De miljoenste match: waarom veel Nederlanders vertrouwen hebben in Trustoo

25 november 2022 13:16

De miljoenste match: waarom veel Nederlanders vertrouwen hebben in Trustoo

Sinds het jaar van oprichting, in 2019, vonden er op Trustoo al 1 miljoen offerteaanvragen plaats bij lokale aanbieders. In die periode hebben oprichters Lars en Pieter niet alleen de lokale ondernemers beter leren kennen, ze hebben ook een haarscherp beeld gekregen van de wensen van de gemiddelde Nederlander.

Dat gedwongen thuiswerken impact heeft op je relatie zagen Lars Freriks en Pieter Westerhuis dus eerder dan de gemiddelde Nederlander. Op hun lokale dienstverleningsplatform Trustoo werd er tijdens de pandemie opvallend vaak om offertes voor mediation gevraagd. Zelf gebruikten ze hun platform onlangs ook nog, al hebben ze aan mediation geen behoefte. Want de zakelijke relatie tussen de twee oprichters van Trustoo verloopt bovengemiddeld harmonieus. Sinds de oprichting, in 2019, hebben ze nog nooit een conflict gehad. Het geheim? Lars: “We komen allebei uit een andere wereld, ik was al ondernemer, en Pieter komt uit de corporate wereld. Dat lijkt een recept voor discussies, maar dat is het niet.” Pieter: “Onze oplossing is heel simpel: als we ergens andere ideeën over hebben, testen we gewoon welk idee de beste resultaten oplevert. En we worden regelmatig verrast door de uitkomst.”

Wat geen verrassing is voor Lars en Pieter is het succes van Trustoo. Sinds de oprichting, in 2019, faciliteerde het platform al één miljoen koppelingen tussen consumenten en lokale dienstverleners. Lars en Pieter kunnen dus met trots zeggen dat hun eerste ‘miljoen’ binnen is. Toch zijn ze de mannen er niet naar om op te scheppen. Ze werken liever gewoon rustig door aan wat ze willen zijn: hét platform voor lokale dienstverleners. Even Trustoo’en moet straks heel gewoon worden. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa. Pieter: “Straks moet elke Europeaan snappen dat je heel veel tijd kunt besparen door Trustoo te gebruiken. Je vraagt in één keer verschillende offertes op, kiest een dienstverlener en klaar.”

Cultuurverschillen

In België en Duitsland zijn ze al hard op weg om die ambities waar te maken. Nadat de eerste cultuurverschillen waren overwonnen, timmert Trustoo ook daar hard aan de weg. Lars: “Duitsers bleken liever te bellen dan te mailen, en ons vergelijkingsplatform is gebaseerd op offertes van dienstverleners via het platform. En in België waren we van plan om, net als in Nederland, te beginnen met het aanbieden van notariële diensten, maar het bleek dat er vaste tarieven gelden voor die beroepsgroep en dat adverteren verboden is binnen dit vakgebied.” Inmiddels begint Trustlocal – zoals het bedrijf buiten onze landsgrenzen heet – ook in deze landen goed te wortelen. Ook hier is testen het devies. Pieter: “Bij ons leidt 1 op de 3 A/B testen tot gewenst resultaat. Dat vonden we te weinig. Totdat ik het vergeleek met Booking. Daar haalden ze in 1 op de 10 tests het gewenst resultaat. Hun antwoord was: we moeten gewoon nóg meer testen.”

Lokaal diensten afnemen wint terrein

Trustoo lijkt de wind mee te hebben. Door de coronapandemie is er meer bereidheid om lokaal diensten af te nemen. Pieter: “De platformeconomie ligt steeds meer onder vuur. Denk aan maaltijdbezorgservices. Met ons platform bieden we juist de zelfstandige lokale ondernemers een podium. Bij Trustoo draait alles om de waarden die we delen met die lokale ondernemers: betrouwbaarheid, vindbaarheid en transparantie. Ik wil het platform zijn dat ik zelf aan mijn moeder zou aanraden als ze bijvoorbeeld een goede hovenier zoekt.”

User experience optimaliseren

Er zijn vergevorderde plannen om de lokale ondernemers die hun diensten aanbieden op het platform nog verder te ondersteunen, door te investeren in de beste gebruikservaring. Om dat te bereiken werkt een team van veertig mensen heel hard om de gebruikservaring te optimaliseren. Niet alleen voor de ondernemer die diensten aanbiedt, maar ook voor de afnemer: consumenten die een offerte aanvragen. Die blijken overigens soms verrassende voorkeuren te hebben. Pieter: “We dachten dat het behulpzaam zou zijn als we een voorselectie zouden maken, die past bij hun voorkeuren. Dat bleek niet het geval te zijn. Nederlanders willen het hele aanbod zien, en zelf een keuze maken.” En dan was er nog een opvallende wens: consumenten willen graag foto’s zien van degene met wie ze zakendoen. Pieter: “Daar hadden we geen rekening mee gehouden. Maakt het jou wat uit hoe je boekhouder eruitziet? Veel mensen wel, ze baseerden hun oordeel voor een deel op basis van de foto.”

Vertrouwen op nummer één

Met alleen een mooi plaatje en een scherpe offerte kom je er niet op Trustoo; de naam van het platform moet immers voor kwaliteit blijven staan. Als er iets gebeurt dat in strijd is met de factor Trust, wordt een aanbieder zonder pardon van het platform verwijderd. Lars: “We willen alleen echt betrouwbare en professionele lokale dienstverleners op ons platform. Dus niet de schilder die op maandag schildert en op dinsdag verhuizer is.”

Vanzelfsprekend maken Lars en Pieter zelf ook gebruik van Trustoo om offertes op te vragen en af te sluiten. En mochten ze toch ooit mediation nodig hebben, dan weten ze waar ze moeten zoeken. Al is die kans erg klein. Lars: “We zijn heel erg op elkaar ingespeeld, en hebben een heel fijn team om ons heen verzameld dat alle vrijheid krijgt om onze ambities waar te maken.” Pieter: “Die vrijheid gaat best ver. Regelmatig worden we verrast, omdat iedereen zijn eigen expertise heeft en op dat gebied zelf veranderingen kan doorvoeren. Die manier van werken is voor mij de basis. Ik hoef niet de hele tijd te weten waar iedereen mee bezig is. We weten namelijk dat ons hele team bezig is met hetzelfde: Trustoo iedere dag een stukje beter maken.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.