Ondernemers denken veel te laat na over mogelijke overdracht

7 januari 2022 15:59

Ondernemers denken veel te laat na over mogelijke overdracht

Voor veel ondernemers geldt dat hun onderneming niet iets is dat ze hebben, maar dat ze zíjn. En dat is ook niet gek, want iets waar je jaren van je leven in steekt is daar dan ook een belangrijk onderdeel van. Toch besluiten de meeste ondernemers (bij leven) vroeg of laat een keer hun bedrijf te verkopen. Omdat ze zich graag op een nieuwe uitdaging gaan storten. Of omdat ze van hun welverdiende rust willen gaan genieten. Het is belangrijk je te beseffen dat een overdracht de nodige tijd in beslag neemt. Veel ondernemers onderschatten dit, en denken te laat na over een mogelijke overdracht.

Hoelang duurt het verkooptraject van een onderneming?

Gemiddeld kost een volledige overdracht van een onderneming ongeveer anderhalf tot twee jaar. De voorbereidingen en het vinden van een koper nemen ongeveer een half jaar tot een jaar in beslag. Het proces dat volgt na het vinden van een koper ook nog eens ongeveer een jaar. Afhankelijk van de moeite die het kost om een koper te vinden en de grootte van je onderneming kan het uiteraard meer of minder zijn. Hieronder lees je meer over het proces dat doorlopen wordt bij de verkoop van een onderneming.

De voorbereidingen op de verkoop

De eerste stappen bestaan uit het vaststellen van enkele belangrijke randvoorwaarden. Je motivatie en (zowel zakelijke als persoonlijke) doelstellingen hebben bijvoorbeeld invloed op welke manier je afscheid neemt en het tijdsbestek. Daarnaast kijk je ook naar welk transactietype de voorkeur uitgaat. Meestal gaat het om een verkoop waarbij de gehele onderneming inclusief alle bezittingen en schulden, rechten en verplichtingen, personeel, contracten met leveranciers en afnemers en licenties en vergunningen een andere eigenaar krijgt. Dit heet een aandelentransactie. Je kunt echter ook kiezen voor alleen een overdracht van de activa / passiva. Ook een eerste waardebepaling is onderdeel van deze eerste stappen.

Ook ga je nadenken over hoe je je onderneming wil verkopen. Bij de verkoop van grotere ondernemingen (met meer dan een miljoen euro omzet) wordt vaak de hulp ingeschakeld van adviseurs zoals een overnameadviseur, een business valuator, accountant, fiscalist of accountant. De kosten hiervan bedragen echter gemiddeld 75.000 euro. Bij kleinere ondernemingen kiezen ondernemers er daarom vaak voor meer werkzaamheden zelf uit te voeren om de verkoopkosten te drukken.

Bij de voorbereidingen hoort verder een lijst met potentiële kopers. Zijn er concurrenten, bedrijven die een onderdeel missen in hun portfolio, buitenlandse partijen die in Nederland actief willen worden, investeerders of MBI-of MBO-kandidaten die wel eens geïnteresseerd zouden kunnen zijn? Bedenk voor iedere partij waarom je onderneming interessant zou kunnen zijn, of wat er nog mist. Probeer vervolgens zoveel mogelijk waarde in je onderneming te creëren. Dit doe je door enerzijds het risicoprofiel te verlagen en anderzijds de vrije kasstromen te optimaliseren.

De voorbereidende fase bestaat tot slot uit het zoeken naar een geschikte koper. In veel gevallen gaat het bij een overdracht om een management buy out, management buy in, of een strategische overname aan een andere partij. Om je onderneming aan de man te kunnen brengen maak je een zogenaamd informatiememorandum. In deze verkoopbrochure vinden geïnteresseerden meer info over onder andere de achtergrond en geschiedenis van het bedrijf, de activiteiten en de markt, klantprofielen en omzetsegmentatie, de financiën, toekomstprognose, juridische en organisatiestructuur, en de reden voor verkoop en voorwaarden. Op een verkoopplatform als Brookz kun je een samenvatting hiervan geven.

Het verkooptraject

Heb je contact gehad met potentiële kopers? En is er een partij waarmee je het verkooptraject zou willen starten? Zowel de koper als verkoper zullen – voordat ze gaan onderhandelen – een aantal zaken willen vaststellen. De koper zal een due diligence-onderzoek laten uitvoeren. Aan de hand hiervan bepaalt de koper of alles zoals in het informatiememorandum werd beschreven klopt, en of de koop verstandig zal zijn. Als verkopende partij is het verder goed om te bepalen waarover onderhandelingsruimte is, en voor jezelf een minimaal bedrag vast te stellen.

Is het punt aangebroken dat de onderhandelingen starten? Veel partijen hebben het idee dat ze in het nadeel zijn als ze als eerst een bod moeten doen. Dit is echter zeker niet altijd het geval, een openingsbod fungeert namelijk vaak als referentie. Stelregel: degene die de ander als eerst benadert, moet ook als eerst een bedrag noemen. Zijn de onderhandelingen naar ieders wens afgerond? Dan kunnen je een verkoopovereenkomst opstellen met daarin de prijs, financieringsstructuur en aanvullende voorwaarden.

Het proces van de verkoop sluit je af door de koopovereenkomst bij de notaris te tekenen. Na het passeren van de notariële akte van levering is de aandelenoverdracht pas echt geregeld, en is de verkoop een feit.

Begin op tijd!

Zoals je kunt lezen is de verkoop van een onderneming een proces dat veel stappen en werkzaamheden kent. Wil in de toekomst een andere onderneming starten of met pensioen gaan? Begin dan op tijd met de overdracht van je huidige onderneming!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.