Vitale medewerkers: jouw grootste kapitaal

29 september 2021 09:16

Vitale medewerkers: jouw grootste kapitaal

Medewerkers zijn het grootste kapitaal in een organisatie. Zij bepalen in grote mate de kwaliteit van de dienst of het product en de bedrijfsprocessen, wat weer effect heeft op de tevredenheid van klant en aandeelhouder. En wist je dat een vitale medewerker vaak productiever en meer bevlogen is én minder verzuimt? Redenen genoeg om te investeren in het verbeteren van de vitaliteit van jouw medewerkers. In dit artikel krijg je inzicht in het thema vitaliteit én lees je handige tips om hiermee aan de slag te gaan binnen jouw organisatie.

Kenmerken van een vitale medewerker

Wat zijn dan de kenmerken van een vitale medewerker? Bij vitaliteit denk je al snel aan regelmatig sporten, gezond eten, voldoende slapen en niet teveel stress. Belangrijke factoren, maar vitaliteit gaat verder dan dat. Denk aan: motivatie hebben en voelen voor de dingen die je doet. Maar ook: genoeg energie hebben voor je werkdag én je privéleven. En tot slot: veerkrachtig om kunnen gaan met tegenslagen of veranderende omstandigheden.

Samenvattend: vitaliteit = motivatie + energie + veerkracht

Houd je medewerkerpopulatie eens tegen het licht met dit in gedachten. Hoe is het met hen gesteld? Is er verbetering mogelijk? Onderstaand geef ik je enkele tips om hiermee aan de slag te gaan.

Op weg naar een vitale cultuur

Om duurzaam resultaat te boeken is het van belang om te werken aan een vitale cultuur. Deze ontstaat stap-voor-stap: besteed er als HR en directie zichtbaar en regelmatig aandacht aan. Organiseer challenges, ontwikkel themamaanden, verstuur eens een leuke ansichtkaart of goodie bag.

Vitale leiders als katalysator

Vitaliteit wordt vaak ervaren als iets strikt privés. Het helpt wanneer het gesprek hierover voeren, genormaliseerd wordt. “Hoe is het nu echt met je?” is een vraag die misschien spannend voelt, maar vaak tot mooie gesprekken en inzichten leidt. Leidinggevenden die zich ontwikkelen tot vitale leiders, zijn de sleutel tot succes. Zij geven oprechte aandacht aan hun teamleden, vertonen vitaal voorbeeldgedrag en bouwen aan een vertrouwensband. Dit resulteert in medewerkers die beter met tegenslag om kunnen gaan, vitaler worden en optimaal presteren (Schaufeli, 2015).

Bewustwording bij het individu

Niet alle medewerkers zijn zich bewust van hun eigen vitaliteit. Ze hebben simpelweg geen idee of – en waar – er winst te behalen valt. Of ze weten het wel, maar kiezen ervoor er niks mee te doen, omdat het hen op korte termijn niet in de weg zit. Hier ligt een waardevolle taak voor de eerder genoemde leidinggevenden. Zij kunnen medewerkers tijdens individuele gesprekken spiegelen en hulp bieden bij vervolgstappen. Ook vragenlijstonderzoek is een waardevol instrument. Zeker wanneer medewerkers direct na het invullen een persoonlijke rapportage met mogelijke vervolgstappen gepresenteerd krijgen.

Effectieve interventies

De inzet van specifieke interventies betekent daadwerkelijk wat in het verbeteren van betrokkenheid, gezondheidsbevordering en leiderschapsontwikkeling. Laat HR en (enkele) medewerkers de handen in één slaan, om een succesvol vitaliteitsprogramma te ontwikkelen. Van de medewerkers, vóór de medewerkers.

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Zo werkt dat ook met vitaliteit.

Wil je jouw leidinggevenden helpen om het vitaliteitsgesprek met medewerkers aan te gaan? Download dan onze tipsheet In gesprek als vitaal leider.

Auteur: Joske Duifhuizen, Vitaliteitsadviseur bij Adaptics.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.