Allanta maakt processen toekomstbestendig

6 maart 2017 10:51

Allanta maakt processen toekomstbestendig

De kwaliteitseisen en wettelijke vereisten waaraan bedrijven moeten voldoen, worden steeds zwaarder en worden geregeld vernieuwd. We zien dit bijvoorbeeld in de automotive industrie, de medical device industrie en de food sector. Dienstverleners die deze bedrijven bijstaan met advies en opleiding zullen minstens gelijke tred moeten houden met alle ontwikkelingen, en die liefst een stap vooruit zijn. Allanta is zo’n dienstverlener.

Nieuwe ontwikkelingen, zoals kwaliteits- en milieustandaarden, houdt Allanta goed in de gaten, lange tijd voordat deze gepubliceerd worden. Wie grondig voorbereid wil zijn op de toekomst doet dat het beste met adviseurs die niet reactief maar preventief werken. Al 35 jaar biedt Allanta opleiding, advies en begeleiding aan in verschillende domeinen, waaronder kwaliteit, milieu, veiligheid, lean, six sigma en HR. In de loop der jaren heeft Allanta zich gespecialiseerd in de sectoren Automotive, Food en Medical Devices. De ervaring in de eerstgenoemde, waarin Allanta al meer dan dertig jaar actief is, is goed van pas gekomen in de laatste, waarin de organisatie al vijftien jaar werkzaam is. In beide sectoren is het namelijk belangrijk op de meest effectieve wijze te voldoen aan de eisen, die aan de producten en de hieraan gerelateerde processen worden gesteld. “Een bedrijf dat medische hulpmiddelen levert, zal ervoor moeten zorgen dat de vereiste kwaliteit van zijn product gewaarborgd is, tot op het procesniveau zelf,” zegt Marcel Frère, managing director van Allanta vzw. “De kwaliteitseisen en regelgeving voor die bedrijven worden alleen maar complexer. Vanzelfsprekend heeft men op bedrijfsniveau zelf al veel kennis hierover, maar veranderingen in markt- en klanteisen, technologie, standaarden en wetgeving volgen elkaar snel op waardoor het gevaar bestaat, dat men hierin vastloopt. De kunst is eerst en vooral vroegtijdig te ontdekken welke daarvan voor jouw product en proces relevant zijn – en dat kunnen er soms slechts een honderdtal van die in totaal vijfhonderd zijn. Dat is nu net iets wat onze specialisten heel goed kunnen.”

Voldoen ze nog aan de eisen?

Ondernemingen die bijvoorbeeld Medical Devices leveren, moeten een uitgebreid technisch dossier samenstellen over de kwaliteit, productveiligheid en doeltreffendheid van hun producten en vervaardigingsprocessen. “Maar ook in de automotive vragen klanten in de supply chain ons een uitgebreide analyse en bewijsvoering van de betrouwbaarheid van product en proces. Als er ook maar iets hieraan wijzigt, moet deze oefening opnieuw worden uitgevoerd. Wij nemen onze klanten aan de hand en leiden hen door het bos van klanteneisen, wetten en standaarden. We richten ook geregeld informatieve bijeenkomsten in waarbij we ondernemers, leidinggevenden en specialisten bijpraten over nieuwe ontwikkelingen in hun sector. Daar komen ook klanten aan het woord die al eerder met een bepaalde problematiek te maken hebben gehad en vertellen hoe die voor hen is opgelost. Onze adviseurs zijn erin getraind de gehele productcyclus en te analyseren.”

Preventief werken

De experten van Allanta voeren onder meer risico-analyses uit, met de doelstelling, te achterhalen waar en hoe het productieproces geoptimaliseerd kan worden. Daarbij is het voldoen aan alle normen, richtlijnen en wettelijke vereisten één ding, het nagaan hoe het bedrijf competitiever kan worden een tweede. Beide zijn even belangrijk. De aanpak van Allanta kenmerkt zich door vooruitdenken. Problemen horen niet alleen maar te worden opgelost als ze zich stellen, maar dienen vooral ook te worden voorkomen. ‘Preventief werken’ is een van de belangrijkste motieven voor Allanta. Dat geldt voor het advieswerk maar ook voor de vele trainingen en opleidingen die Allanta verzorgt. “De vragen die we daarbij krijgen zijn veel te specifiek om daar met de gebruikelijke klassikale cursus op te antwoorden,” aldus Marcel Frère. “Bij ons staan de powerpoints dus niet centraal, en hetzelfde geldt voor de trainer. Hij bepaalt niet eenzijdig de richting en inhoud van het lesprogramma, maar doet dat in goede afstemming met de groep die hij opleidt. Een opleiding van Allanta heeft altijd een hoog interactief karakter, waarbij nieuwe kennis wordt aangeboden maar ook de ervaring van de deelnemers zelf wordt aangeboord. Ze leren evengoed van elkaar als van onze opleider. De trainer gebruikt een model waarin diverse vormen van kennisoverdracht een rol spelen: tussen hem en de cursisten, maar ook tussen de cursisten onderling. In feite regisseert hij de kennisoverdracht.”

Eigen kennisontwikkeling

Het resultaat van die eigen opleidingsmethodiek is een hoog rendement van de nieuw verworven expertise voor de eigen werkomgeving – precies wat de bedoeling was. Allanta doet dat zowel voor het MKB, als voor grotere organisaties. Toeleveranciers in de medical devices-sector en de food-sector zijn immers vaak familiebedrijven van bescheiden omvang. “Wij begeleiden organisaties van vijf mensen, maar ook die met achthonderd medewerkers. Onze adviseurs en opleiders zijn voor een groot deel van de tijd elders actief in het bedrijfsleven. Ze spreken dus echt de taal van hun klanten. We hebben 15 mensen in vaste dienst en een netwerk van vijftig specialisten om ons heen. Dat netwerk ontplooit ook eigen activiteiten. Wij doen zelf veel aan kennisontwikkelingen. Dat kan ook niet anders als je bedrijven de meest actuele inzichten wilt bieden.”

Ook voor startups

Allanta kan zeer specifieke vraagstukken oppakken maar ook in brede zin adviseren, opleiden en begeleiden. “We doen dat laatste vooral voor startups, die we desgewenst van idee tot en met seriematige productie kunnen begeleiden, totdat ze geheel op eigen benen kunnen staan. Ook voor startende bedrijven geldt dat ze het meest gediend zijn met een inrichting van processen en hun organisatie die inspeelt op de ontwikkelingen van de volgende jaren. Hun processen toekomstbestendig maken, dat is uiteindelijk wat wij doen.”

Voor meer informatie en het opleidings- en begeleidingsaanbod, ga naar: www.allanta.be, stuur een e-mail naar marcel.frere@allanta.be of info@allanta.be of bel naar 00 32 11 870 944. «

Tekst: Jeroen Kuypers / Fotografie: Marco Magielse

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.