Hoe voorkom je dat je personeel opstapt?

19 januari 2023 12:01

Hoe voorkom je dat je personeel opstapt?

Gefeliciteerd, je hebt personeel waar je blij mee bent! Maar hoe voorkom je dat je personeel opstapt?

Voor werkgevers zijn het pittige tijden. Goed personeel is lastig te vinden en veel personeel kijkt om zich heen, zoekende naar een andere baan. De redenen daarvoor kunnen verschillend zijn. Wat de redenen ook zijn, 1 ding blijft altijd belangrijk: praat met je personeel.

Mogelijke redenen dat je personeel ergens anders wil werken

Nieuwe uitdagingen

Het gebeurt vaak dat personeel na een aantal jaren toe is aan nieuwe uitdagingen. Als iemand het idee krijgt vastgeroest te zijn en niet de kans krijgt zich door te ontwikkelen dan kan dat voor een ontevreden gevoel zorgen.

Hoe voorkom je dit?

Door je te verdiepen in je personeel kun je nieuwe potenties ontdekken waardoor ze misschien ook op andere vlakken inzetbaar zijn. En dat betekent: meer variatie en minder kans op vastroesten. Dat betekent ook: praten en onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Wat zijn de wensen en wat kan gerealiseerd worden? Vaak voelt de ander zich al beter als die merkt dat er geluisterd wordt en dat er geprobeerd wordt het ontevreden gevoel weg te nemen. Als de werknemer bereid is om eventueel een cursus te volgen zodat er vaardigheden bijkomen dan wordt die werknemer voor jou waardevoller. Win - win dus!

Niet gewaardeerd

Je werknemer vindt het altijd fijn dat hij/zij gewaardeerd wordt. Niet alleen als persoon maar ook als hardwerkende collega die iedere dag zijn/haar best doet. En die waardering kun je eenvoudig laten blijken. Een schouderklopje, een complimentje, even een praatje maken… het is zo eenvoudig maar het kan ervoor zorgen dat je werknemer met plezier aan de slag gaat, wetende dat je blij bent met hem of haar.

Meer willen verdienen

Veel mensen zitten nu, financieel gezien, erg krap. Door de torenhoge energieprijzen en oplopende kosten van boodschappen en verzekeringen is er weinig ruimte over voor leuke dingen. Tel daar de stevige brandstofprijs bij op en men blijft al snel thuis want de portemonnee is praktisch leeg. En dan is het begrijpelijk dat je werknemer gaat kijken of er ergens anders meer te verdienen valt. En, geef het maar toe, het liefst geef je je werknemer niet een heel hoog salaris. Het salaris is meestal afgestemd op de functie en werkzaamheden en vaak vastgelegd in een CAO of salarisschaal. Toch kan een salarisverhoging een positief effect hebben, ook voor jou als werkgever. Want personeel dat opstapt omdat ze ergens anders meer kunnen verdienen zorgt voor onrust binnen het bedrijf. Personeelswisselingen worden binnen een bedrijf meestal niet gewaardeerd. Er moet weer nieuw personeel aangenomen worden, die moeten ingewerkt worden en dat kan stress opleveren Ook met de nieuwe medewerker zul je weer loononderhandelingen hebben. Het huidige personeel moet ook altijd wennen aan een nieuwe collega en dat kost ook even tijd. Een stabiel personeelsbestand straalt, ook naar buiten toe, vertrouwen en zekerheid uit. Dus: wees zuinig op wie je hebt! Daarom is het ook goed om minstens 1 keer per jaar met je werknemers te praten en te vragen of ze nog tevreden zijn en of ze nog wensen hebben. Een openhartig gesprek is heel waardevol voor jou, je werknemer en het bedrijf. Om een beetje een indicatie te krijgen wat een redelijk salaris is kun je hier een salarischeck doen: https://www.nationaleberoepengids.nl/salaris/check

Conflict

Een conflict of ruzie tussen 2 werknemers kan voor 1 van de 2 een reden zijn om weg te gaan. Als een werknemer een conflict heeft met jou of een collega dan kan dat behoorlijk nadelig zijn voor het bedrijf. De sfeer wordt aangetast en andere werknemers voelen ook dat er iets niet goed zit. Ga daarom nooit een conflict uit de weg. Zelden lost een conflict zichzelf op en door het conflict snel aan te pakken laat je zien dat je niet bang bent en bereid bent tot een oplossing te komen. Hebben 2 collega’s een conflict met elkaar, ga dan afzonderlijk met ze in gesprek om er achter te komen wat er aan de hand is. Probeer objectief maar wel met empathie te luisteren. Verplaats je in de ander en probeer te begrijpen hoe het conflict ontstaan is.

Daarbij is het belangrijk duidelijk te maken dat de kwestie schadelijk is voor het bedrijf en dat het in eerste instantie door de 2 collega’s onderling opgelost moet worden. Het is niet jouw verantwoordelijkheid dit op te lossen. Lukt dat niet dan zul je de 2 collega’s moeten begeleiden richting een oplossing.

De reden van het conflict aankaarten en vragen hoe dit zo ontstaan is hoeft dan niet meer. Vaak wordt er dan vrij snel met modder gegooid en komt de hele kwestie alleen maar vaster te zitten. Voorkom dat de 2 collega’s met elkaar in discussie gaan. Vraag aan alle twee wat ze van het gesprek verwachten en probeer positieve punten aan te kaarten door je bijvoorbeeld te richten op dingen die wel goed gegaan zijn. Daarom is het goed voor het gesprek over de positieve kanten na te denken. Er zijn vast samenwerkingen geweest die wel goed gingen. Als je dat aangeeft is de kans groot dat ze beseffen dat het niet alleen maar ellende is geweest.

Werk richting een oplossing door de werknemers aan elkaar te laten vragen wat ze als een klein stapje vooruit zouden zien. En ga met die informatie verder. Maak ook duidelijk wat het voor het bedrijf zou betekenen als dit opgelost wordt. Laat weten wat dit met anderen doet.

123Onlineboekhouding
Lansinkesweg 4
7553 AE Hengelo
Tel. (085)-500 02 39       
E-mail info@123onlineboekhouding.nl
www.123onlineboekhouding.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.