Ondernemers hebben baat bij een investering in SEO

22 februari 2023 15:30

Ondernemers hebben baat bij een investering in SEO

Ben jij als ondernemer bekend met de afkorting SEO? Het staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie, en wordt veel gebruikt in de wereld van online marketing. Doel van de toepassing van SEO is het verbeteren van de organisch verkregen posities van een website in de zoekresultaten. SEO bestaat uit verschillende componenten. Denk aan linkbuilden, het schrijven van content en het optimaliseren van technische factoren. Veel ondernemers besteden dit deel van hun online marketing uit. Zelf starten met SEO vergt een forse tijdsinvestering. Niets doen is in de huidige tijd geen optie meer; de concurrentie op het internet is enorm. Uit onderzoek blijkt dat consumenten vaak slechts naar drie tot maximaal vijf zoekresultaten kijken. Staat jouw website veel lager? In dat geval is de kans klein dat potentiële klanten je website weten te vinden.

Backlinks kopen om een linkprofiel op te bouwen

Een van de kerncomponenten van zoekmachine optimalisatie is het opbouwen van een linkprofiel, vaak linkbuilding genoemd. Backlinks kopen is hierbij een van de mogelijkheden die je hebt, naast het laten publiceren van gastblogs op externe websites. Doel van linkbuilding is het ontwikkelen van een netwerk van externe websites, die een verwijzing naar de jouwe opnemen op hun pagina’s. Des te groter dat netwerk van verwijzende websites is, des te waardevoller moet je website volgens een zoekmachine zijn. Een externe website verwijst immers niet voor niets naar de jouwe, is hierbij de gedachte.

Verschillende aandachtspunten bij investeringen in linkbuilding

Linkbuilding is echter meer dan het toevoegen van verwijzingen aan externe websites. Houd bijvoorbeeld rekening met de mate waarin zo’n externe website relevant is. Past het onderwerp van deze website bij de producten of diensten die je aanbiedt als ondernemer? Kijk daarnaast naar de waarde van die deze externe website zelf heeft. Er zijn verschillende tools die je hierbij ondersteunen. Specifieke factoren die hierin meespelen zijn de Domain Authority, Page Authority, Trust Flow en Citation Flow. Op het internet valt veel informatie te vinden over de betekenis van deze termen.

Zorg voor een constante flow van nieuwe content

Hoog scoren in de zoekmachine betekent meer dan het bouwen aan een uitgebreid netwerk van verwijzingen. Zorg bijvoorbeeld ook voor een continue flow van nieuwe content, relevant voor de diensten en producten die je aanbiedt als organisatie. Een maandelijkse blog is er een voorbeeld van; je kunt ook denken aan nieuwe productomschrijvingen. Voorafgaand aan het uitwerken van deze content is het verstandig een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Hiermee probeer je te achterhalen welke zoekwoorden consumenten gebruiken, wanneer zij naar jouw diensten en producten zoeken in de zoekmachine. Verwerk deze zoekwoorden in de content die je op de website van je organisatie publiceert.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.