Bij Neerlandlease staat de klant altijd centraal

11 september 2023 09:23

Bij Neerlandlease staat de klant altijd centraal

Neerlandlease uit het Groningse Zuidbroek wordt gerund door Peter Moedt en Aldert Oosting. Met diverse leaseoplossingen helpen ze zowel ondernemend Nederland als de consument letterlijk en figuurlijk op weg. Ze nemen de tijd voor hun klanten, denken met hen mee en geven advies op maat, zodat ze de best mogelijke leaseoplossing krijgen voor nu en in de toekomst.

Een soort landingsplatform

Peter, geboren in 1975, en Aldert, geboren in 1976, kennen elkaar door en door. Ze zijn namelijk niet alleen compagnons van elkaar, maar ook zwagers en vrienden.


Peter                                                                    Aldert

Ze hebben Neerlandlease in 2014 overgenomen van iemand voor wie het een nevenactiviteit was. Het bedrijf bestond toen zo’n twee jaar en Peter en Aldert hebben er vanaf de overname direct hun hoofdactiviteit van gemaakt.

Maar doordat Neerlandlease voor de vorige eigenaar min of meer een bijzaak was, leunde het bedrijf bij de overname op een hele smalle basis van één grote partij waar voornamelijk alle leaseaanvragen vandaan kwamen. Peter en Aldert wilden van die afhankelijkheid af en gingen op zoek naar meer partijen om mee samen te werken. Daarbij moet je vooral denken aan autobedrijven en administratie- en accountantskantoren, omdat men vanuit die branches vaak klanten doorverwijst als het om leasen van auto’s gaat. Omdat de naamsbekendheid nog volledig opgebouwd moest worden, heeft dat zo’n zeven jaar geduurd. Maar het resultaat mag er zijn, want ze hebben een solide basis weten te creëren met een mooie spreiding over tal van partijen met wie ze, vanuit een basis van wederzijds vertrouwen, nauw samenwerken en die regelmatig een leaseaanvraag bij hen indienen. Verder vinden diverse ondernemers het bedrijf rechtstreeks via onder andere de website, Google en Facebook.

Aldert: “Neerlandlease is eigenlijk een soort landingsplatform. Er komen klanten binnen via mond-tot-mondreclame, of omdat ze een auto gezien hebben op onze website, op Marktplaats, op Gaspedaal, et cetera, en er komen klanten rechtstreeks bij de dealer of bij hun accountant vandaan, omdat die hen adviseerden om eens met ons te praten. Wij dienen de aanvraag in bij de leasemaatschappij en het voorstel wat we terugkrijgen, koppelen wij vervolgens terug naar de klant. In de laatste twee gevallen handelt het betreffende autobedrijf of accountantskantoor het dan vaak verder af met hun klant en in de overige gevallen handelen we het uiteraard zelf af. We leggen het voorstel voor en proberen dat zo persoonlijk mogelijk te maken met onder andere de mogelijkheid om de looptijd en het slottermijn naar eigen inzicht in te vullen, en natuurlijk kan er een proefrit gemaakt worden; maar dat spreekt voor zich. We vinden het in het vervolgtraject belangrijk om een goed contact te onderhouden met onze klanten en dat verloopt, net als met onze leveranciers, over het algemeen via WhatsApp, waardoor de lijnen heel kort en direct zijn.”  

Vier verschillende leasevarianten

Neerlandlease biedt in hoofdlijnen vier verschillende leasevarianten aan, te weten Operational Lease, Financial Lease, Equipment Lease en Import Lease.

Operational Lease is een leasevorm die het best vergelijkbaar is met het langdurig huren van een auto. De klant betaalt een vast bedrag per maand en daar zijn alle kosten zoals verzekering, wegenbelasting, onderhoud, reparatie, afschrijving, et cetera bij inbegrepen. De gebruiksrisico’s met betrekking tot de auto zijn voor de leasemaatschappij en aan het einde van de leaselooptijd wordt de auto daar ook weer ingeleverd.

Bij Financial Lease verkoopt de leasemaatschappij de auto tegen betaling van periodieke aflossingen. Het is dus eigenlijk een soort zakelijke lening en bij de afsluiting ervan wordt de klant wel economisch eigenaar, maar blijft de leasemaatschappij juridisch eigenaar totdat het totale leasebedrag is voldaan. Vanaf dat moment is de klant volledig eigenaar. Bij deze vorm van lease zijn gedurende de looptijd alle kosten qua verzekering, wegenbelasting, onderhoud, et cetera voor de klant.

Bij Equipment Lease kan de klant allerhande vormen van materieel en bedrijfsinventaris leasen; van koffieautomaten en frisdrankmachines tot bakwanden en pizzaovens en van vrachtwagens en kranen tot binnenvaartschepen en complete treinen. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken, of het kan geleased worden; zowel nieuw als jong gebruikt. De financiering ervan is gebaseerd op de constructie van Financial Lease.

Met Import Lease biedt Neerlandlease haar klanten de mogelijkheid om tegen een scherp tarief hun droomauto te vinden, omdat auto’s in het buitenland goedkoper en vaak ook luxer zijn. Het bedrijf werkt hierin samen met een gerenommeerd auto import bedrijf. Daardoor is de klant gegarandeerd van een goede prijs-kwaliteitverhouding en administratief een gunstige afwikkeling, want bij het importeren van een auto moet er BPM (Belasting Personenwagens Motorvoertuigen) betaald worden en door alle regelgeving daar omheen, vereist een juiste BPM berekening vakkundig maatwerk wat al snel honderden euro’s voordeel oplevert.

Een lager maandbedrag met een lagere rente dan gemiddeld

Peter en Aldert hanteren een ander verdienmodel dan de meesten van hun concullega’s. Aldert legt uit welke filosofie daarachter schuilt: “Wij krijgen provisie van de leasemaatschappijen voor de transacties die we tot stand brengen. Die provisie wordt opgebouwd uit het te financieren bedrag en de af te sluiten rente. Als tussenpersoon heb je alle vrijheid om te bepalen hoe hoog het bedrag aan provisie wordt, en daardoor dus invloed op het maandbedrag wat de klant kwijt is. Hoe hoger je de provisie maakt op het leenbedrag, hoe hoger het maandbedrag wordt voor de klant. En hetzelfde geldt voor het rentetarief wat je onderbrengt bij de klant, want hoe hoger dat tarief is, hoe meer provisie je daarover krijgt. Wij zitten bewust aan de onderkant van de markt als het gaat om de provisie die wij aan de leasemaatschappij vragen en de rente die wij doorberekenen aan de klant, omdat wij liever op de lange termijn werken dan op de korte termijn. Dat heeft te maken met het feit dat het leasebedrag een annuïteit is (een vast bedrag dat periodiek betaald wordt gedurende een bepaalde periode; red.), waar de aflossing en de rente bij inbegrepen zijn. In het begin van de overeenkomst betaalt de klant altijd meer rente en naarmate de tijd verstrijkt wordt dat uiteraard steeds minder, doordat het af te lossen bedrag steeds lager wordt. Omdat wij de klant een lager maandbedrag met een lagere rente aanbieden dan gemiddeld het geval is, heeft hij veel sneller voldoende afgelost om weer een nieuwe auto aan te kunnen schaffen, zonder dat hij daar veel geld voor moet bijleggen. En het mes snijdt aan twee kanten, want voor de klant is het financieel veel voordeliger en voor ons is de kans groot dat hij daardoor zijn nieuwe auto weer via Neerlandlease aanschaft. Dus hoewel wij met een nieuwe klant in eerste instantie minder verdienen dan veel van onze concullega’s, werkt het op de lange termijn in ons voordeel door de continuïteit die we met onze klanten opbouwen. En daarbij leidt het automatisch ook nog eens tot mond-tot-mondreclame.”

Omdat Neerlandlease zich op de zakelijke markt richt, maar ook voor particulieren toegankelijk wil zijn, is er een samenwerkingsverband met een aantal concullega’s die zich uitsluitend met privé financieringen bezighouden. Vice versa willen die ook toegankelijk zijn voor de zakelijke markt, waardoor er sprake is van een soort kruisbestuiving. Peter en Aldert sturen hen de privé leads, zij sturen de zakelijke leads naar Neerlandlease en de provisie wordt gedeeld.

Duidelijke taakverdeling

Neerlandlease heeft in belangrijke mate een adviserende rol naar zowel de klanten als de autobedrijven en administratie- en accountantskantoren. Naar de klant toe wordt heel duidelijk uitgelegd hoe de betreffende leasevorm werkt en waar fiscaal rekening mee gehouden moet worden en verder staan Peter en Aldert gedurende de gehele leaseperiode te allen tijde klaar om vragen te beantwoorden en te helpen waar dat nodig is. En met de autobedrijven wordt daarnaast ook nauw samengewerkt als het bijvoorbeeld gaat om het vinden van de juiste auto voor de klant.

Er is sprake van een duidelijke taakverdeling tussen de beide compagnons, waardoor ze elkaar perfect aanvullen. Aldert houdt zich bezig met alle commerciële zaken en Peter onderhoudt de aftersales en regelt alle administratieve zaken.

En qua de twee belangrijkste leasevarianten heeft Aldert zich gespecialiseerd in Financial Lease en Peter in Operational Lease. Gezien hun taakverdeling is dat heel logisch, want bij Financial Lease is er sprake van een vast omlijnd pakket waardoor de overeenkomst veel vlotter gesloten wordt dan bij Operational Lease, waarbij de klant qua extra accessoires de meest uiteenlopende opties op de auto kan bedingen. Dan gaat het om gedetailleerd maatwerk, wat meer aan Peter toevertrouwd is.

Daarentegen zorgt Aldert er met zijn commerciële skills voor dat er in de eerste twee weken van de maand dermate genoeg omzet gerealiseerd wordt, dat er in de tweede helft van de maand tijd overblijft om nieuwe dingen te ontwikkelen.

Zodra een leaseaanvraag ingewikkeld is, zit Aldert er bovenop en kijkt hij wat hij eruit kan halen. En hij krijgt er een kick van wanneer hij iets voor elkaar krijgt wat een concullega niet gelukt is. Als voorbeeld noemt hij een afgewezen leaseaanvraag voor een Lamborghini, die hij weer opgepakt en vervolgens positief afgerond heeft. “We doen allemaal zaken met dezelfde banken.”, aldus Aldert, “En als een aanvraag afgewezen is vanwege een negatief BKR, dan houdt het snel op. Maar is de afwijsreden een negatief kredietadvies of een te kort bestaan van de onderneming om een dergelijke auto aan te schaffen, of iets in die trant, dan is dat voor mij juist een opening. De mensen bij de bank laten zich namelijk leiden door een bepaald gevoel en dan is het de kunst om dat gevoel om te turnen. In het geval van de Lamborghini, die onder de zogenaamde Exclusieve Objecten valt, vroegen ze onder andere om meer cijfers en een toelichting van de klant, maar vervolgens kregen we toch een voorstel. Daar haal ik dan voor mezelf een kick uit! Als ik een ‘nee’ van een bank krijg, zie ik dat als een uitdaging en lukt het me in veertig procent van de gevallen om daar een toch een ‘ja’ van te maken.”

Persoonlijk contact met de klant

Naast lagere maandbedragen met bijbehorende lagere rentes, onderscheidt Neerlandlease zich verder in het persoonlijke contact. Peter en Aldert staan echt naast hun klanten, denken in alles met hen mee en proberen bij elke leaseaanvraag het maximale eruit te halen. Het resultaat is dat Neerlandlease een bovengemiddeld aantal vaste klanten heeft.

Peter: “Wij doen heel veel voor onze klanten. En omdat het gros van hen ons trouw blijft, wordt onze portefeuille steeds groter. We staan in hun telefoon en als ze aan een auto of een andere vorm van financiering denken, bellen ze ons. Het gevolg is dat wij ook met de klant meegroeien. Het kan namelijk gebeuren dat hij in een steeds duurdere klasse gaat rijden en bijvoorbeeld van een Polo via een Golf en een Passat naar een Touareg gaat. En als zijn personeelsbestand groeit, heeft hij bijvoorbeeld busjes nodig of een auto voor zijn vertegenwoordiger. Om maar eens een paar voorbeelden te noemen. En doordat wij het maandbedrag en de rente zo laag mogelijk houden, kán de klant ook makkelijker een duurdere auto voor zichzelf en/of auto’s voor zijn personeel aanschaffen.”

Dat de methode van Peter en Aldert werkt, blijkt wel uit de cijfers. Zo hebben ze in 2022 een slordige acht miljoen euro aan leaseaanvragen weggezet en dat is met twee man echt een megaprestatie!

Maar het gaat Peter en Aldert niet alleen om het gewin. Want als het financieel niet goed gaat met een klant, vinden ze dat ze er voor hem moeten zijn en willen ze hem zo goed mogelijk begeleiden. Daarom vinden ze het belangrijk dat de leasemaatschappijen hen informeren wanneer de klant een betalingsachterstand heeft. En in zo’n situatie proberen ze nóg hoever ze kunnen gaan voor de klant, want bij Neerlandlease staat die altijd centraal.

Tekst: Leo Singor

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.