Olympia Uitzendbureau: Liever aangenaam verrassen dan meer van hetzelfde

8 december 2016 14:00

Olympia Uitzendbureau: Liever aangenaam verrassen dan meer van hetzelfde

liever-aangenaam-verrassen-dan-meer-van-hetzelfde

De afgelopen jaren dicteerde de werkgeversvraag de arbeidsmarkt, maar inmiddels hebben werknemers de vacatures voor het uitkiezen. Toch kunnen bedrijven nog altijd de beste kandidaat voor de job vinden. Er zijn alleen kennis, ervaring en een open blik voor nodig.

De definitieve omslag van werkgevers- naar werknemers-markt vond pal na de zomer plaats. Minister Dijsselbloem (Financiën) luidde de vakantieperiode in met de melding dat de crisis nu officieel voorbij is. Hij kon zijn uitspraak gerust doen, want de cijfers wijzen al een tijd in die richting. Het consumenten-vertrouwen bereikte eind oktober zelfs het hoogste punt sinds 2007. Olympia Uitzendbureau voor de regio’s Gorinchem, Vianen, Alblasserdam en Werkendam ervaart het in de dagelijkse praktijk. Een kandidaat bezocht ons onlangs voor een intakegesprek en kon meteen bij drie intercedenten aanschuiven. Zijn competenties sloten aan bij meerdere functies. Bedrijven groeien weer en willen investeren in personeel. We zien daarbij ook een verschuiving in de vraag. Werkgevers hechten veel waarde aan ervaring en de juiste werkethiek, zodat de medewerker snel inzetbaar is op het juiste niveau. Om enige zekerheid in te bouwen wordt er steeds vaker gekozen voor flexvast, een concept waarbij een medewerker drie maanden als uitzendkracht werkt en daarna desgewenst in dienst treedt. Een andere beweging is het intern opleiden van mensen.

Persoonlijk leren kennen

Het is altijd een uitdaging om de beste man of vrouw voor de job te vinden en meestal lukt dit naar volle tevredenheid van de klant. Een passende opleiding en CV zijn daarbij de eerste sluizen. Dit voortraject hebben we geautomatiseerd met de Olympia Wervingscockpit, een platform voor searching en pre-matching. Ook testen en contracten bevinden zich in deze digitale omgeving, zodat kandidaten niet continu de reis naar ons kantoor hoeven te maken. Inloop behoort sowieso tot de verleden tijd. We zijn niet meer in de winkelstraat gevestigd en maken de eerste selectie graag zo efficiënt mogelijk.

Het vervolg bestaat altijd uit persoonlijk contact. We kijken hoe sterk een kandidaat vakinhoudelijk is en benaderen altijd referenties. De persoonlijkheid van de kandidaat weegt zwaar in het selectieproces. Hoe staat iemand in het leven? Alleen als mentaliteit en houding overeenkomen met de bedrijfscultuur, kunnen we een succesvolle match maken. Vandaar dat het zo belangrijk is dat we een onderneming altijd bezoeken. We willen voorbij de basale functie-eisen kijken en de sfeer proeven. Het resultaat mag er zijn. Als we een bedrijf persoonlijk leren kennen, slaagt zeker negentig procent van de kandidaten. Het maakt daarbij niet uit of het om accountmanagers, verkopers of productiemedewerkers gaat.

Dimensie toevoegen

Bedrijven zoeken geen uitzendkrachten, ze willen vooruit met hun business. Wij vragen ons altijd af of we nog een extra dimensie kunnen toevoegen. Een nieuwe medewerker die de verwachte competenties bezit, is mooi, maar het wordt een aangename verrassing als hij of zij iets extra’s toevoegt. Bovendien, meer van hetzelfde is veilig, maar niet altijd de juiste keuze voor een groeiend bedrijf. Het voordeel van een zeer ervaren intercedententeam, is dat we het werkveld met een open blik kunnen bekijken. We herkennen eigenschappen en drives bij kandidaten die op het eerste gezicht niet voor de hand liggen. Een bedrijf wordt zichtbaar beter van zo’n bijzondere keuze. Opdrachtgevers steken hun enthousiasme dan ook niet onder stoelen of banken. Vaak geeft de ‘verrassing’ de aanzet tot een langdurige samenwerking. «

www.olympia.nl

Tekst: Martin Neyt / Fotografie: Hans Boutkan

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.