De kracht van linkbuilding

10 oktober 2019 14:46

De kracht van linkbuilding

Wie wil niet hoog ranken in de organische zoekresultaten van Google? Een goede SEO-strategie is hierbij van belang, maar vaak wordt de kracht van linkbuilding bij de SEO-strategie onderschat. Linkbuilding helpt vandaag de dag nog steeds om hoger in Google te ranken, maar veel bedrijven richten zich alleen op de drie belangrijkste pijlers van SEO en vergeten de waarde die linkbuilding voor het bedrijf kan doen. Naast een goede interne linkstructuur is het verkrijgen van externe links naar jouw website ook van groot belang. Linkbuilding helpt jouw bedrijf nog hoger in de organische zoekresultaten van Google te ranken.

Wat is linkbuilding precies?

Bij linkbuilding ligt de focus op het verkrijgen van links op externe websites die naar jouw website verwijzen. Als Google deze links van externe websites crawled geeft Google een bepaalde waarde aan de link mee, waardoor jouw website hoger in de zoekresultaten van Google komt. Elke externe link betekent helaas niet automatisch dat je hoger in de organische zoekresultaten zal ranken. Het is daarom belangrijk om inzicht te hebben waar Google op let bij het toekennen van de waarde betreffende de externe link naar jouw website. Waar let Google dan precies op?

Belangrijke onderdelen van linkbuilding

Het is allereerst belangrijk om gevarieerde externe links van relevante(!) websites te verkrijgen. Daarnaast is een goede combinatie van de verschillende externe links die zorgen voor een ‘natuurlijk’ linkprofiel. Het verkrijgen van alleen externe links op linkverzamelpagina’s zal niet zoveel voor jouw ranking doen als een combinatie van linkverzamelpagina’s en websites waar je op de ‘partnerpagina’ staat. Hierbij wordt jouw link op de partnerpagina van een specifieke website geplaatst. Dit kan worden aangevuld met de moeilijkst verkrijgbare, maar misschien ook een van de meest waardevolle links: in-content link. Dit zijn links in de tekst op websites – bijvoorbeeld een blog – die dan naar jouw website verwijzen. Ook hier is het van belang dat het een relevante blog is! Een goede combinatie van linkverzamelpagina’s, partner pagina’s en in-content links zal voor een ‘natuurlijk’ linkprofiel zorgen, waarmee je hoger in de organische zoekresultaten van Google zal scoren.

Er is meer...

Het verkrijgen van waardevolle links om hoger in de organische zoekresultaten te ranken is dus een goede en natuurlijke combinatie van linkverzamelpagina’s, partner pagina’s en in-content links, maar Google kijkt ook naar de autoriteit van deze website. Dit wordt ‘domain authority’ genoemd. Hoe hoger deze waarde, des te waardevoller je externe link zal zijn. Daarnaast is het altijd het onderzoeken waard hoe hoog de website zelf in Google rankt. Hoe hoger deze pagina of website rankt, des te waardevoller je link zal zijn.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.