ROC Nijmegen versterkt verbinding met de arbeidsmarkt

11 december 2020 12:00

ROC Nijmegen versterkt verbinding met de arbeidsmarkt

ROC Nijmegen heeft als regionale opleider voor beroepsopleidingen nauwe banden met het toekomstige werkveld van haar studenten. ‘Leven Lang Ontwikkelen’ zal de verbinding met de werkgevers en de arbeidsmarkt in de regio verder versterken.

Vooropgesteld: de arbeidsmarkt beweegt altijd. Bestaande beroepen verdwijnen, nieuwe ontstaan.  Om studenten van nu, dus de werknemers van straks, optimaal loopbaanperspectief te bieden is het belangrijk dat werkgevers en opleiders samen optrekken. Om gericht te kunnen werken aan een goede balans tussen vraag en aanbod is actueel inzicht en overzicht in de arbeidsmarkt doorslaggevend.

Het thema Leven Lang Ontwikkelen (LLO) krijgt zowel vanuit de overheid als regionaal veel aandacht en is een belangrijke opdracht voor het MBO. In de regio Nijmegen zijn naast het (beroeps)onderwijs onder andere werkgeversorganisatie VNO-NCW, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), de regiogemeenten en de provincie Gelderland nauw betrokken bij de ondersteuning en invulling van dit thema.

Nieuwe benadering

In 2022 wil ROC Nijmegen ‘een toonaangevende Human Capital-partner zijn voor bedrijven, instellingen en overheden in de regio. Dit moet resulteren in een up-to-date-opleidingenportfolio met up-to-date-beroepsopleidingen’. Hoe krijgt dit streven vorm en inhoud bij ROC Nijmegen?

Sectordirecteur Anja Hagenaars en Mathilde Kuiper, Programmamanager Onderwijs voor de Arbeidsmarkt van de Toekomst, lichten toe.

“Van oudsher staat ROC Nijmegen met beide benen in de beroepspraktijk”, opent Anja Hagenaars. “Zowel bij de voltijd- als de BBL-studenten (Beroeps Begeleidende Leerweg) is er een sterke verbinding met de arbeidsmarkt. Bij de BBL-studenten door de combinatie van werken en leren, via een leer- arbeidsovereenkomst bij een werkgever. De voltijdstudenten leren de beroepspraktijk kennen in de leerbedrijven van het ROC middels stages. Zodoende oefenen ze hun toekomstig beroep al uit tijdens de opleiding.”

Studierichtingen en profielen zijn gericht  op het behalen van een vakdiploma. Daarnaast biedt ROC Nijmegen cursussen aan bedrijven en particulieren voor door- en herstarters. “De bestaande benadering blijkt in toenemende mate beperkend voor studenten en werkgevers”, vertelt Mathilde Kuiper. “De beroepsprofielen knellen omdat ze niet meer goed aansluiten bij de snel veranderende vraag vanuit de arbeidsmarkt. Om de kansen van studenten en door- en herstarters op de arbeidsmarkt te vergroten is een andere, nieuwe benadering nodig.”

“Bijkomende uitdaging is de daling van het aantal stageplekken sinds maart, door de maatregelen om Covid-19 in te dammen. Het ROC probeert de uitval zoveel mogelijk te beperken, maar we hebben hierbij wel een actieve houding van werkgevers nodig. In onderlinge samenwerking wordt de nog resterende stageruimte zoveel als mogelijk is benut door flexibele en creatieve invulling met onder andere pop-up praktijksimulaties.”

ROC Nijmegen staat dus voor een forse uitdaging: het transformeren van de beroepsopleidingen én het op peil houden van het aantal stageplekken. De LLO benadering is hiervoor een geschikt instrument, omdat ze werknemers van nu en straks ( reguliere studenten maar ook her- en doorstarters) ondersteunt in het permanent ontwikkelen en op peil houden van kennis en kunde.

“Deze manier van werken vraagt van het ROC een omslag in het huidige denken en de huidige opleidingsstructuur. We werken aan een fijnmazig instrumentarium dat tegemoet komt aan maximale flexibiliteit zonder dat we concessies doen aan het niveau van vakkennis en vaardigheden”, aldus Anja Hagenaars.

“Kortgezegd komt het erop neer dat we flexibel maatwerk moeten gaan organiseren. Niet langer denken in termen van opleidingen maar in modules. Bovendien moeten we intern anders gaan bewegen en denken. We zullen als docenten en studenten stapsgewijs en praktisch moeten toegroeien naar een andere ‘mindset’.”

Modulair

“Het onderwijs modulair inrichten zal concreet betekenen dat onze reguliere studenten, voltijds en BBL, eerst een diploma halen dat de basis beroepsvaardigheden omvat”, zegt Mathilde Kuiper. “Daarna kunnen ze in een soort van à la carte constructie modules kiezen die hun beroepskansen vergroten. Ook voor door- en herstarters gaan we dergelijke modules en certificaten aanbieden. We gaan dus straks beroepsonderwijs geven aan mensen met heel verschillende achtergronden en niveaus die een switch maken. De groep van door- en herstarters zal bestaan uit mensen die door hun werkgever in staat worden gesteld bij ons beroepsmodules te volgen en certificaten te halen, maar ook mensen die via het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen en het UWV naar ons worden verwezen.”

Anja Hagenaars vult aan: “ROC Nijmegen biedt nu 162 beroepsopleidingen. Deze gaan we ‘opknippen’ en in modules aanbieden aan onze studenten. Denk bijvoorbeeld aan een secretariële component gekoppeld aan de studie Toerisme & Recreatie. Zo zijn er legio inhoudelijke en niveau-specifieke koppelingen te maken. Overigens zijn en blijven alle componenten die we aanbieden tezamen certificaat- of diplomawaardig.”

Begeleiding

Ook van studenten en door- en herstarters vraagt de LLO benadering een nieuwe kijk op kansen en ontwikkelmogelijkheden op de arbeidsmarkt. Anja Hagenaars hierover: “Veel MBO studenten hebben negatieve onderwijservaringen opgedaan: niet goed genoeg voor Havo en HBO. Dat tekent mensen. Zo jammer en bovendien onterecht. MBO’ers schieten niet tekort, ze hebben andere, belangrijke praktische kwaliteiten. In de nieuwe LLO benadering is er, door de modulaire opbouw van de vakopleiding, de ruimte hun sterke kanten goed in kaart te brengen en die te koppelen aan op maat gesneden opleidingstrajecten, waardoor ze hun kwaliteiten nog beter kunnen ontplooien.”

Het in kaart brengen van kansen en mogelijkheden zal gebeuren aan de hand van een regiobarometer. Mathilde Kuiper: “Dit instrument ontwikkelen we met Matchcare. De barometer is er voor onderwijsteams én studenten. Hij biedt inzicht in de huidige arbeidsmarkt zodat opleidingen optimaal kunnen aansluiten op ontwikkelingen. Denk daarnaast voor studenten aan een digitaal dashboard met toegangen ter verdieping en verheldering van vragen als ‘hoe groot is de kans op werk na mijn opleiding’, ‘welke functies passen bij mijn opleiding’ en ‘welke vaardigheden heb ik nodig na mijn opleiding’. Via elk van deze vragen kunnen studenten specifiek bepalen wat in hun geval inhoudelijk een goede leerroute is om bij het door hun gewenste ‘profiel’ en vak uit te komen. Uiteraard met ondersteuning door docenten en rekening houdend met iemands skills en vaardigheden.”

“Onze ambitie is helder: werken aan het verbeteren van arbeidsmarktperspectief van onze studenten. Met LLO als kader versterken we, door modulair onderwijs en actuele, inzichtelijke informatievoorziening omtrent de arbeidsmarkt de verbinding met de beroepspraktijk”, sluit Anja Hagenaars af.

CONCTACTGEGEVENS

ROC Nijmegen

Campusbaan 6  Nijmegen

Tel. 024 890 4500

info@roc-nijmegen.nl  

www.roc-nijmegen.nl

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.