Wat kan een marketing specialist betekenen voor ondernemers

6 maart 2023 13:12

Wat kan een marketing specialist betekenen voor ondernemers

Wat is marketing eigenlijk en heel specifiek: wat kan een online marketing specialist betekenen voor ondernemers? In dit blog vertellen we meer over de werkzaamheden van zo’n specialist, ook wel marketeer genoemd, en wat dit voor meerwaarde voor jouw onderneming heeft. Over de betekenis van het begrip marketing kunnen we vrij kort zijn: alles wat een bedrijf doet om de naamsbekendheid te vergroten en meer verkopen te genereren. Die uitleg mag dan kort zijn, de werkzaamheden van een marketing specialist zijn juist heel gevarieerd en uitgebreid. In feite is behelst het namelijk ook een belangrijk stuk bedrijfsadvies!

Taken en skills van een marketing specialist

De kennis en vaardigheid van een marketing specialist is heel divers. Om de juiste instrumenten te gebruiken heeft een marketeer allereerst een goed inzicht in de markt nodig. Hij (of zij) is een expert als het gaat om het bedenken van marketingstrategieën en kan samen met jou je bedrijf naar een hoger niveau tillen.

Naast het bedenken van strategieën en kennis van de markt is het ook nodig kennis te hebben van de concurrentie. Immers, je onderscheiden is bij het bereiken van een goede positie, ook in Google, een must. Dat doe je het best als je weet wat er op de markt speelt. Daarna kan je je eigen unieke propositie bepalen. 

En dan last but not least: een marketing specialist zorgt voor hoogwaardige content op je website. Daarbij gaat het niet alleen om onder meer mooie afbeeldingen maar ook om relevante, inhoudelijk goede en foutloze teksten. 

De voordelen voor de ondernemer

Als ondernemer weet je meestal zelf prima wat er speelt en hoe je je positie kunt verbeteren. Als het goed is weet je ook dat je niet alles zelf kunt doen. Soms omdat het je ontbreekt aan tijd maar het kan je ook ontbreken aan (technische) kennis en vaardigheden. Niet iedereen kan geweldige teksten schrijven, een site optimaliseren, heeft kennis van keywords (SEO) en social media of kan slimme strategieën bedenken. Een marketing specialist neemt dat jou allemaal uit handen. 

Op de website van Kennisdomein kan je overigens al veel informatie voor ondernemers vinden en krijg je allerlei tools, tips en tricks aangereikt. 

De kosten van een marketing specialist

Elke specialist, ook een marketing specialist, kost geld. Belangrijk is echter niet alleen te kijken naar wat een specialist kost maar vooral naar wat hij oplevert. Het is namelijk helemaal niet moeilijk om een investering te doen als deze zich goed, het liefst dubbel en dwars, terugverdient. Bedenk daarbij ook dat de kosten die je maakt nog lang vruchten opleveren. Een goede website, een hoge positie in de zoekmachines, een slimme strategie, geweldige SEO teksten op je website, social mediakanalen met veel volgers leveren nog heel lang geld op. 

Een professionele aanpak loont

De voordelen van een professionele aanpak wegen ruimschoots op tegen de kosten die je moet maken. Daarbij is het tegenwoordig bijna onmogelijk een goede positie te bereiken (en te behouden!) als je het zonder specialisten probeert. De concurrentie is groot, vooral op het internet. Een hoge positie in Google bijvoorbeeld, die bereik je niet zomaar. Een online marketing specialist is daarom een must. 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.