‘Olympia ontzorgt, zodat jij als ondernemer kan doen waar je goed in bent: ondernemen’

5 juli 2018 12:02

‘Olympia ontzorgt, zodat jij als ondernemer kan doen waar je goed in bent: ondernemen’

Voor deze special, met het thema ‘Arbeidsmarkt’, interviewde Hét Ondernemersbelang twee medewerkers van Olympia. René Koier is Director Sales en gespecialiseerd in de sectoren transport en logistiek, productie, procesindustrie en techniek. Margot Zeevenhoven is franchisenemer van vijf vestigingen en tien in-house vestigingen van Olympia in het zuiden van het land. Beiden hebben heldere opvattingen over het creëren van meerwaarde voor hun opdrachtgevers.

De economie floreert. Het gevolg is een sterk toenemende vraag naar transport en dus chauffeurs. Het vinden van geschikte mensen is een pittige klus. Het uitbesteden van dit proces kan je een hoop tijd (en geld) besparen. Rene Koier: ‘De tijd van reactief werven is echt voorbij. Je moet actief op zoek naar kandidaten om je concurrent voor te blijven. Onze aanpak is als volgt: we maken een uitgebreide scan van jouw organisatie en stellen daarna een chauffeursprofiel op. Vervolgens organiseren we in nauwe samenwerking met werkgeversservicepunten brede wervingscampagnes. Hierop ontvangen wij telkens een vrachtlading aan aanmeldingen, denk aan zo’n 200 stuks per keer. Uiteindelijk worden circa vijf personen aangenomen en opgeleid. Dat lijkt een geringe opbrengst, maar door het uitgebreide selectieproces durven wij wel onze hand voor deze mensen in het vuur te steken.’

Ontwikkeling en begeleiding in handen van de uitzender

De chauffeurs in de dop krijgen een deel van de opleiding, die een half jaar duurt, vergoed. René Koier: ‘Een grote meerwaarde van het inschakelen van ons als uitzender bij het werving- en selectieproces is dat wij de sollicitanten zelf opleiden. Het uitvalrisico ligt hierdoor bij ons.’ Koier benadrukt dat in een arbeidsmarkt die voortdurend verandert, Olympia gesprekspartner is voor mensen en bedrijven die zich willen ontwikkelen. ‘Dagelijks bieden we werk van betekenis aan ruim 10.000 mensen. Dit doen wij door werk beschikbaar te maken dat ertoe doet. Werk waarmee mensen betekenis geven aan hun leven of dat van anderen. Met ruim 130 vestigingen zijn we lokaal aanwezig om bedrijven en mensen met elkaar te verbinden. Met onze 700 medewerkers zorgen we voor de juiste match.’

Franchisenemers van Olympia zijn ook ondernemers

Margot Zeevenhoven kan dit beamen. Al twintig jaar werkt zij als franchisenemer voor Olympia. Ze is eigenaar van vijf vestigingen in de steden Nijmegen, Venray, Helmond, Cuijk en Wijchen. Ook staat zij aan het hoofd van tien in-housevestigingen bij bedrijven als Bavaria, DAR, Schneider en HerbaLife. Zeevenhoven: ‘Mijn klantenportefeuille is stabiel en bestaat vooral uit lokale en regionale mkb’s. Dat is een bewuste keuze. Ik wil in direct contact staan met de beslissers. Dat zijn -net als ik- ondernemers, dus daarin vinden we elkaar.’ Zeevenhoven heeft continuïteit hoog in het vaandel staan.

Ze zorgt voor een vaste bezetting op haar vestigingen, waardoor de klant weet wie hij voor zich heeft. ‘In plaats van actief op te zoek te gaan naar nieuwe opdrachtgevers, richt ik mij liever op het bestendigen van bestaande relaties. Zelfs ten tijde van een krappe arbeidsmarkt’, aldus Zeevenhoven.

Méér dan alleen werving en selectie

Steeds vaker vinden wervings- en selectieprocedures online plaats. Ook Olympia beweegt mee met deze digitale transitie. Maar met meer dan honderd fysieke vestigingen verspreid over het hele land blijft Olympia geloven in de kracht van menselijk contact. ‘Dit geldt zowel voor de sollicitant als voor de opdrachtgever’, benadrukt Zeevenhoven. ‘Hierdoor houden we grip op kwaliteit.’ Het vinden van geschikte kandidaten voor een vacature beslaat maar een deel van de werkzaamheden die Zeevenhoven en haar team uitvoeren. ‘Behalve uitzender zijn we ook personeelsadviseur en planner. Zo adviseren we ondernemers graag over de mogelijkheden om met kleine aanpassingen een flexibeler werkomgeving te creëren.’ Door data te verzamelen op basis van algoritmes kunnen planningen steeds nauwkeuriger worden bepaald. Dit levert forse kostenbesparingen op. Zeevenhoven: ‘Olympia ontzorgt, zodat jij als ondernemer kan doen waar je goed in bent: ondernemen.’

Olympia

Eisenhowerlaan 140

2517 KN Den Haag

contact@olympia.nl

070 338 10 50

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.