De gevolgen van de nieuwe privacywet voor de online wereld

27 februari 2018 10:21

De gevolgen van de nieuwe privacywet voor de online wereld

Op 25 mei 2018 treedt de nieuwe privacywetgeving in werking, ook wel bekend als de AVG (algemene verordening gegevensbescherming) of internationaal als GDPR (general data protection regulation). Kort gezegd, de nieuwe regelgeving rondom het verzamelen van persoonsgegevens wordt strenger. Ook wordt er strikter toezicht gehouden op deze regelgeving.

Consequenties

Je kan nu al raden dat dit veel consequenties zal hebben op alle toepassingen binnen organisaties. Maar wat voor impact heeft dit op de online marketing binnen organisaties en welke stappen kunnen er alvast gezet worden om compliant te worden aan deze nieuwe regelwetgeving?

Zie hieronder de belangrijkste algemene wijzigingen van de AVG voor de online marketingwereld.

  1. Updaten van de privacyverklaring

    Het grootste gedeelte van de AVG gaat over de communicatie met gebruikers over hoe en voor welk doeleinde je gegevens over hen verzamelt. Dit stuk komt terug in de privacyverklaring op jouw website is het daarom een must deze te updaten met informatie welke informatie er wordt verzameld en hoe deze gebruikt wordt.

  2. Communiceer een duidelijk cookiebeleid op de website

    Het cookiebeleid vindt je al bijna op iedere website terug, echter is een standaard cookiebeleid niet meer voldoende volgens de nieuwe wetgeving. Het cookiebeleid wordt uitgebreid met analytische cookies. Dit wordt gebruikt door Google Analytics om webstatistieken te meten.

  3. Vraag expliciet om toest­­­emming aan de gebruiker

    Normaliter als een gebruiker ergens op de website zijn of haar e-mailadres achterlaat (bijv. bij aanschaf van een product in een webshop), wordt er momenteel nog automatisch een box aangevinkt om een nieuwsbrief te ontvangen. Je hebt als gebruiker de mogelijkheid deze uit te vinken, maar die aangevinkte boxen kunnen wel makkelijk over het hoofd gezien worden. Dit is vanaf 25 mei 2018 dus ook verboden. De bezoeker moet actief gevraagd worden of hij/zij zich wil aanmelden en moet het hierbij duidelijk zijn waar de gegevens worden opgeslagen.

  4. Het hebben van een SSL-certificaat

    Met de nieuwe regelgeving is het vanaf 25 mei 2018 een ‘must’ dat een website een SSL-certificaat heeft geïnstalleerd. Met een SSL-certificaat wordt het dataverkeer tussen de website en de bezoeker gecodeerd. Hierdoor kunnen hackers moeilijker tot niet bij de gegevens komen. Meer informatie over een SSL-certificaat vind je hier: https://sociallane.nl/website-onderhoud-en-veiligheid/

Gevolgen voor o.a. toepassingen Google

Zoals eerder gezegd zal de AVG een grote impact hebben voor de online marketingwereld en zal dit o.a. invloed hebben op toepassingen zoals Google Analytics en Google Adwords. We zullen in de toekomst nadrukkelijker moeten communiceren waarvoor we de data gebruiken. Veel ondernemers gebruiken het E-mail Marketing programma Mailchimp. Zorg ervoor dat je ook met deze leverancier de zaken netjes op orde hebt.

Google AdWords

Het is vanaf 25 mei verboden om klakkeloos gebruikers te spammen met remarketing-advertenties zonder dat hij/zij daar toestemming voor heeft gegeven. Google AdWords gebruikers hebben al eerder bepaalde voorwaarden van Google moeten accepteren, waarvan enkelen weer betrekking hebben op de nieuwe privacywet. Ook moet er voor campagnes in het displaynetwerk toestemming verkregen worden zodat bijv. affinity audiences of in-market audiences ingezet kunnen worden.

Google Analytics

Zoals eerder gezegd, organisaties die Google Analytics gebruiken voor hun website krijgen ook te maken met de nieuwe regelgeving. Om te voldoen aan bepaalde voorwaarden, is het van belang een bewerkersovereenkomst met Google Analytics af te sluiten, het IP-adres anoniem te maken en het delen van statistieken met Google uit te schakelen. Als er door de gebruiker geen expliciete toestemming wordt gegeven voor het plaatsen van analytische cookies, zijn bovenstaande stappen nodig om die ervoor zorgen dat data geen persoonsgegevens bevatten.

Wilt u ondersteuning bij het juist instellen van Google Analytics, neem dan contact op met onze Google specialist.

Mailchimp

Veel MKB organisaties en ZZP’ers  versturen nieuwsbrieven en maken hiervoor gebruik van Mailchimp. Om nieuwsbrieven te kunnen versturen, worden er persoonsgegevens gedeeld met Mailchimp. Mailchimp gebruikt deze gegevens om de nieuwsbrief te versturen en op naam te zetten. Daarnaast biedt Mailchimp inzichten in wie de nieuwsbrief heeft geopend, wie op welke link klikt, etc. Het is daarom belangrijk om voor 25 mei een verwerkingsovereenkomst af te sluiten met Mailchimp.

Hiervoor biedt Mailchimp een standaard overeenkomst aan. Deze is online te vinden op:https://mailchimp.com/legal/forms/data-processing-agreement/

Wilt u meer informatie of ondersteuning? bezoek dan onze website: https://sociallane.nl/ of neem contact op met Jochem van Loon, via 070 – 322 9083 of stuur een mail naar j.vanloon@sociallane.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.