5 manieren waarop goede branding het verschil kan maken

17 juni 2019 10:56

5 manieren waarop goede branding het verschil kan maken

Branding is het bouwen van het merk. Het is een ontzettend breed begrip, en omvat bijvoorbeeld het logo, de visitekaartjes, de website, maar ook de bedrijfscultuur en de serviceverlening. Je bouwt als het ware een identiteit die jouw merk perfect vertegenwoordigt. Wil jij graag weten hoe branding het verschil kan maken voor jou merk? Dat vertellen we je in deze blog. Heb je hulp nodig met de branding van je merk? Dan kun je terecht bij een reclamebureau zoals Greencreatives.

Herkenning van je merk

Ten eerste is branding belangrijk voor de herkenning van je merk. Onder branding vallen bijvoorbeeld de huisstijl en het logo. Precies deze uitingen zijn ontzettend belangrijk voor de herkenning van het merk. Het logo is van belang, omdat het op iedere uiting van het bedrijf komt te staan. Het logo moet eenvoudig zijn, zodat klanten het makkelijk herkennen. Maar toch moet het logo krachtig zijn en de boodschap van het bedrijf uitstralen. Met een perfect ontworpen logo zal dit het geval zijn en zal het logo moeiteloos worden herkend. Je kunt een krachtig logo laten ontwerpen door een bureau als Greencreatives.

Vertrouwen in je bedrijf

Branding kan ook helpen bij het vergroten van het vertrouwen in je bedrijf. Mensen kunnen namelijk emotionele reacties hebben ten opzichte van bepaalde onderdelen van je merk. Als je website niet goed werkt, kunnen ze bijvoorbeeld impliceren dat je product ook niet goed werkt. En dat wil je natuurlijk niet! Als je daarentegen je hele branding perfect op orde hebt, geeft dit de klant het gevoel dat ook je andere zaken netjes op orde zijn. Dat geeft weer vertrouwen in je bedrijf.

Onderscheiden van concurrenten

Er is steeds meer concurrentie voor bedrijven. Waar de concurrentie vroeger alleen bestond uit branchegenoten in hetzelfde winkelgebied, gaat de concurrentie nu veel verder. Er zijn namelijk ook ontzettend veel online aanbieders, die allemaal gelden als concurrentie. Vroeger was het vergelijken van prijzen erg lastig, maar tegenwoordig is dit in een paar klikken gebeurd. Ook is het een stuk moeilijker om op te vallen tussen je concurrenten. De concurrentie is enorm, en met branding kun je je onderscheiden van deze concurrentie. Een sterk merk onderscheidt zich immers van concurrenten. Wat zijn jouw unique selling points? Wat is je boodschap? En hoe breng je deze over? Dit zijn allemaal manieren waarop je je merk onderscheidend kunt maken.

Klanttevredenheid verhogen

Daarnaast kan goede branding helpen bij het verhogen van de klanttevredenheid. Met behulp van een goede branding laat je namelijk precies zien, wie je bent als bedrijf, waar je voor staat en wat je te bieden hebt aan de klant. Op deze manier zijn de verwachtingen van de klant precies datgene wat jij ze kunt bieden. Je producten of diensten sluiten perfect aan bij wat je belooft. Er is consistentie in je marketinguitingen en jouw gewenste uitstraling komt overeen met hoe die door de doelgroep wordt ervaren.

Loyaliteit opbouwen

Tot slot kan branding een groot verschil maken als het gaat om het opbouwen van loyaliteit. Je klanten weten precies wat je te bieden hebt en zijn hier tevreden over. Hierdoor ontstaat een voorkeur voor jouw merk. En jouw merk wordt hierdoor een makkelijke keuze voor de klant. De klant doet geen moeite meer om alle alternatieven af te wegen, omdat ze weten dat jij het juiste levert. Hierdoor wordt de keuzestress van de klant weggenomen en de klant vertrouwt je. Daarom blijft de klant bij je terugkomen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.