Varende ondernemers timmeren aan de blauwe weg

2 oktober 2017 10:14

Varende ondernemers timmeren aan de blauwe weg

varende ondernemersBijna veertig procent van de vervoersstromen in Nederland komt voor rekening van de binnenvaart. Daarmee zijn de Nederlandse binnenvaartondernemers koploper in Europa. En niet alleen daarmee.

“The Blue Road staat voor duurzaam vervoer over water. Het is het overkoepelende merk voor de binnenvaartbranche. ‘Blue’ verwijst naar het water en staat daarnaast voor innovatie, efficiency, duurzaamheid en smart technology.” Tot zover het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Wat het in de praktijk betekent, vertelt Andries de Weerd, regiocoördinator IJsselmeer en Noord-Holland van Koninklijke BLN-Schuttevaer, brancheorganisatie voor de binnenvaart. Hij is binnenvaartschipper en docent. “Met zo’n 8.400 binnenvaartschepen (cijfers 2014) zijn we een kleine partij, maar van groot belang voor onze economie.” ‘De binnenvaart’ is heel divers: vrachtvaart, tankvaart, sleep- en duwvaart en personenvervoer. Vorm en uitrusting van een schip worden meestal bepaald door het soort lading. “Voor vrijwel elke lading is een geschikt schip te vinden.”

Varende ondernemers

Over de binnenvaart heersen nogal wat misverstanden. “Men denkt nog vaak dat binnenvaartschippers het bedrijf van de ouders hebben overgenomen en dat een binnenvaartschip wordt gerund door een echtpaar met kinderen op een internaat. Maar voor het grootste deel zijn het varende ondernemers die vanuit een andere achtergrond voor dit veelzijdige beroep hebben gekozen en die ten minste drie medewerkers in dienst hebben. Een binnenvaartschipper heeft een vaarbewijs en een ondernemersdiploma, kennis van onder andere techniek, het weer en topografie en is een handige klusser! Zo’n zestig procent werkt internationaal. Binnenvaartschippers zijn echte ondernemers. Meestal varen ze dag en nacht door en werken de medewerkers in een schema van veertien dagen op en af. Binnenvaartschippers gaan, als het even kan, wel graag in het weekend naar huis. We pleiten daarom voor meer weekendligplaatsen!”

De binnenvaart groeit hard. “Het is een moderne bedrijfstak, die inspeelt op de ontwikkelingen in de transportsector. In Europa staat onze binnenvaart hoog aangeschreven, vanwege de vakkennis, efficiency, moderne schepen en het goed opgeleide personeel, waardoor ze 24 uur per dag kunnen doorvaren.”

Een kleine carbon footprint

Nu duurzaamheid steeds nadrukkelijker meespeelt in het transport kan het niet anders of de binnenvaart wordt herontdekt, verwacht De Weerd: “Door bundeling van lading is nog veel milieuwinst te behalen. De lading van meerdere vrachtwagens kan in één schip. De first en last mile kunnen zo nodig door vrachtwagens worden gedaan.” Ook zouden overheden zich meer bewust moeten zijn van de belangrijke rol van de binnenvaart. “We moeten vaak knokken om de haarvaten in onze waterwegen open te houden. In Amsterdam bijvoorbeeld gaan de bruggen in de spitsuren niet open voor ons, om filevorming op de weg te voorkomen.

Terwijl Zaandam bewijst dat het juist beter is voor de doorstroming als binnenvaartschepen een voor een worden doorgelaten en de brug dus korter open is. Het wegtransport heeft daardoor minder voertuigverliesuren.”

Maar er zijn ook positieve ontwikkelingen. Zo is er een blauwe golf ontstaan in Noord-Holland, waardoor de vaartijd tussen het Noordzeekanaal en de Kaag is teruggebracht van 9 tot 4,5 uur. Gemeenten zouden vaker zoals vroeger moeten nadenken over ‘natte’ industrieterreinen, goed bereikbaar via het water.”

Andries de Weerd ziet veel initiatieven in de binnenvaart die de milieubelasting per ton/kilometer aanzienlijk verminderen. “Calamiteiten daargelaten kennen wij geen files. De binnenvaart oogt traag, maar we zijn altijd op tijd.” «

Tekst: Wendy van Schie / Fotografie: Luuk Gosewehr

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.