Doelgroepenvervoerder Trevvel koestert sociale makelaarsfunctie

25 oktober 2023 16:17

Doelgroepenvervoerder Trevvel koestert sociale makelaarsfunctie

Passagiers ophalen en veilig naar hun plek van bestemming brengen. “Dat klinkt eenvoudig en dat is het in sommige gevallen ook, maar personenvervoer kan zo veel meer zijn dan dat”, aldus Arno van Haasterecht. Hij is algemeen directeur van Trevvel, dat hoofdzakelijk actief is in het in doelgroepenvervoer in de regio Rijnmond. “Zeker in onze tak van sport is de vervoersrol slechts een van de vele.”

“Trevvel is in 2017 opgericht om een nieuwe, moderne invulling te geven aan het doelgroepenvervoer in de gemeente Rotterdam”, legt Van Haasterecht uit, die zelf in 2019 bij Trevvel aantrad. “Aan die opdracht hebben wij vervolg gegeven, bijvoorbeeld door tevens een sociale makelaarsfunctie te vervullen.”

Die sociale makelaarsfunctie is volgens Arno van Haasterecht van onschatbare waarde voor Trevvels klanten, onder meer ouderen en mensen met een beperking. “Deze mensen zijn in veel gevallen afhankelijk van Trevvel om zich buiten de deur te kunnen bewegen”, legt hij uit. “Dat vaak regelmatige en langdurige contact met onze klanten biedt een uitgelezen kans om potentieel kwetsbare mensen te signaleren en in contact te brengen met hulpverleners, zelfs of juist als deze mensen zelf niet om hulp kunnen of willen vragen.”

Arno van Haasterecht: “Schakel tussen reizigers en sociale domein”

“Dat is dan ook een van de doelen van Trevvel, de schakel zijn tussen hulpbehoevende reizigers en het sociale domein”, vervolgt Arno van Haasterecht. De Rotterdamse doelgroepenvervoerder heeft daarom zowel zijn chauffeurs, als zijn telefonisten getraind op het herkennen van mogelijke probleemsituaties, zoals eenzaamheid, gezondheidsklachten, misbruik of financiële zorgen.

“Hoe merk je op dat de persoon op de achterbank hulp nodig heeft, wat kun je er vervolgens mee doen, hoe reageer je, wat meld je wel en wat niet?”, noemt Van Haasterecht als voorbeeld van wat zijn collega’s in dergelijke trainingen krijgen bijgebracht. “In dat alles bieden we onze chauffeurs en telefonisten handvatten”, benadrukt hij. “Zeker onze mensen in de auto’s bouwen een band op met mensen die zij regelmatig vervoeren, waardoor zij een oogje in het zeil kunnen houden.”

Daartoe heeft Trevvel bovendien ook zelf welzijnswerkers in dienst. “De afdeling Trevvel Sociaal bestaat uit intern personeel en gedetacheerde professionals”, licht Van Haasterecht toe. “Bij melding van mogelijke problemen gaan zij op huisbezoek om aan praktische, medische, sociale, emotionele of financiële hulpvragen tegemoet te komen, om een inschatting te kunnen maken of verdere maatschappelijke ondersteuning gewenst is en om samen met onze klanten hulp maat te zoeken.”

“Daardoor kunnen wij honderden mensen per jaar helpen”, meldt Arno van Haasterecht trots. “Ofwel door hen te ondersteunen bij het vinden van de juiste hulp, ofwel door met onze eigen hulp of initiatieven het verschil te maken, zoals de recreatieve, sportieve, culturele en educatieve uitjes die onze welzijnstak tegen een voordelig tarief organiseert.”

Sociaalmaatschappelijke bril

Die maatschappelijke functie gaat bovendien verder dan alleen de chauffeurs, telefonisten en welzijnswerkers. “Ook wij – het managementteam van Trevvel – bekijken ons werk door een sociaalmaatschappelijk bril”, stelt Arno van Haasterecht. “Wij werken nauw samen met welzijnsorganisaties in de regio en met zulke korte lijnen naar het sociale domein laten wij ons uiteraard voortdurend op sociaalmaatschappelijk vlak adviseren.”

Dat heeft in het relatief korte bestaan van Trevvel al geleid tot een groot aantal projecten ten behoeve van de samenleving. “Zo proberen wij projecten in het veld met elkaar te verbinden en ondersteunen wij stichtingen met een vervoersbehoefte”, schetst Van Haasterecht. “Als je het mij vraagt doen wij daarmee niets bijzonders, maar in de praktijk zijn niet veel andere partijen zo bezig met het zetten van die extra stap”, weet hij. “Maar als dat nu toch eens wel zo zou zijn, als we allemaal in onze ritten een beetje meer aandacht voor elkaar zouden hebben, kunnen we voor een heleboel mensen het leven een stuk leuker maken.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.