B2B Contentmarketing: Waarom data belangrijker is dan je denkt

1 maart 2023 14:52

B2B Contentmarketing: Waarom data belangrijker is dan je denkt

Je maakt in januari je contentplanning en dan stamp je het hele jaar die blogs, whitepapers, video's en socials eruit. Want dat is het leven van een B2B-marketeer. Toch? Ehm, nou... Niet helemaal. Want je weet vooraf niet wat gaat werken, dus moet je continu bijsturen. En dat doe je met...

Juist: data.

Ben jij nog steeds content aan het publiceren zonder met data te evalueren wat werkt en wat niet? Dan ben je geld aan het weggooien aan content die helemaal niets voor je business doet. Tijd om te stoppen met gissen en te beginnen met meten.

Waarom data belangrijk is

Maar waarom is data zo belangrijk? Nou, het stelt ons in staat om onze doelgroep beter te begrijpen en onze content aan te passen aan hun vragen. We kunnen analyseren welke soort content het beste werkt, welke kanalen we moeten gebruiken en op welk moment we het best communiceren. En het beste van alles? We kunnen continu meten en dus continu onze resultaten verbeteren.

Ook in B2B-marketing is data dus cruciaal. Je hebt misschien niet dezelfde grote doelgroep als een B2C-bedrijf, je salesprocessen zijn een stuk langer en je hebt veel minder klanten. Maar dat betekent niet dat je, zoals veel marketeers en verkopers nu nog doen, helemaal 'op je gevoel' kunt opereren.

En ook in B2B contentmarketing is het extreem belangrijk om, door middel van experimenten en data, een beeld op te bouwen van welke content werkt en welke onderwerpen leven bij je ideale klant. Juist omdat je doelgroep kleiner is, en de verkoopcyclus complexer, liggen hier kansen. Je hebt namelijk ook de tijd en ruimte om je beter te verdiepen in je klant en zo diepgaand inzicht te krijgen in wat ze motiveert om te kopen of juist af te haken.

Het begint met vragen stellen

Dus, hoe begin je met het verzamelen van data? Het begint allemaal met het stellen van de juiste vragen. Wie is je doelgroep? Wat zijn hun uitdagingen en behoeften? Waar zoeken ze naar informatie? Welke soort content vinden ze waardevol? Het lijkt misschien alsof je deze vragen moet beantwoorden voordat je begint met het maken van content, maar het is juist andersom.

Je begint bij wat jij denkt dat het antwoord is op deze vragen (een hypothese) en gaat dan content maken om die hypothese te testen. Het is dus als het goed is veel meer dan 'gewoon gokken en hopen dat iets werkt'. Maar wil je precies weten hoe dat werkt? Dan is deze uitgebreide gids voor data-driven B2B contentmarketing de perfecte plek om te beginnen. Daarin legt ervaren B2B-contentmarketeer Bouke Vlierhuis stap voor stap het hoe, wat en waarom uit van data-driven contentmarketing.

Continu je strategie aanpassen

En als je eenmaal begint met het verzamelen van data, vergeet dan niet om het te analyseren en te gebruiken om je strategie aan te passen. Dat is geen eenmalige taak, maar een doorlopend proces. Het is ook geen klus voor één eenzame data-minded marketeer. Het is iets wat je met het hele team doet, inclusief creatives en management. Want alleen als je samen naar de data blijft kijken en met creatieve experimenten blijft komen om nieuwe inzichten te verwerven én betere content te maken, kun je groeien en steeds effectiever worden.

Dus, beste marketeer, het is tijd om je ouderwetse manier van werken opzij te zetten en de kracht van data te omarmen. Vergeet niet dat je niet alleen content maakt voor jezelf, maar voor je publiek. En om mensen te bereiken, moet je ze begrijpen. En dat begint allemaal met data.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.