tussen internal branding en interne communicatie

Internal branding en interne communicatie worden vaak door elkaar gehaald. Toch zijn dit twee verschillende begrippen. Internal branding gaat namelijk veel verder dan interne communicatie.

Bij interne communicatie wordt er een bepaalde boodschap overgebracht aan de medewerkers van een bedrijf. Vaak wordt er bepaalde kennis gedeeld, bijvoorbeeld over de cultuur van het bedrijf, over beleidsprocessen en ga zo maar door. Bij internal branding gaat men verder dan slechts het versturen van een eenvoudige boodschap. Men stelt het doel dat de medewerkers het merk echt gaan leven. Er wordt niet alleen kennis overgebracht, maar er wordt bepaald gedrag gestimuleerd. Hierbij is er een duidelijke brug tussen de interne organisatie en het externe merk.

De vijf fases van internal branding

Internal branding is geen gemakkelijk proces. Het gaat verder dan interne communicatie: de medewerkers van een bedrijf moeten echt in het merk geloven en dit merk ook uit willen dragen naar de externe doelgroepen van de organisatie.

Om internal branding te laten slagen, moet je altijd vijf fases doorlopen. Het gaat om de volgende stappen:

  1. Het bepalen van het merk. Wat is de missie? Wat is de visie? Wat zijn de belangrijkste normen en waarden? Dit moet in een duidelijk en aantrekkelijk verhaal naar voren komen.
  2. Het verklaren van het merk. Het merk wordt uitgelegd aan de medewerkers.
  3. Het laden van het merk. Door medewerkers actief in het internal branding proces te betrekken, moet het merk lading krijgen bij het personeel.
  4. Het beleven in de praktijk. Medewerkers gaan met het merk aan de slag in hun dagelijkse werkzaamheden. Het merk wordt de richtlijn voor het dagelijks handelen van het personeel.
  5. Het verankeren in de organisatie. Hierbij staat continuïteit centraal: het merk moet continu uitgedragen worden door alle medewerkers.

Alleen als je alle fases doorloopt, kun je jouw medewerkers omtoveren tot enthousiaste en gepassioneerde ambassadeurs voor jouw bedrijf. Op deze manier pluk je de vele vruchten van internal branding.

Internal branding en payrolling

Internal branding is niet alleen mogelijk bij vast personeel. Ook tijdelijke arbeidskrachten kun je betrekken bij het internal branding proces. Heb je bijvoorbeeld medewerkers aangenomen door middel van payrolling? Dan ben je niet hun wettelijke werkgever, maar kun je hen alsnog bij het internal branding proces betrekken. Sterker nog, dit wordt absoluut aangeraden. Zeker als je veel tijdelijke arbeidskrachten met payrolling in de organisatie hebt, moeten ook zij het merk duidelijk uit kunnen dragen.

Om internal branding bij payrolling gemakkelijker te maken, is het een must om de juiste arbeidskrachten te zoeken. Dit zijn medewerkers die bereid zijn om jouw merk te leren kennen, achter jouw merk staan en je merk bovendien actief willen uitdragen in hun dagelijkse werkzaamheden. Met de juiste arbeidskrachten wordt internal branding pas echt een feit.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.