Focus op krachtige content

31 oktober 2016 15:54

Focus op krachtige content

Sommige merken weten met hun marketing het perfecte haakje te vinden. Door feilloos in te spelen op een actualiteit zetten zij hun merk positief in de kijker – op social media zelfs met een torenhoog bereik. Zijn dit ‘lucky shots’ of kan iedereen dit bereiken? Eén ding kan ik verklappen: je hebt in ieder geval een duidelijke strategie en schaalbare content nodig.

Stappen richting contentstrategie.

De formulering van een contentstrategie verplicht je om over bepaalde vragen na te denken: wie is jouw merk en waarom eigenlijk? Deze vragen zijn niet altijd eenvoudig te beantwoorden. Misschien heb je hierin ondersteuning nodig – zoals Simon Sinek’s Golden Circle, of in gesprek met een marketingprofessional. Welke route je ook kiest, het antwoord op deze vragen leidt tot meer vragen. Want welke doelgroep wil je bereiken en wat weet je over die personen? Niet iedereen heeft dezelfde informatiebehoefte: het is daarom beter om de doelgroep te segmenteren naar marketingpersona’s.

Zo kun je heel persoonsgericht communiceren. Althans, zodra je het verhaal van je merk hebt geformuleerd. Belangrijke onderwerpen en de stadia van de customer journey bepalen de invulling van content en helpen je om via het juiste kanaal op het juiste moment de pijlen op specifieke persona’s te richten. De kanalen die je hiervoor gebruikt, kies je zorgvuldig: het liefst op basis van een doelgroeponderzoek. Het is goed om te beseffen dat interactie belangrijker is dan ooit – alleen zenden volstaat niet. Ga de dialoog aan. En wanneer je dit koppelt aan KPI’s, kun je meteen meten of de marketinginspanning werkelijk loont.

Inzoomen op verbetering van content

Content is trouwens geen vaststaand gegeven: marktveranderingen, nieuwe kansen en voortdurende verbeteringen zijn van invloed op de invulling. Kortom, content moet schaalbaar en flexibel zijn: agile. Scrum is een handige methodiek om contentmarketing agile te maken. Het idee hierachter is dat je met een multidisciplinair en zelfsturend team in sprints van een paar weken naar een gemeenschappelijk doel toewerkt. Door bij aanvang van elke sprint opnieuw op de doelstelling voor de aankomende weken in te zoomen, kun je makkelijk bijsturen wanneer daar reden toe is. Bijvoorbeeld wanneer er een actualiteit opduikt waar jij met jouw merk en content direct op in kan haken. Tussentijds bespreekt het team de voortgang richting het gemeenschappelijke doel en wordt gekeken hoe moeilijkheden kunnen worden weggenomen.

Dit vertaalt zich naar actuele content passend bij de doelstellingen, een optimale ROI, inzicht in de voortgang van het project en een enthousiast marketingteam. En laten we eerlijk zijn, deze toewijding zorgt voor het mooiste resultaat. Ik geloof dat je deze methodiek op elke marketingorganisatie kunt toepassen; zelfs wanneer de werkzaamheden bij één marketingprofessional zijn neergelegd. De kracht zit in schaalbaarheid, flexibiliteit en een duidelijk doel. Zo creëer je de contentstrategie die continu soepel met je merk en de context mee beweegt.

Karen Metselaar

www.karenmetselaar.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.