Het begint met goede afspraken

27 oktober 2016 15:36

Het begint met goede afspraken

De cloud biedt vele voordelen, maar waar moet je juridisch op letten? Is marketing automation alleen goed nieuws voor marketeers of ook voor de consument? En welke nieuwe ICT-ontwikkelingen bieden interessante kansen? Bij gastheer Accensys in Woerden bespraken acht ondernemers deze thema’s.

Allereerst werd de cloud tegen het licht gehouden. Uiteraard liggen de voordelen van clouddiensten voor het oprapen en dat deed Ivar van Verseveld, commercieel manager bij Accensys, dan ook. “Een belangrijke pre van de cloud is de flexibiliteit die het gebruikers biedt. Was je in het verleden met een eigen server beperkt in de ruimte en capaciteit van hetgeen je aangeschaft had, daar ben je met een cloudoplossing volkomen flexibel in het groeien en krimpen van je omgeving vanwege de enorme schaalbaarheid. Hierdoor sluiten de maandelijkse kosten exact aan op de ICT-behoeften die de ondernemer op dat moment heeft. Ook kun je door de bereikbaarheid en de locatieonafhankelijkheid overal bij je data en je cloudtoepassingen. Bovendien is je continuïteit gewaarborgd. Wij hebben er een heel team van mensen achter zitten dat er ook voor zorgt dat het systeem optimaal blijft draaien. Continuïteit, schaalbaarheid, flexibiliteit en kosten op maat zijn de kenmerken van het werken in de cloud.”

Elze ’t Hart, advocaat bij Van Benthem & Keulen advocaten en notariaat, haakt direct in. “Die veelgeprezen continuïteit is tevens het nadeel van de cloud. Afhankelijkheid van de leverancier van je clouddiensten maakt je namelijk ook kwetsbaarder. Nu is clouddienst een breed begrip, maar laten we hier als toepassing hanteren: het gebruikmaken van software die via internet beschikbaar wordt gesteld. Dat impliceert dat wanneer je leverancier failliet gaat en de dienst die hij je levert bedrijfskritisch is, je bedrijf niet meer functioneert indien je geen goede afspraken maakt. Terwijl dat kritische proces, als je een cd-rommetje van je leverancier had gekregen en had geïnstalleerd op je computer, wellicht nog wél zou draaien. Bovendien kan de continuïteit óók in het geding zijn als de gebruikersovereenkomst ineens wordt beëindigd.”

Algemeen directeur van Groen & Aldenkamp Installatietechnieken, Michel Heesakkers, wijst er aanvullend op dat als hij naar een andere leverancier zou willen overstappen en al zijn data wil neenemen, het risico dreigt dat het nog een klus wordt om dat ook voor elkaar te krijgen. Volgens ’t Hart is dat inderdaad wat de praktijk vaak te zien geeft. “Daarom is het zo belangrijk om juist met dergelijke overeenkomsten duidelijke afspraken te maken over wat er met data gebeurt als de leverancier failliet gaat en hoe we omgaan met de situatie dat ik naar een andere leverancier zou willen. Voor contracten met je cloudleverancier geldt eigenlijk hetzelfde als voor een huwelijk: afspraken maken doe je vooraf. Vaak wil je daar van tevoren liever niet mee bezig zijn, maar als het later ontspoort kan het zonder afspraken extra vervelend worden.”

“Software as a Service is prettig voor een bedrijf vanwege de genoemde voordelen”, vervolgt ’t Hart, “maar je moet wel alert zijn op privacy en goed weten wat er met jouw ingevoerde data gebeurt. Het is een kwestie van heel goed vooraf jouw wensen richting de leverancier aangeven en die contractueel vastleggen.” Ook heeft ze met betrekking tot privacy van beheerde data nog een advies. “Veel cloudaanbieders bezitten ISO-certificaten, maar daarmee is privacy niet per se passend beschermd. Dat komt doordat de Wet bescherming persoonsgegevens hoge eisen stelt. En ICT-leveranciers lopen er überhaupt tegenaan dat ze nooit een dienst kunnen aanbieden die voor al hun klanten passend is. Een leverancier kan daarom niets anders doen dan aangeven welk privacybeschermingsniveau hij kan aanbieden. De klant doet er op zijn beurt goed aan te checken of dat beschermingsniveau past bij zijn bedrijfsvoering en de mate van privacygevoeligheid van zijn data. Dat is essentieel, want uiteindelijk is het de afnemer van ICT-diensten die verantwoordelijk is wanneer het fout gaat en niet de leverancier. Maak je als leverancier dus een fout dan kan de afnemer aansprakelijk worden gesteld. Vervelend voor hem, fijn voor de leverancier. Maar in 2018 gaat dat veranderen en zal krachtens nieuwe verordering waaronder certificaten komen te vallen, de leverancier meer verantwoordelijkheden krijgen.”

Kijkend naar de vele en snelle veranderingen die zich voltrekken, is de vraag wat nu juist ICT-ondernemers als interessante ontwikkelingen beschouwen een relevante. Heesakkers is als techneut enthousiast over de snelle koppeling van steeds meer apparaten. “The internet of things (IOT), dus dat we steeds meer chips krijgen in alle denkbare huishoudelijke apparaten en dat alles zodoende op een goed moment met bluetooth verbonden is, is vooral vakmatig een fascinerende ontwikkeling. Naast gemak biedt het perspectief voor technisch installateurs, want zo kunnen we een energiebalans gaan creëren in woningen, maar ook op grotere schaal. Overigens zal IOT vooral kansen bieden voor de automatiseringssector, want deze ontwikkeling gaat vooral door programmeurs getrokken worden. Voor ons gaat het ons werk vooral veranderen, want ik verwacht dat we echt naar huis- en gebouwautomatisering toegaan in de trant van het huis van de toekomst in Amsterdam Zuidoost. We hebben straks allemaal zo’n koelkast die zelf een boodschappenlijst naar de leverancier stuurt om weer gevuld te worden.”

Qua volume zal Heesakkers installatiewerk gaan afnemen, maar daar staat een forse automatisering tegenover waarin hij als dienstverlener zeker wil meeontwikkelen. “Ik denk aan de hele energiehuishouding, warmte- en koudeopslag, wat uiteindelijk ook weer veel nieuw installatiewerk zal opleveren.” Voor Ivar van Verseveld is de ontwikkeling van de cloud belangrijk vanwege de vele voordelen voor zijn klanten en de zakelijke kansen die het hem als dienstverlener biedt. Maar ook Google Earth behoort tot de ontwikkelingen die hij toejuicht. “Dat zeg ik primair vanuit mijn enthousiasme als consument, want het is natuurlijk fascinerend dat elke vierkante meter van de wereld in kaart is gebracht. Je kunt tegenwoordig al bij mensen binnen kijken. En het gaat nog verder want camera’s en satellieten zijn overal. Je kunt al onder water kijken, maar bijvoorbeeld ook live schakelen naar de maan of Mars. Waar ligt de grens?” Daarnaast is Van Verseveld blij met het gemak dat apps hem bieden. “Ik kan daarmee vanaf kantoor mijn lampen thuis aan- en uitzetten en de pizza in mijn oven opwarmen zodat die klaar is als ik thuiskom.”

Allround tekstschrijver en online specialist Patty Sjerps van PuurPatty ziet de vele mogelijkheden tot online communicatie als een zege. Voor de consument is het fantastisch omdat hij daardoor aan ‘cherry picking’ kan doen. “Jij bepaalt zelf welke informatie je wanneer en hoe tot je neemt. Denk aan Facebook, Twitter, YouTube, Netflix, maar ook aan hoe je een krant kunt lezen. Blendle is een digitale kiosk waar je afrekent per artikel! Deze vele mogelijkheden tot communicatie intrigeren mij en roepen tegelijkertijd de vraag op: hoe gaat de toekomst eruitzien? Ik zorg ervoor dat ik alle ontwikkelingen volg en mezelf bijspijker waar dat nodig is. Eén ding is zeker: ik zal altijd goed naar mijn klanten blijven luisteren en naar mijn doelgroep die ik indirect daarmee bedien, namelijk de klanten van mijn klanten. De centrale vraag waardoor ik mij steeds laat leiden is: waar zit mijn klant op te wachten? Niet iedereen wil iets nieuws, soms wil men het simpel bij e-mail houden en als dat de klantwens is dan doen we dat. Ik zie kansen in content marketing, zeker voor het mkb. Het gaat bij content marketing om het creëren en verspreiden van waardevolle content in tekst, beeld en geluid. Voor een duidelijke doelgroep. Daar kun je op een creatieve manier, zonder al te veel kosten, ook als mkb’er wat mee. Het heeft mijn mkb-klanten al heel wat klanten opgeleverd.”

Daniëlle Pels van InterDaan benoemt de steeds verdergaande marketing automation als intrigerende ontwikkeling. “Als consument vind ik marketing automation erg fijn. Een simpel voorbeeld van hoe prettig het werkt is dat wanneer ik bij Bol.com een boek koop mij ook andere boeken worden geadviseerd. Dan blijkt Bol.com op basis van het profiel dat het van mij heeft opgebouwd aardig te kunnen inschatten. Zodoende hoef ik niet de hele boekenbrij door en krijg ik tips die ik in een winkel niet krijg. Het maakt online shoppen leuk en doelmatig. Andersom zet ik het ook voor klanten in. Voorheen kon ik bedrijven eigenlijk nauwelijks vertellen wat hun return on investment was bij hun marketing, omdat het voor mij niet te meten was. Hoeveel klanten mijn klant er na een radiocommercial of krantenadvertentie bij had gekregen, moest ik aan mijn klant vragen. Inmiddels kan ik door de technologie prima bepalen wat goed werkt en wat minder.” De verfijning van content marketing helpt ook om klanten subtiel te beïnvloeden, vervolgt Pels. “Ik kan de prospect van mijn klant op allerlei manieren ‘nurturen’ door hem op specifieke momenten in zijn aankooptraject passende informatie te geven, waarna ik hem overdraag aan de salesafdeling van mijn klant. Zo kun je potentiële klanten vasthouden en ertoe bewegen om ook na langere tijd tot een aankoop over te gaan. In het verleden was de kans groot dat je tussentijds zo’n klant kwijtraakte.”

‘t Hart ziet tot haar genoegen dat marketing automation in opkomst is, maar ziet dat de wetgeving zich niet goed meeontwikkelt. “De wetgever benadrukt nu alleen heel sterk de bescherming van persoonsgegevens en dat is het dan. Dat strakke, restrictieve beleid geeft mensen te weinig zelfcontrole over hoe hun data gebruikt wordt voor commerciële doeleinden. Mijn hoop is dat we naar een maatschappij toegaan waarin de gebruiker controle krijgt over wat hij online wil zien en over hoe hij door commerciële partijen behandeld wordt. Dat de consument middels zijn instellingen letterlijk de vinger aan de knoppen heeft en kan instellen wat hij wel en niet wil zien of ontvangen.”

Frits Kuis die gezamenlijk met partner administratie- en interimmanagementkantoor ADFIN4U voert, bedient een zakelijke markt waarvan ook kleine ondernemers deel uitmaken. “Ik ben blij dat het mogelijk is om schermen van gebruikers over te nemen en zaken online veel makkelijker met mijn klanten te kunnen delen. Dat is voor mij echt een ontwikkeling die praktische en handige toepassingen biedt die ik in mijn klantcontacten goed kan gebruiken.” Het gebeurt Kuis regelmatig dat een klant een formulier van een instantie heeft ingevuld en dat op zijn scherm heeft staan. “Ik vraag dan om dat, bijvoorbeeld via Skype of een andere optie, met mij te delen. Dat stelt mij in staat met hem mee te kijken en precies aan te geven hoe hij het formulier moet invullen. Daarna kan ik gestaag verder met ander werk.”

Overigens merkt hij bij de meer seniore generaties dat ze in het complexe woud van regelgeving rond bijvoorbeeld aangiftes, er vaak niet uitkomen. “Bij hen probeer ik soms via technologische toepassingen, maar ook op locatie, hulp te bieden. De klanten van ADFIN4U zitten door heel Nederland en momenteel zijn we bezig om Nederlanders in Duitsland te bedienen. Ik heb nu twee ondernemers die in Duitsland wonen en die met Duitse en Nederlandse wetgeving te maken hebben. Die kan ik door de lange arm van de internet technologie helpen zonder erheen te hoeven rijden. Dat vergroot de reikwijdte van mijn servicemogelijkheden aanzienlijk.” De kracht van zijn service zit erin dat Kuis die zowel op traditionele wijze als online kan aanbieden. “Ik merk toch dat veel andere administratiekantoren minder op online ingesteld zijn, dus naast het gemak geven online mogelijkheden me ook een voorsprong in service.”

Interim Marketing en Communicatiemanager Roy Vermeulen van MyMarCom, ziet kansen in de soepele transitie van kleine naar grote schermen. “We hebben allemaal een tablet of smartphone. Hoe mooi is het als we presentaties, afbeeldingen, tabellen en schema’s met een swipe over het scherm van ons persoonlijke device naar het grote scherm van een klant toveren? Zo kun je direct helder visualiseren waarover je het hebt. De vele koppelingen die er inmiddels zijn maken dit mogelijk en in mijn werk is dat een ideale ontwikkeling.”

Directeur van Accensys, Anno Senten, is blij met de ontwikkeling dat bedrijven die veel geld verdienen aan clouddiensten, IOT en dergelijke, zich steeds vaker op sociaal gebied gaan manifesteren. “Wij hebben de stichting Access to Seeds als klant. Die wordt gefund door de Bill Gates Foundation en deelt haar kennis van het kweken van hele goede zaden. Planten we namelijk hier een maïskorrel dan komt er een plant met acht kolven uit de grond, maar doe je dat in Zuid Soedan dan heb je één kolf. Dat is gek en moet anders. Daar werkt Access to Seeds hard aan, onder andere doordat ze actief big data verzamelen. Ditzelfde initiatief om massaal kennis te verzamelen en te delen wordt ook losgelaten op medicijnen. Hier heb je een aidsremmer voor een appel en een ei en in Afrika is het niet te betalen. Ook daar is een stichting voor opgezet. Dat verschillende ICT-bedrijven dergelijke sociale problematieken met digitale technologie kunnen aanpakken vind ik een hoopvolle ontwikkeling.” «

Tekst: Baart Koster / Fotografie: Ruud Voest

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.