Zo zorg jij voor een wow-factor bij webshop klanten

24 september 2019 09:23

Zo zorg jij voor een wow-factor bij webshop klanten

Met de hoeveelheid webshops die er tegenwoordig online te vinden zijn ziet de consument vaak door de bomen het bos niet meer. De assortimenten lijken steeds meer in elkaar over te lopen en de concurrentiepositie wordt vaak met moeite behouden door met hoge kortingen te gooien. Het wordt als ondernemer dan ook steeds lastiger om jouw webshop boven alle concurrenten uit te laten springen. Gelukkig zijn er een aantal manieren om je webshop alsnog duidelijk onderscheidend van de honderden concurrenten te laten zijn. Hoe je dat doet, vertellen we je graag met een aantal handige tips!

1. Werk aan je gebruiksvriendelijkheid

Het meest belangrijke aspect van een goede webshop is een gebruiksvriendelijke website en service. De bezoeker van de webshop moet zonder enige problemen door de webshop kunnen ‘bladeren’ zonder tegen obstakels aan te lopen. Je kunt de gebruiksvriendelijkheid van je webshop verbeteren door in te gaan op de gebruiksvriendelijkheid van je design, je teksten en het gehele aankoopproces. Onderwerp dit aan strenge reviews en probeer keer op keer weer verbeteringen door te voeren om het kopen op de webshop makkelijker te maken voor je bezoekers.

2. Vermijd ‘agressief’ gedrag

Door de hoge concurrentie krijgen veel webshops de neiging om hun klanten (ofwel de bezoekers van de webshop) te bestoken met kortingen, nieuwtjes, updates en e-mail notificaties. Dit soort ‘agressieve’ verkoopgedrag kan bezoekers afschrikken en naar een andere webshop laten gaan. Probeer agressieve pop-ups of marketing zoveel mogelijk te vermijden: ook dit draagt weer bij aan een betere gebruiksvriendelijkheid.

3. Maak het speciaal

Heeft een bezoeker iets op jouw webshop gekocht? Geweldig! Laat dan ook zien hoe tevreden deze bezoeker met de aankoop kan zijn. Zorg dat de service van A tot Z perfect is en soepel verloopt, en voorzie je klant van een originele, onvergetelijke verpakking. Laat een doos op maat ontwerpen in het thema van jouw webshop, voeg een ‘persoonlijk’ bericht toe en eventueel zelfs een leuke kortingsbon. Op deze manier is jouw klant niet alleen blij gedurende de aankoop, maar ook tijdens het uitpakmoment! Het verschil zit ‘m vaak in de details.

4. Maak klantvriendelijkheid je topkwaliteit

Niets zo fijn als een klantvriendelijke website of webshop; en juist die klantvriendelijkheid is waar jij je klant die wow-factor kunt geven. Stuur ze bijvoorbeeld direct een mailtje wanneer hun bestelling ontvangen is en houdt ze op de hoogte van het proces. Geef ze een heads-up wanneer ze hun pakketje mogen verwachten, en vraag na ontvangst eventueel zelfs om feedback. Zo geef jij jouw klant van begin tot eind een geweldige ervaring.

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.