Wat kun je doen als je klanten niet op tijd betalen?

7 juni 2022 16:21

Wat kun je doen als je klanten niet op tijd betalen?

Klanten die niet betalen, is erg vervelend. Het is belangrijk om in ieder geval goed in kaart te hebben wie er allemaal nog iets moet betalen. Vaak werkt het goed als je een herinnering stuurt, of dat je belt om de klant erop te attenderen dat er nog een rekening betaald moet worden. Je kunt verschillende stappen ondernemen als je klant niet op tijd betaald.

Stuur een herinnering per mail

Het kan natuurlijk gebeuren dat een klant gewoon vergeet te betalen. Daarom is het altijd verstandig om als de betalingstermijn is verstreken allereerst een e-mail te sturen met een herinnering. Zet in deze e-mail altijd waarvoor de klant nog moet betalen en dat de betalingstermijn inmiddels al verstreken is.

Bel de klant

Werkt de e-mail niet? Dan kun je er over nadenken om de klant te bellen. Vaak werkt dit beter dan het sturen van een e-mail. Je kunt de klant aan de telefoon dan ook naar de reden vragen waarom er nog niet betaald is. Mocht er een probleem zijn, dan kun je op dat moment nog samen voor een passende oplossing zoeken.

Geef de rekening uit handen

Heb je gemaild en gebeld en heb je de betaling nog steeds niet ontvangen? Dan kun je ervoor kiezen om de factuur uit handen te geven. Het is dan wel zo netjes om de klant nog een laatste mail te sturen waarin je zegt dat als de rekening niet direct voldaan wordt dat je dan genoodzaakt bent om een incassobureau in te schakelen. Het incassobureau gaat er dan mee verder. In de meeste gevallen betaal je het incassobureau voor hun diensten.

No cure, no pay

Soms kun je kiezen voor incasso no cure, no pay. Dat betekent dat je het incassobureau alleen betaalt als zij het geld van de klant binnen halen. Lukt het hun ook niet? Dan hoef jij niets te betalen. Lukt het hun wel? Dan betaal je vaak een bepaald percentage van de factuur die zijn voor jou geïncasseerd hebben.

Bij het inschakelen van een incassobureau als Bill Incasso vergroot je je kans op het ontvangen van de achterstallige betaling enorm. Klanten schrikken vaak van een mail of brief van een incassobureau. Ze weten dat ze nu echt moeten betalen. En in de meeste gevallen wordt er dan ook snel betaald. Ook omdat ze hogere kosten willen voorkomen.

Nadeel factuur uit handen geven

Besluit je de factuur uit handen te geven, omdat je zelf het bedrag niet terug kunt krijgen? Dan is er eigenlijk één nadeel. En dat is dat jij ervoor moet betalen om de factuur betaalt te krijgen. Dat is waarom bedrijven de incassokosten vaak doorberekenen aan de klant. Hoe langer een incassobureau bezig is met het innen van het geld, hoe meer jij vaak moet betalen aan het incassobureau.

Voordeel factuur uit handen geven

Het grote voordeel van de factuur uit handen geven is dat de kans groot is dat je je geld krijgt én dat je zelf geen zorgen meer hebt om die factuur. Je hoeft er zelf niet meer achteraan en dat kan een heleboel stress en tijd schelen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.