Vitaliteit op de werkvloer: zo moet het niet

22 april 2024 13:50

Vitaliteit op de werkvloer: zo moet het niet

Naast de koffieautomaat staat een rijkgevulde fruitmand, in de hoek van het kantoor liggen drie ergonomische zitballen te wachten tot iemand ze gaat gebruiken, op de lift is een ludieke sticker geplakt met de tekst: ‘met deze lift verbrand je 0 calorieën #trapchallenge’ en volgende week staat de jaarlijkse ‘Fit op de werkvloer dag’ op de agenda. Veel organisaties doen op hun eigen manier hun best om vitaliteit op de werkvloer te stimuleren. Helaas – hoe goed de intenties ook zijn – zijn veel van deze acties minder succesvol dan ze hopen. Omdat veel organisaties op het gebied van vitaliteit op de werkvloer dezelfde fouten maken, zetten we er een aantal voor je op een rijtje. Ook geven we je alvast wat hints hoe een effectief vitaliteitsprogramma er dan wél uit kan zien en wat je daar als organisatie voor nodig hebt.

Vandaag beginnen, morgen succes…

Helaas worden de korte termijn effecten van vitaliteitsprogramma’s door organisaties vaak overschat. Ze hopen binnen korte tijd de effecten van het programma te zien, bijvoorbeeld in de vorm van vitalere medewerkers, verhoogde productiviteit en minder uitval door ziekte. Dat er binnen een dag geen effecten zichtbaar zijn, begrijpen ze nog wel, maar binnen een maand kan er toch veel gebeuren? Ondanks dat we zeker, dat merken we ook binnen het vitaliteitsprogramma van Healthcoin, in korte tijd resultaten kunnen boeken, is en blijft investeren in vitaliteit op de werkvloer een zaak van lange adem.

Een gezondere en vitalere organisatie vraagt namelijk om een gezonde(re) leefstijl van zijn medewerkers. Het gaat hier om gedragsverandering op lange termijn en dat kost tijd. De quote die deze maand op onze kalender staat is: “De dag waarop je het zaadje plant, is niet de dag waarop je oogst.” Vitaliteit op de werkvloer werkt precies hetzelfde: je moet nu investeren in een gezondere en vitalere werkvloer om daar in de toekomst voordeel van te hebben. Maar als het je op langere termijn lukt om het gezondheidsgedrag van je medewerkers blijvend te veranderen, betaalt die investering zich altijd dubbel terug. 

Er is toch geen mooiere beloning dan een gezonde toekomst?  

Het mooiste cadeau dat je als organisatie je medewerkers kunt geven, is natuurlijk een gezonde toekomst. Het constant belonen van je medewerkers voor gezond gedrag is daarom overbodig: het grote cadeau wacht nog op ze in de vorm van een gezondere leefstijl en een heerlijke fitte oude dag… toch? Hier slaan veel organisaties de plank mis. Want ja: een gezonde toekomst is een geweldig vooruitzicht, maar als ‘beloningsmechanisme’ werkt het helaas slecht. Mensen vinden het namelijk ontzettend lastig om hun gedrag aan te passen op ‘winst op lange termijn’. Om het gedrag van mensen wél direct te veranderen moet er een beloning in het ‘hier en nu’ zijn. Binnen de wetenschap wordt dit ook wel de ‘present bias’ genoemd. Een aantal concrete voorbeelden hiervan vind je in de blog die we eerder schreven over beloning en gezondheidsgedrag: Belonen werkt! – De leerzame parallellen tussen de klimaatcrisis en de gezondheidscrisis.     

Het ‘workshop wonder’

Helaas geloven nog te veel organisaties in het ‘workshop wonder’. Ze nodigen eens per jaar een vitaliteitsgoeroe uit die iedere ochtend een uur in een ijsbad zit, leeft op groentesmoothies, inspirerende gezondheidsquotes deelt en aan de groep demonstreert dat hij zich tien keer kan opdrukken met één arm – want oefening baart kunst. Of denk aan een workshop over stressmanagement om uitval door burn-out klachten als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen. Ondanks dat er niets mis is met een goede inspirerende workshop, is het niet het wondermiddel waar veel organisaties op hopen. Een effectieve aanpak van vitaliteit op de werkvloer omvat veel meer dan dat. Een vitale werkvloer vraagt om een doorlopende investering en een aanpak die aansluit op de wensen, maar ook de uitdagingen van de organisatie op het gebied van gezondheid. Alle onderdelen van een goed vitaliteitsprogramma moeten op een effectieve manier samenkomen, zorgvuldig samengesteld zijn en elkaar versterken – met ‘losse flodders’ zoals een jaarlijkse workshop red je het niet.        

Vitaliteit op de werkvloer: hoe moet het dan wel?

Maar hoe moet het dan wel? Hierboven hebben we je tussen de regels door al wat hints gegeven. Een succesvol vitaliteitsprogramma is allereerst afgestemd op het DNA van jouw organisatie. Daarnaast bevat een goed vitaliteitsplan een aantal verschillende basiselementen zoals: begeleiding op maat, inspiratie, uitdaging, plezier en beloning. Wij combineren al deze elementen bijvoorbeeld in onze challenges, waarin je het opneemt tegen collega’s en je gezondheidsvoortgang bijgehouden wordt in een handige app. Je successen worden direct beloond met healthcoins of andere incentives die je om kan zetten in leuke en gezonde producten waar je ook echt wat aan hebt. Dit doen we in kleine stapjes (bekijk voor meer informatie hierover ook eens onze blog over tiny habits) en op een laagdrempelige manier. Zo laten we iedereen binnen een organisatie zien, wat je startpunt ook is, dat gezond leven heel leuk kan zijn en ontzettend veel levensenergie geeft!

Wil je als organisatie graag investeren in vitaliteit op de werkvloer, wil je meer weten over onze aanpak of wil je ons product een keer vrijblijvend testen? Plan direct een afspraak in met ons team en je krijgt een demo en een gericht voorstel binnen een half uur! Heb je nog andere vragen? Neem gerust contact met ons op.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.