Hoe wordt veiligheid langs het spoor geregeld in Europa?

25 april 2024 09:01

Hoe wordt veiligheid langs het spoor geregeld in Europa?

In Europa wordt de veiligheid langs het spoor geregeld door een combinatie van nationale wetgeving en Europese richtlijnen. Het hoofddoel is het waarborgen van de veiligheid van passagiers, personeel en goederenvervoer, evenals het minimaliseren van het risico op ongevallen. In dit artikel bekijken we hoe veiligheid langs het spoor geregeld wordt. Welke Europese richtlijnen gelden er, wat zijn de risico’s langs het spoor en wat kan er gedaan worden om deze risico’s zo klein mogelijk te houden.

Europees Spooragentschap

Een belangrijk orgaan dat de veiligheid op het spoor in Europa reguleert, is het Europees Spoorwegagentschap (ERA). ERA is verantwoordelijk voor het toezicht op de veiligheid van de spoorwegen in de Europese Unie en de samenwerking met nationale toezichthouders om gemeenschappelijke normen te ontwikkelen en toe te passen.

Wat zijn de mogelijke gevaren langs het spoor?

Zonder goed beheer kan het spoor een gevaarlijke omgeving zijn. Zowel voor passagiers en medewerkers langs het spoor. Deze gevaren moeten zo veel mogelijk voorkomen worden. Met wat voor soort gevaren hebben we te maken?

Ontsporingen

Ontsporingen kunnen optreden als gevolg van verschillende factoren, waaronder slecht onderhouden spoorweginfrastructuur, defecte treinonderdelen, menselijke fouten, extreme weersomstandigheden of sabotage.

Aanrijdingen op overwegen

Aanrijdingen tussen treinen en voertuigen, voetgangers of fietsers op overwegen zijn een ernstig risico. Soms worden de verkeersregels niet nageleefd, of er is sprake van slechte zichtbaarheid. Het kan ook voorkomen dat signaleringssystemen zoals slagbomen defect zijn. Maar ook onoplettendheid kan bijdragen aan dit soort ongevallen.

Brand en explosies

Brand en explosies kunnen verschillende oorzaken hebben. Er kan kortsluiting ontstaan in treinapparatuur, brandbare stoffen kunnen gaan lekken. Brand kan ook ontstaan door een botsing met gevaarlijke goederen of door een terroristische aanslag.

Vervoer van giftige stoffen

Het transport van gevaarlijke stoffen per spoor kan leiden tot het vrijkomen van giftige chemicaliën bij een ongeval, wat ernstige milieurisico’s en gezondheidsproblemen kan veroorzaken.

Cyberaanvallen

Met de toenemende digitalisering van spoorwegsystemen zijn cyberaanvallen een steeds groter wordende zorg. Hackers kunnen proberen vitale systemen te infiltreren, zoals signaleringssystemen, treinbesturingssystemen of communicatienetwerken, wat ernstige veiligheidsrisico’s met zich mee kan brengen.

Belangrijke Europese veiligheidsaspecten

Europa heeft uniforme technische specificaties vastgesteld, bekend als TSI’s (Technische Specificaties voor Interoperabiliteit), om de compatibiliteit en interoperabiliteit van spoorwegsystemen te waarborgen. Deze specificaties beschrijven onder andere de normen voor spoorbreedte, signaleringssystemen, elektrificatie en veiligheidsuitrusting.

Certificering

Spoorwegondernemingen en hun personeel moeten voldoen aan strenge certificeringsnormen om hun werk goed te kunnen doen. Hierbij kun je denken aan het verkrijgen van veiligheidscertificaten en vergunningen en het ondergaan van regelmatige training en beoordelingen.

Veiligheidsprocedures

Spoorwegmaatschappijen moeten veiligheidssystemen implementeren, zoals automatische treinbeïnvloedingssystemen (ATB), automatische waarschuwingssystemen (AWS) en European Train Control System (ETCS). Daarnaast worden strenge veiligheidsprocedures geïmplementeerd, zoals het melden en onderzoeken van incidenten en het handhaven van veiligheidsvoorschriften.

Onderhoudsstandaarden

Er zijn strikte normen voor het onderhoud van spoorweginfrastructuur om de veiligheid en betrouwbaarheid te waarborgen. Regelmatige inspecties, onderhoudswerkzaamheden en vervanging van verouderde apparatuur zijn erg belangrijk om de veiligheid te handhaven. Ook de veiligheid van medewerkers die aan het spoor werken, moet worden gewaarborgd. Medewerkers moeten voldoende worden beschermd. Zowel door persoonlijke veiligheidsmiddelen als voor gevaar door langsrijdende treinen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het plaatsen van een veiligheidshek zodat medewerkers niet geraakt kunnen worden door een langsrijdende trein.

Risicobeheer en veiligheidsaudits

Spoorwegmaatschappijen moeten risicobeoordelingen uitvoeren en risicobeheerplannen implementeren om potentiële gevaren te identificeren en te beheren. Daarnaast worden er regelmatig veiligheidsaudits uitgevoerd om de naleving van de veiligheidsnormen te controleren en mogelijke verbeterpunten te identificeren.

Crisismanagement in het geval van ongevallen

Spoorwegmaatschappijen en relevante autoriteiten hebben verschillende crisismanagementplannen en -procedures ontwikkeld om effectief te kunnen reageren op noodsituaties en ongevallen langs het spoor.

Ongevalresponsplan

Dit plan beschrijft de procedures die moeten worden gevolgd in het geval van een treinongeval, zoals een ontsporing, botsing of een brand. In dit plan vind je richtlijnen voor het snel mobiliseren van hulpdiensten, het evacueren van passagiers en personeel, het verlenen van medische zorg aan gewonden, het beheren van de site van het ongeval en het coördineren van herstelwerkzaamheden.

Herstelplan

Na een crisis is het belangrijk om snel over te gaan tot herstelwerkzaamheden om de spoorwegdiensten te herstellen en de normale diensten te hervatten. In het herstelplan vind je procedures voor het herstellen van beschadigde infrastructuur, het repareren of vervangen van treinen en apparatuur, het opruimen van de site van het ongeval en het uitvoeren van veiligheidscontroles voordat de dienst wordt hervat.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.