Altijd plek voor stukadoors

1 mei 2017 14:01

Altijd plek voor stukadoors

“Voor stukadoors die het vak onder de knie hebben is altijd plek. Er is nu al sprake van een tekort aan vakmensen en die tekorten lopen op”, zegt Hein Polinder, directeur van Schilder^sCOOL in Zutphen.

Schilder^sCOOL Zutphen is het opleidingsbedrijf van en voor de bedrijfstak schilderen en onderhoud. Bij de vestiging in Zutphen worden naast schilders ook stukadoors opgeleid tot de vakmensen waar bedrijven behoefte aan hebben. De toegenomen vraag heeft te maken met de ‘winning mood’, waarin de bouw verkeert. De zware jaren hebben ze achter zich gelaten, schetst Polinder. “In de periode hebben bedrijven ook reorganisaties doorgevoerd en zijn meer in gaan zetten op flexibele arbeidskrachten. Nu er groei is willen veel bedrijven de vaste kern vakmensen weer uitbreiden.” In die tijd zijn echter duizenden vakmensen uitgestroomd naar andere beroepenHet was de afgelopen jaren ook moeilijk om jongeren te interesseren voor een toekomst in de bouw. Vijf jaar geleden leidde ROC Aventus nog honderd stukadoors op. Twee jaar geleden was dat aantal gezakt tot 26. “Dit jaar hebben we 45 leerlingen, we willen weer toe naar de 60, dat is de behoefte van de markt’, weet Polinder.

Voorheen kwam de meeste aanwas vanuit het vmbo, maar die stroom is aan het doodbloeden. “Er zijn er steeds minder die kiezen voor banen bij maakbedrijven, we moeten de strijd aan om die jongeren voor deze beroepen over de streep te trekken.” Nieuwe mensen komen bijvoorbeeld uit andere beroepsgroepen. Ook wordt met succes geworven onder statushouders, asielzoekers die hier mogen blijven en in Nederland een toekomst opbouwen. “Het zijn mensen met geweldige kennis, kunde en motivering. Op dit moment hebben we vijf proefplaatsingen. Met het Nederlands kunnen ze wel uit de voeten, met zo’n plaatsing kunnen ze heel gericht ook de vaktechnische termen leren. Dat kun je beter in de praktijk doen door met collega’s te praten dan in een theorielokaal.”Werkgevers kunnen deze kandidaten via Opstap personeelsdiensten in het vizier krijgen. “Wij geven ze een referentie mee voor de proefplaatsing en geven aan of iemand prima geschikt is om mee te draaien in een groot bedrijf of eerder in een kleine organisatie tot zijn recht komt.”

Schilder^sCOOL Zutphen werkt voor de stukadoorsopleidingen samen met het regionale opleidingscentrum Aventus. Zo’n 60 procent van de leerlingen is in dienst van een (stukadoors)bedrijf en volgt een BLL-traject bij Opleidingscentrum Zutphen, waarin ze werk combineren met een dag in de week naar de opleiding. Wordt voor de schildersopleiding intensief samengewerkt met de beroepsorganisaties, voor de stukadoors is dat in deze regio, die loopt van de Kop van Overijssel en Twente tot diep in de Betuwe en Barneveld, niet van de grond gekomen. Daarom is besloten het binnen het regionale opleidingscentrum meer handen en voeten te geven.

Hoewel bedrijven daar soms anders tegenaan kijken vindt Polinder het zijn taak om de leerlingen zo breed mogelijk op te leiden. Met name grotere bedrijven willen graag specialisten, stukadoors die vooral goed zijn in veel meters maken. “Hier hebben we ook aandacht voor ornamenten, restaureren en lijsten trekken. Wat ze bij de bedrijven niet meekrijgen kunnen ze hier leren, zodat ze ook niveau 2 of 3 kunnen halen.”

Polinder noemt ook zaken als kennis van materialen, pleistersoorten, en duurzaamheid. Stuken met leem is daar een voorbeeld van, toegepast in de sterk opkomende ‘groene’ manier van werken. “Uiteindelijk komt 95 procent van de mensen die we opleiden bij de kleinere stukadoor of schilder terecht. En dan is het fijn dat ze net even wat meer kunnen en bijvoorbeeld ook dat raampje even kunnen afschaven.” «

Schilder^sCOOL Zutphen

www.schilderscool.nl

Tekst: Gerard Menting / Fotografie: Yke Ruessink

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.