Meer werkgeluk met de juiste arbeidsvoorwaarden

26 oktober 2022 12:08

Meer werkgeluk met de juiste arbeidsvoorwaarden

De wensen van medewerkers veranderen. Was vóór corona de leaseauto in trek, nu is steeds meer behoefte aan een betere werk-privébalans door vaste thuiswerkdagen. Hoe speelt u in op de veranderende wensen van medewerkers? En hoe kunt u het verschil maken met arbeidsvoorwaarden?

Van loon tot extra vrije dagen, thuiswerkmogelijkheden of gratis toegang tot de sportschool: arbeidsvoorwaarden bieden veel ruimte om tegemoet te komen aan de behoeften van medewerkers. Voor werkgevers een mooie kans om personeel aan te trekken en te binden, vindt Claudia de Ruiter-Speksnijder, clusterdirecteur HR Services bij Flynth. ‘Met de juiste arbeidsvoorwaarden kunt u zichzelf als werkgever onderscheiden en bijdragen aan het werkgeluk van medewerkers.’

Inzicht in behoeften

Welke arbeidsvoorwaarden passend zijn, hangt van de behoeften van uw medewerkers. Wat vinden zij belangrijk: een financiële prikkel? Flexibele werktijden of misschien de mogelijkheid om thuis te werken? Dit inzicht kunt u verkrijgen door bijvoorbeeld een uitvraag te doen onder werknemers, met behulp van een tevredenheidsonderzoek of een enquête. Of door zelf het gesprek aan te gaan. Wat ook goed werkt, weet Claudia uit ervaring, is een interne werkgroep in het leven roepen die de behoeften in kaart brengt. Of een externe, onafhankelijke partij erbij betrekken. ‘Dat biedt ruimte voor personeel om zich open en eerlijk uit te spreken over hun behoeften.’

Veranderende wetgeving

Naast inzicht in behoeften van medewerkers, vraagt ook de wetgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden aandacht. Zo is sinds augustus 2022 de informatieplicht bij de start van een nieuwe arbeidsovereenkomst uitgebreid, zijn verplichte opleidingen in tijd en geld volledig voor rekening van de werkgever en mogen (flexibele) medewerkers na 26 weken vragen om werk met een voorspelbaar karakter. Ook mag u nevenwerkzaamheden van medewerkers alleen nog verbieden als u daar een objectieve reden voor hebt. Nieuwe regelingen zijn meestal even wennen, maar beide partijen hebben er baat bij, merkt Claudia op. ‘Het zijn stuk voor stuk investeringen in de vitaliteit en de ontwikkeling van medewerkers, en dat komt uiteindelijk ook de bedrijfsresultaten ten goede.’

Keuzemenu

Is er inzicht, dan kunt u nadenken over welke mogelijkheden het beste passen bij uw onderneming en uw personeel. Steeds vaker kiezen ondernemers ervoor om gebruik te maken van het cafetariamodel, oftewel: een keuzemenu van arbeidsvoorwaarden voor medewerkers. ‘Binnen deze regeling kunnen medewerkers brutoloon omzetten in belastingvrije vergoedingen. In principe kan elk loonbestanddeel worden ingezet, zoals een dertiende maand, bonussen of het recht op betaalde vakantiedagen. U bepaalt als werkgever vooraf welke arbeidsvoorwaarden u “ter ruil” aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan een fietsregeling, een fitnessabonnement, kinderopvang, een opleiding of extra vakantiedagen. Een keuzemenu geeft medewerkers veel ruimte om arbeidsvoorwaarden te kiezen die passen bij hun individuele behoeften. Terwijl de kosten voor u als werkgever gelijk blijven, wat de medewerker ook kiest. Mogelijk bespaart u zelfs op de sociale premies van medewerkers.’

Oppas en masseur op de werkvloer

De meest bijzondere arbeidsvoorwaarden die Claudia voor ziet komen? ‘Een van mijn klanten regelt oppas in de buurt, voor lange werkdagen of bijvoorbeeld tijdens een bedrijfsuitje. Een ander biedt elk kwartaal een werkvakantie aan in het buitenland en weer een ander heeft een masseur naar kantoor gehaald: elke week kunnen medewerkers zich inschrijven voor een kwartiertje ontspanning. Creatieve en praktische diensten waar personeel dankbaar en veelvuldig gebruik van maakt. Wel raad ik werkgevers altijd aan om vooraf goed na te denken over de lange termijn. Want vaak worden dit soort ‘extraatjes’ in het leven geroepen als het goed gaat met de zaken, maar hoe houdt u mensen tevreden op het moment dat deze regelingen financieel niet meer haalbaar zijn? Duurzame binding met personeel gaat verder dan leuke dingen aanbieden.’

De juiste arbeidsvoorwaarden hoeven echt niet altijd groots of uniek te zijn, sluit Claudia af. ‘Luister vooral goed naar uw medewerkers, ontdek waar mensen voldoening uit halen én onderzoek wat de wettelijke mogelijkheden en kansen zijn. Zo creëert u samen een passend en toekomstbestendig arbeidsvoorwaardenpakket.’

Checklist

Wilt u ook aan de slag met een onderscheidend arbeidsvoorwaardenpakket? Wij helpen u graag op weg met de checklist: ‘Meer werkgeluk met de juiste arbeidsvoorwaarden’

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.