STC zet praktijkgericht onderwijs voort in nieuw gebouw. Welke transport-modaliteit past het best?

5 december 2016 11:25

STC zet praktijkgericht onderwijs voort in nieuw gebouw. Welke transport-modaliteit past het best?

foto_17_optHet Scheepvaart en Transport College (STC) is van oudsher stevig verankerd in de praktijk. De specialist in logistieke en maritieme opleidingen krijgt continu input van bedrijfsleven en werkt met vakdocenten. Het nieuwe gebouw van het STC in de Rotterdamse Waalhaven sluit prima aan bij de pragmatische manier van lesgeven.

De grond naast de vestiging van het STC -onderwijsinstelling voor vmbo, mbo, hbo en een masteropleiding in de sectoren scheepvaart, logistiek en haven gerelateerde industrie- aan de Anthony Fokkerweg is inmiddels bouwrijp. De komende tijd verrijst er een kopie van het bestaande gebouw, maar dan ongeveer anderhalf keer zo groot. Acht verdiepingen gaat de nieuwbouwlocatie tellen, een totale oppervlakte van 23 voetbalvelden. Naast 62 leslokalen, komen er moderne praktijkfaciliteiten, zoals een luchtvaartcabine, keten- en ERTMS-simulator (railinfra), CBR-lokaal en warehouse. Leerlingen en docenten kunnen aan hun conditie werken in de nieuwe sportzalen en dojo voor krachttraining en vechtsporten.

Een luchtbrug vormt de verbinding tussen het bestaande en nieuwe gebouw. Verwacht wordt dat de panden in 2017 definitief zijn gelinkt. “We nemen de nieuwe locatie over pakweg anderhalf jaar in gebruik”, vertelt Arno Dijkshoorn, docent Wegtransport en Logistiek en coördinator internationale stages bij het STC. “Uitbreiden is een noodzaak, want het leerlingenaantal blijft jaarlijks groeien. Het mooie is dat we nog steeds vrijwel iedereen van een stageplaats kunnen voorzien. Veel leerlingen houden er zelfs een baan aan over. Ze hebben bijvoorbeeld de opleiding Logistiek Teamleider, Logistiek Supervisor of Manager Transport en Logistiek gevolgd en gaan dan bij hun voormalige stageadres aan de slag in supply chain management of planning. Je bent natuurlijk niet van de ene op de andere dag leidinggevende, ook dat brengen we leerlingen bij. Eerst moet er werkervaring worden opgedaan.”

Shipping van partij iPhones

Zo’n veertig procent van de opleiding bestaat volgens Dijkshoorn uit stages. De praktijk krijgt tevens ruim baan in de lessen. “De theorie gaat pas leven aan de hand van ervaringen. Wat gebeurt er als je nummerreeksen verkeerd invoert in het ordersysteem? Dat werkt door in de gehele keten, schakels sluiten niet meer aan. Leerlingen kunnen dus ook niet verder in de ketensimulator als ze foutieve informatie invoeren.”Er wordt veel nagedacht over de inzet van modaliteiten. Wat zijn de beste keuzes voor shipping van een partij iPhones? En voor laagwaardige goederen? Kunnen er efficiënte combinaties worden gemaakt? Toekomstige professionals worden zo voorbereid op synchromodaal vervoer, legt Arno Dijkshoorn uit. “Transport vanuit de mainports, de Amsterdamse haven, Schiphol, Eerste en Tweede Maasvlakte, naar het achterland vraagt om kennis en inzicht. Uiteraard kan niet alles per weg, ook rail en inlandterminals spelen een belangrijke rol. Logistiek bestaat uit razendsnelle beslissingen, kostenefficiënt denken en duizend en één handelingen.”

Stevig fundament

Een succesvolle carrière in de dynamische logistieke wereld vereist tevens een stevig theoretisch fundament, geeft Dijkhoorn aan. Zo moet de kennis van vreemde talen als Engels en Duits en een basisvak als Economie op peil zijn. Tijdens internationale stages zijn Engels en Duits sowieso de voertalen, ook bij het uitvoeren van de stageopdrachten. “De tweede of derde stage kan in het buitenland plaatsvinden. We hebben contacten in landen als Ierland, Denemarken en Spanje. Veel verder, een stage in Qatar of Australië, komt ook voor.”
Het overgrote deel van de stagebedrijven is tevreden over de STC-leerlingen, zegt Arno Dijkshoorn, maar van achteroverleunen kan geen sprake zijn. “Het STC moet up-to-date blijven, dus continu investeren in systemen en faciliteiten, maar ook de aansluiting van docenten met de praktijk behouden. Zelf heb ik vijftien jaar werkervaring als transportplanner, ik ben nog niet zo lang geleden overgestapt naar het onderwijs, maar over vijf jaar is die praktijkkennis al weer minder waard. Frequent contact met het bedrijfsleven, bijvoorbeeld via stagebezoeken, is dus onmisbaar.” «

Scheepvaart en Transport College

www.stc-group.nl

Tekst: Martin Neyt / Fotografie: Jan Nass

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.