Personeel werven: een aantal slimme tips

5 april 2024 10:02

Personeel werven: een aantal slimme tips

Nederland kampt nog altijd met een chronisch personeelstekort. Oorzaken hiervan zijn onder andere de vergrijzing, maar ook de toename van het aantal mensen dat deeltijd werkt en het aantal mensen dat flexwerk doet. Als jij als ondernemer personeel in dienst hebt, ben jij ook hier waarschijnlijk tegenaan gelopen. Als je bijvoorbeeld een vacature online zet, wil je natuurlijk wel dat mensen hierop reageren. Daarom delen we een aantal slimme tips om personeel te werven, zodat je zeker weet dat voldoende talentvolle kandidaten op jouw vacature zullen reageren.

Social media

Sociale media is tegenwoordig bij uitstek de manier om mensen te bereiken, zo ook mogelijk nieuw personeel. Als jouw bedrijf nog geen pagina heeft, wordt het hoog tijd om er één aan te maken en in stories en posts duidelijk te maken dat jullie op zoek zijn naar nieuw personeel. Op Instagram en TikTok kun je posts laten sponsoren, waardoor ze ook te zien zijn voor mensen die jullie niet volgen, maar die wel geïnteresseerd zouden kunnen zijn in jullie bedrijf. Plaats een link met “vacature Drenthe” in de story of in de post zelf. Als je moeite hebt met content creation kun je dit altijd aan een medewerker uitbesteden of hier iemand voor inhuren.

Video

Bewegend beeld scoort beter dan stilstaand beeld. Spreek potentiële nieuwe werknemers daarom aan in een pakkende video waarin je mooi in beeld brengt hoe het er bij jullie op de zaak aan toe gaat. Als het budget er is, is het inhuren van een commerciëel filmmaker een fantastisch idee. In de film is het een goed idee om een realistisch, maar wel aantrekkelijk inkijkje in het dagelijks leven op de zaak te laten zien. Je kunt jouw werknemers als ambassadeurs inzetten in het videomateriaal, door ze op camera te laten vertellen wat er zo leuk is aan werken bij jouw bedrijf. Zo voelt een potentiële sollicitant zich direct aangesproken. Ben in deze video ook duidelijk naar de locatie van de functie. Als je op zoek bent naar personeel voor de locatie Groningen, noem dan duidelijk dat het gaat om een vacature Groningen. Je wilt natuurlijk wel de juiste doelgroep aantrekken.

Een pakkende slogan

Ga eens op zoek naar andere vacatures, wat zijn de zinnen die het meest gebruikt worden? Waarschijnlijk kom je heel veel dezelfde wervende zinnetjes tegen: ‘Op zoek naar een leuke uitdaging?’ ‘Bij ons is elke dag anders!’ Dit soort dingen lezen mensen die op zoek zijn naar een baan zo vaak, dat ze het niet eens meer registreren. Probeer daarom echt goed na te denken over de zin die vetgedrukt boven jouw vacature staat. Wat maakt werken bij jou nou echt leuk en uniek? Probeer daar op in te zetten.

Zet in op starters

Hoewel we in Nederland een structureel personeelstekort hebben, zitten veel jongeren juist met de handen in het haar. Net-afgestudeerden klagen vaak over ‘nergens aan de bak kunnen.’ Ja, starters hebben vaak minder ervaring, maar compenseren dat vaak met een dubbele dosis motivatie. Het kan daarom geen kwaad om je te richten op starters. Benader bijvoorbeeld hogescholen of MBO’s met de vraag of je je vacature daar rond mag laten gaan. Wedden dat heel veel bijna-afgestudeerden met liefde jou komen helpen na de zomer!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.