8 aandachtspunten als je inkoopt bij de technische groothandel

11 december 2017 09:08

8 aandachtspunten als je inkoopt bij de technische groothandel

Afgelopen september is in Amsterdam-Westpoort de vierde vestiging van Het IJzerhuis geopend. “Het was al jaren een wens om in de hoofdstad van start te gaan. Ook vanaf deze plek kunnen we de aannemerij, de ZZP’ers, woningcorporaties, installateurs en elektrotechnici optimaal bedienen,” zegt directeur Martijn Plooijer.

Martijn is de vierde generatie die aan het roer staat bij de technische groothandel, die inmiddels 110 jaar jong is. Het vak is hem dus met de paplepel ingegoten. Speciaal voor deze editie van

Hét Ondernemersbelang, heeft Martijn een lijstje van 8 aandachtspunten gemaakt waar iedereen op moet letten als hij een keuze wil maken met welke technische groothandel zaken te doen. Martijn grapt meteen: “Het spreekt natuurlijk voor zich dat die aandachtspunten bij ons in Westpoort volledig op orde zijn!”

1. Breed assortiment

“De huidige markt vraagt om snelheid van leveren. Dit betekent dat je dus altijd goed moet checken of levertijden snel zijn. Bij ons wordt er dezelfde dag nog geleverd mits men vóór half 12 bestelt. Daarnaast attendeer ik mensen erop dat ze altijd moeten kijken of een technische groothandel meerdere vestigingen heeft. Dat vergroot namelijk de voorraad en dus ook de kans op betere beschikbaarheid van de producten. Want, wat de ene vestiging wellicht niet op voorraad heeft, heeft de andere vestiging wel. Wijzelf hebben zelfs een centraal magazijn dat strategisch tussen de verschillende vestigingen ligt.”

2. Fijnmazige distributie

“Vraag jezelf af of de technische groothandel in staat is om flexibel te zijn in het leveren van de bestelde materialen. Rijden ze de hele dag rond en zijn ze in staat om ‘even’ van de geplande route af te wijken om jou snel te kunnen leveren, gewoon omdat ze toevallig in de buurt zijn? Als dat kan, dan is dat geweldig!”

3. Kennis van de medewerkers

“Het is van groot belang dat medewerkers 
van de technische groothandel technische expertise in huis hebben. Welke vakopleidingen worden gevolgd? Zowel intern als extern.

Wat voor samenwerkingsverbanden zijn er met fabrikanten? En bovenal: is de medewerker aan de balie in staat om vragen te stellen waar je als klant wellicht nooit bij hebt stilgestaan? Natuurlijk altijd met het doel om nóg betere oplossingen te vinden!”

4. Automatisering

“Heeft de technische groothandel bijvoorbeeld een handige bestel-app? Met andere woorden: kan een klant in zo’n app eigen voorkeuren opslaan, is het systeem niet te ingewikkeld en onthoudt de app de historie waardoor bestellen makkelijker wordt. En, hoe is bijvoorbeeld de koppeling met de administratie? Door goed te automatiseren in de communicatie met de klant, win je tijd. En, dus geld.”

5. Voelt de klant zich welkom?

“Dit is vanzelfsprekend een heel persoonlijk aspect. Zijn de medewerkers warm en belangstellend? Zijn ze toegankelijk? Is hooghartigheid uitgebannen? Een ware must voor een langjarige samenwerking!”

6. Zijn er A-merken?

“Het feit dat er veel A-merken beschikbaar zijn bij de technische groothandel is niet alleen praktisch, maar betekent ook dat de leveranciers van die A-merken hun vertrouwen hebben uitgesproken in de betreffende technische groothandel. Wijzelf voeren o.a. Makita, Festool, Metabo, Bahco en Stanley.”

Naast de A-merken hebben wij ook ons huismerk Ivana. Ivana staat voor sterk gereedschap, hang- en sluitwerk en bevestigingsmaterialen voor de professionele eindgebruiker. Tegen concurrerende tarieven is dit exclusief bij ons verkrijgbaar in Amsterdam.

7. Service

“Misschien is dit aspect wel het allerbelangrijkste! Overal waar mensen werken, kan er iets misgaan. Heel vervelend maar dán is het de vraag of het met goed wordt opgelost. Een goede technische groothandel denkt op dat moment even niet na over de eigen kosten. Die is vooral bezig met de oplossing.”

8. Bereikbaarheid

“De bereikbaarheid is vanzelfsprekend een belangrijk aandachtspunt. Zo hebben wij er bewust voor gekozen om onze vestiging te openen in het nieuw ontwikkelde gebied langs de A5, in Westpoort, waar ook de Hornbach zich onlangs vestigde.”

Het IJzerhuis

Berchvliet 7, 1046 CB Amsterdam

Telefoon 020 - 240 50 10

ijzerhuis.nl

Tekst: Jerry Helmers // Fotografie: Blinkfotografie

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.