Brabants familiebedrijf als landelijke inspiratiebron voor ‘gezond werkgeverschap’

15 mei 2018 14:48

Brabants familiebedrijf als landelijke inspiratiebron voor ‘gezond werkgeverschap’

Arbeidsveiligheid: een van de belangrijkste basispunten van een bedrijf, waarin nog steeds te kort wordt geschoten volgens het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Recent onderzoek toont aan dat 1,7% van de werknemers last heeft van psychische beroepsziekten zoals een burn-out en 1,4% lichamelijke klachten heeft ten gevolge van de werkzaamheden. Als bedrijven niet bewuster omgaan met een gezonde bedrijfscultuur stijgt het aantal beroepsziekten met 15% in 2025.

Landelijke inspiratiebron

Inspecteurs moeten pijnlijk vaststellen dat nog steeds te veel bedrijven niet (voldoende) bezig zijn met gezond werkgeverschap, met alle ernstige gevolgen van dien. En waarom? Omdat het investering kost in tijd en geld…? “Grote onzin”, vindt Lavans, een industriële wasserij in Brabant met 200 medewerkers in dienst. “Actief inzetten op een gezond personeelsbestand biedt kansen en levert op!” Het 90-jarig familiebedrijf wist met haar vooruitstrevende en sociale aanpak zelfs de aandacht van het ministerie te trekken, dat vorige maand een bezoek bracht aan het hoofdkantoor in Brabant.

Competenties en persoonlijke doelen

“Gezond werkgeverschap gaat verder dan het verstrekken van fruit op het werk of een fietsplan” aldus Piet, mede-eigenaar van Lavans. Met de wetenschap dat er in één jaar meer dan 100.000 nieuwe(!) meldingen van beroepsziekten bij komen, moet er vooral actie ondernomen worden op het gebied van competenties en persoonlijke doelen. Piet: “En dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van werkgever én werknemer!”

Sámen

Natuurlijk kan de werkgever een faciliterende rol spelen als het gaat om de gezondheid en vitaliteit van de medewerker, maar het is zaak om sámen te kijken naar oplossingen. Piet: “Ik hoor mensen wel eens zeggen: ik werk al 25 jaar bij hetzelfde bedrijf. Dus als ik ziek word, moet mijn baas voor een oplossing zorgen. Daar zijn wij het niet mee eens. Wij gaan met medewerkers in gesprek en willen zo het bewustzijn aanwakkeren. Medewerkers hebben tenslotte zelf de regie over hun toekomst.”

Lavans in balans

Gezond werkgeverschap start volgens Lavans met aandacht voor de balans tussen werk én privé. De huidige beroepsbevolking verwacht veel van zich zelf, legt de lat steeds hoger en neemt voortdurend te veel hooi op de vork. Met de komst van smartphones kunnen we zelfs helemaal geen afstand meer nemen van het werk. Gevolg: overwerken, continue werkdruk en stress. Om hier niet aan onderdoor te gaan, is op tijd ‘stoom afblazen’ en ontspannen van essentieel belang.

Piet: “Bij ons wordt overwerken niet gewaardeerd. We sturen mensen die te lang op kantoor zitten naar huis en bieden een cursus mindfullness aan. Met de inzet van coaches op het gebied van lifestyle, loopbaan en financiën helpen we medewerkers juiste keuzes maken, zowel op werkgebied als privé.”

Fysieke belastbaarheid

Elke baan vraagt om een bepaalde mate van lichamelijke inspanning. Hoewel de ene baan, de ander niet is, zijn er altijd standaard maatregelen te treffen om het werk fysiek minder zwaar te maken. Er bestaat een speciale website van de overheid die informeert over regels omtrent tilhulpmiddelen, een aangepaste werkplek of automatisering van repeterende handelingen.

Piet: “Maar wij kijken verder! Sterker nog, wij passen op dit moment klantroutes aan zodat deze korter worden én dus minder zwaar voor onze servicemedewerkers. We investeren in ergonomisch uitgeruste serviceauto’s en een (te) groot serviceteam. Dat lijkt in eerste instantie geld te kosten, maar uiteindelijk is dat het absoluut waard. Medewerkers verzuimen minder vaak, kunnen langer hun huidige functie vervullen en houden meer tijd over voor meer commerciële taken. Dat is dus eigenlijk drie keer winst!”

Leve(n) lang leren

De wereld verandert in een hoog tempo. Dit vraagt om ontwikkeling van organisatie en individu. Bedrijven houden zich bezig met automatisering en robotisering. Met het effect dat medewerkers zich (terecht?) zorgen maken om hun baan. Het helpt medewerkers tijdig na te laten denken over de vraag: in hoeverre heb je persoonlijk (op lange termijn) de kennis en vaardigheden om jouw (nieuwe) werkzaamheden te kunnen blijven uitvoeren?

Piet: “Ook bij ons is automatisering realiteit, maar dat biedt nieuwe mogelijkheden voor zowel Lavans als onze medewerkers. We hebben met de hele organisatie onderzocht welke werkzaamheden gaan vervallen en welke nieuwe werkzaamheden, met toegevoegde waarde voor de klant, hiervoor in de plaats komen. We hebben niet vastgehouden aan functies en functieprofielen, maar juist sterk gedacht in taken die zoveel mogelijk aansluiten bij de capaciteiten en ambities van de individuele medewerker. Dit heeft geresulteerd in nieuwe functies zoals een reporter of klantenknuffelaar.”

Niet alleen voorkomen, maar ook genezen

Het idee dat met gezond werkgeverschap verzuim in alle gevallen te voorkomen is, is een utopie. Piet: “Ook bij Lavans kampen mensen met gezondheidsklachten. Omdat gezondheidsklachten van persoonlijke aard zijn, krijgen medewerkers in zo’n traject individuele begeleiding en proberen we problemen met een menselijke maat op te lossen.”

Inspiratiebron

Met de actieve aanpak rondom het thema duurzame inzetbaarheid mag Lavans zich een inspiratiebron voor velen noemen. Een reportage bij NPO Nieuwsuur werd het startsein van vele presentaties, gastbezoeken én interviews. Daarnaast ontving Lavans verleden jaar de titel één van Brabants Besten en werden ze tweede in de wereldwijde branchecompetitie ‘The Best Practice Awards’.

Meer weten over gezond werkgeverschap in de praktijk? Bezoek dan www.lavans.nl of vraag het gratis inspiratiemagazine aan 

Piet Heerkens, Mede-eigenaar Lavans

E-mail: info@lavans.nl

www.lavans.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.