Digitalisering in de vertaalbusiness

23 mei 2018 16:13

Digitalisering in de vertaalbusiness

Nederland staat internationaal bekend als een kleine maar krachtige handelsnatie. Onze maatschappij is gefocussed op digitale innovatie en grensoverschrijdende kansen laten we niet snel liggen. De vertaalbusiness geeft het vooruitstrevende Nederlandse bedrijfsleven de kans om zich internationaal bekend te maken. Het is daarom te verwachten dat vertaalbureaus als eerste op nieuwe ontwikkelingen en methoden springen. Maar in hoeverre is dit daadwerkelijk het geval? Zijn de Nederlandse vertaalbureaus innoverend in hun werkwijze, of lopen ze de feiten achterna? De ontwikkelingen op deze markt hebben een aanzienlijke impact op ons gehele bedrijfsleven. Het is daarom waard om te onderzoeken in hoeverre de vertaalwereld digitale innovaties toepast.

Digitaal aanwezig maar niet digitaal innoverend

De huidige Nederlandse vertaalmarkt is kort te omschrijven als digitaal aanwezig maar conservatief. Met andere woorden, het gemiddelde vertaalbureau gebruikt het internet om zichzelf aan de markt te presenteren, maar investeert niet- of nauwelijks in nieuwe technologieën. Bij de meeste vertaalbureaus kom je via de Google zoekresultaten binnen. De website zelf ziet er goed verzorgd uit en heeft een aantrekkelijk en modern design. Echter blijft er bij alle processen veel liggen nadat je een offerte aanvraagt. Zo wordt deze nog vaak handmatig berekend en opgesteld.

Ook tijdens en na het uitvoeren van de opdracht blijken onnodig arbeidsintensief te zijn. De werknemer van het desbetreffende vertaalbureau moet handmatig een vertaler contacteren en aan hem of haar de opdracht voorleggen. Deze gaat vervolgens met de vertaling aan de slag, zonder dat de klant direct contact met diegene heeft.Het gehele vertaalprocess is op deze wijze onnodig omslachtig en daarnaast ontransparant voor de opdrachtgever. Daarnaast zorgt de betaalwijze voor meer papierwerk, aangezien de betaalwijzen bij het gemiddelde vertaalbureau beperkt zijn (geen Paypal, iDeal of Creditcard). Je boekhouding moet het dus op de ouderwetse manier doen.

Vertaalbureaus leren van elkaars fouten

De vertaalmarkt is in zijn geheel niet als innoverend te bestempelen. Echter zijn er wel enkele bedrijven te vinden die leren van de fouten en investeren in nieuwe systemen en technologieën. Er wordt bijvoorbeeld steeds meer van automatisering en de cloud gebruik gemaakt. Zo is er Fairlingo bijvoorbeeld, die in haar werkwijze volop van nieuwe digitale ontwikkelingen gebruik maakt.

Hierbij upload je je teksten, waarna de offerte automatisch berekend en verstuurd wordt. Zo is er geen handmatig werkt meer door het bureau zelf te verrichten. Daarnaast maak je bij dit platform gebruik van ‘native speaking’ vertalers, die verspreid over de wereld zitten. Zij ontvangen je teksten automatisch en gaan er daarna mee aan de slag. Als je bijvoorbeeld Engelse vertalingen nodig hebt, weet je zeker dat iemand met Engels als moedertaal dit zal uitvoeren. Bovendien heb je met dit systeem direct contact met de vertaler. Dit maakt het vertaalproces sneller en gestroomlijnder, zonder twijfels over de kwaliteit van het werk te hebben.

De vertaalbusiness  snakt naar breedgaande automatisering

De Nederlandse vertaalmarkt is een goed voorbeeld, waarbij kundigheid in het vak kan leiden tot tunnelvisie. Het overgrote merendeel van de Nederlandse vertaalbureaus zijn erg goed in het leveren van kwaliteitsvertalingen aan het bedrijfsleven. Zo krijgen we allemaal de kans om internationale successen te boeken. Maar slechts enkele vertaalplatforms denken vooruit en bieden de volgende evolutie in de markt aan. De wereld van vandaag is enorm gevoelig voor verandering. Hierdoor worden flexibiliteit en snelheid steeds belangrijk om mee te blijven doen. Enkele platforms, als Fairlingo, hebben dit door en weten dat de toekomst van de vertaalmarkt op in innovatie en digitalisering ligt. Maar het is de vraag of slechts één speler de gehele markt weet te dragen.

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.